HVPBU10513 Kompetanse og tjenesteutvikling (Høst 2013–Vår 2015)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
15
Ansvarlig avdeling:
Avdeling for helse og velferd
Studiested:
Fredrikstad
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
2 år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Obligatorisk emne i videreutdanningen Tverrfaglig videreutdanning i psykososialt arbeid med barn og unge (60 studiepoeng).

Undervisningssemester

1.- 4. semester

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

Kunnskap

Kandidaten:

  • har inngående kunnskap om utvikling av kunnskap, tjenestetilbud og fagpersonlig kompetanse innen psykososialt arbeid med barn og unge.  
  • kan gjøre rede for ulike metoder for utvikling av kunnskaper, ferdigheter og holdninger i praksis og forholdet mellom disse.

 

Ferdigheter

Kandidaten:

  • kan analysere eksisterende teorier, metoder, fortolkninger og praksisformer innen psykososialt arbeid med barn og unge.
  • kan gjennomføre et selvstendig utviklingsprosjekt under veiledning og i tråd med aktuelle etiske normer.  

 

Generell kompetanse

Kandidaten:

  • kan kommunisere om faglige problemstillinger, analyser og konklusjoner innenfor psykososialt arbeid, både med spesialister og til allmenheten.
  • kan bidra til nytenking og i innovasjonsprosesser i utvikling av tjenestetilbudet til barn og unge i kommunene.

Innhold

Emnet fokuserer på utvikling av kunnskap, tjenestetilbud og fagpersonlig kompetanse. Oppmerksomheten skal være rettet mot utvikling av kunnskaper, ferdigheter og holdninger i praksis og forholdet mellom disse. Refleksjon og veiledning knyttet til egen praksis og konkrete utviklingsprosjekter er sentralt i emnet.

Undervisnings- og læringsformer

Emnet Kompetanse og tjenesteutvikling, er knyttet til deltakelse i studie- og veiledningsgrupper og vil gjennomføres i løpet av 4 semestre. Veiledningen skal fokusere på studentenes erfaringer som grunnlag for videreutvikling av studentenes praksis, Problembaserte læringsprinsipper er sentrale. Veiledningsgruppene skal samles 3-4 ganger pr. semester (12 – 16 samlinger i løpet av studiet). Gruppene settes sammen ut fra regional tilknytning og samlingene vil primært foregå på gruppemedlemmenes arbeidsplasser.  

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

Obligatorisk oppmøte på samlinger. Ved fravær ut over 20% må studenten få en alternativ oppgave som synliggjør kompetanse på de områder som ikke er dekket ved oppmøte.

Studenten skal ha minimum 300 timer praksis pr. år (ca 1 dag per uke i 8 mnd pr. år)

Innlevering av begrunnede målsettinger for praksis i 1. semester.

Innlevering av refleksjonsnotat knyttet til det psykiske helsetilbudet rettet mot barn og unge i egen kommune.

Problemstilling til prosjektoppgave presenteres i gruppe for medstudenter og faglærer i 3. semester.

Skriftlige arbeidskrav må leveres innen nærmere fastsatte frister. Skriftlige arbeidskrav som vurderes til "ikke godkjent" kan omarbeides inntil to ganger. Arbeidskrav må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen.

Eksamen

Prosjektoppgave i gruppe knyttet til studentenes utviklingsprosjekt. Gruppeoppgaven skal ha et omfang på 6000 ord (+/-10%). Det gis en felles gruppekarakter. Besvarelsen vurderes etter karakterskala A - F, der A er beste og E dårligste bestått karakter. F betyr ikke bestått.

Evaluering av emnet

Tilbakemelding fra studentene våre er avgjørende for at vi skal kunne tilby best mulige emner og studieprogrammer. Dette emnet evalueres med en sluttevaluering og resultatene behandles i koordinatormøter for studiet.

Litteratur

Eide, Solveig Botnen & H. H. Grelland, A. Kristiansen, H. I. Sævareid, D. G. Aasland (2003): Fordi vi er mennesker. En bok om samarbeidets etikk. Fagbokforlaget. (137s.)

Eliassen, Helge & J. Seikkula (red.) (2006): Reflekterende prosesser. Universitetsforlaget. (side 51-113, 62s)

Hauge, Hans & M. B. Mittelmark (red) (2006): Helsefremmende arbeid i en brytningstid. Fra monolog til dialog? Fagbokforlaget. (utdrag)

Molander, B. (1996). Kunnskap i handling. Göteborg. Daidalos. Kapittel 2-6

Skjervheim, H. (1963). Deltakar og tilskodar. I: Deltakar og tilskodar. Oslo. Aschehoug. s. 204-215.

Skærbæk, E. (2009). On equal Terms? I: Heterotopic Citizen. Vandenhoeck & Ruprecht.

Skærbæk, E. (2011). Navigating in the Landscape of Care. Critical reflection on Theory and Practise of Care and Ethics. I: Health Care Analysis, vol. 19, no. 1 Springer
ca. 10 sider

Stenner, P. & D. Taylor (2008): Psychosocial welfare: Reflections on an emerging field. Critical Social Policy 2008; 28; pp. 415 - 34.

Thornquist, E. (2003). Vitenskapsfilosofi og vitenskapsteori for helsefag. Kap. 5; s.139-95. Bergen. Fagbokforlaget.

I tillegg kommer 300 sider selvvalgt litteratur

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 18. juli 2024 03:06:42