LSK202ENG09 Engelsk 202 Kultur, samfunn og litteratur (Vår 2012)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
15
Ansvarlig avdeling:
Avdeling for økonomi, språk og samfunnsfag
Studiested:
Halden
Emneansvarlig:
Ingebjørg Merete Mellegård
Undervisningsspråk:
Engelsk
Varighet:
½ år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Obligatorisk emne i videreutdanningen Engelsk for lærere 2 - Læreren i et fagfellesskap (30 studiepoeng).

Undervisningssemester

2. semester (vår)

Innhold

Engelsk 202 Kultur, samfunn og litteratur bygger på det faglige fundamentet som er lagt i Engelsk 201 Språklærer og profesjonsutøver. Temaer om ulike sider av kultur, samfunnsliv og litteratur i engelsktalende land står sentralt i dette emnet. Den grunnleggende ferdigheten "å kunne lese i engelsk" videreføres gjennom barne- og ungdomslitteratur som motivasjonsfaktor.

En annen hovedkomponent i emnet er læreren som en utforskende aktør for å holde seg fortløpende oppdatert om ny praksis og nye læringsformer. På denne måten kan læreren være en bidragsyter i et fagfellesskap, bl a ved å utvikle planer for faget.

Emnet har følgende innhold:

  • Kunnskapsløftet og læreplanen i engelsk
  • engelsk som dannelsesfag
  • valg og organisering av aktiviteter i opplæringen
  • kunnskap om og forståelse for kultur, samfunnsliv og litteratur i Storbritannia
  • kunnskap om og forståelse for kultur, samfunnsliv og litteratur i andre engelsktalende land
  • sosiolingvistiske aspekter
  • interkulturelle perspektiver
  • læreren som utforskende aktør
  • læreren som bidragsyter i et fagfellesskap
  • prinsipper for utvikling av planer for faget
  • vurdering og bruk av IKT som pedagogisk verktøy
  • øving i språkbruk gjennom lytting, lesing, skriving, forberedt muntlig produksjon og spontan muntlig samhandling
  • kunnskap om hensiktsmessig ordforråd, idiomatikk og grammatiske strukturer
  • øving i uttale, intonasjon og lydskrift

Undervisnings- og læringsformer

Emnet går over ett semester. Studiet er nettbasert samt organisert med 2-3 samlinger á 2-3 dager. Høgskolens læringsplattform benyttes og det gis opplæring i bruk av plattformen.

Selvstudium, individuelt og i nettgrupper, vil være en vesentlig arbeidsform samt utprøving av tilegnet kunnskap i klasserommet med egne elever, presentasjoner for medstudenter og utveksling av erfaringer. Det blir lagt vekt på å skape et læringsmiljø der studentene kan samarbeide og kommunisere med hverandre og slik bli aktive bidragsytere i et fagfellesskap.

Arbeidsoppgavene (se pkt. Arbeidskrav nedenfor) danner grunnlag for individuell veiledning. Det forventes at studentene viser en oppsøkende holdning og tar ansvar for å søke veiledning.

I løpet av semesteret vil det legges til rette for et studieopphold ved Det norske studiesenteret i York, Storbritannia, av 1- 2 ukers varighet. Høgskolen i Østfold betaler studieavgiften for den enkelte student ved Det norske studiesenteret. Øvrige kostnader, bl.a. reise, dekkes av skoleeier.

Praksis

Praksisnære komponenter er integrert i emnet.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

Før studenten kan framstille seg til eksamen, må arbeidskravene spesifisert nedenfor være levert og/eller utført innen fastsatt frist gitt i semesterplanen og godkjent av faglærer senest 3 uker før eksamen.

  • Utviklingsarbeid om kultur, samfunnsliv og litteratur i Storbritannia (i grupper). Arbeidet utføres under studieoppholdet ved Det norske studiesenteret i York, Storbritannia, og presenteres på samling etter studieoppholdet (muntlig). For de som ikke deltar i York vil det være selvstudium innenfor samme tema med tilsvarende arbeidskrav.
  • Oppgavesett i fonetikk/grammatikk/tekstkompetanse (individuelt, skriftlig).
  • Undervisningsopplegg med IKT som pedagogisk verktøy (individuelt, digitalt).
  • Systematisk evaluering av undervisningsopplegget om IKT som pedagogisk verktøy basert på FOU-kriterier. Dokumentasjon i form av en kort rapport (individuell, skriftlig).
  • Plan for oppbygging av barne- og ungdomslitteratur som ressurs for språklæring ved egen skole (i grupper, skriftlig/digitalt).

 

Eksamen

Muntlig eksamen i par/gruppe med individuell vurdering.
Varighet ca 45 minutter.
Ingen hjelpemidler er tillatt.

Eksamenen er både en språkferdighetsprøve og en prøve i kunnskap om lærestoffet. Studentenes evne til å kommunisere effektivt på idiomatisk engelsk med god uttale og intonasjon vektlegges på lik linje med studentenes kunnskap om lærestoffet.

Eksamenen vurderes av en ekstern og en intern sensor. Det gis individuelle karakterer.
Det benyttes en gradert karakterskala fra A til F, hvor A er beste karakter, E dårligst beståtte karakter og F betyr "ikke bestått".

Evaluering av emnet

For at vi skal kunne tilby en aktuell og relevant utdanning med god kvalitet, er vi avhengige av studentenes tilbakemeldinger. Studentene skal derfor evaluere studiet på skjema fra SKUT ved slutten av hvert semester.

Litteratur

Litteraturlista er sist revidert 7. mai 2010. ??Det tas forbehold om endringer før studiestart.

Drew, I & Sørheim, B. (2009): English Teaching Strategies - Methods for English Teachers of 10 to 16-year-olds, Det Norske Samlaget

Dypedahl, M., Hasselgård, H. & Løken, B. (2006): Introducing English Grammar, Fagbokforlaget

Foer, J. S. (2006): Extremely Loud and Incredibly Close, Penguin Books Ltd

Hewings, M. (2005): Advanced Grammar in Use, Cambridge University Press
(for selvstudium)

Hill, J. & Lewis, M. (eds.) (1997): Dictionary of Selected Collocations, Language Teaching Publications

Læreplanverket for Kunnskapsløftet: Læreplaner for gjennomgående fag i grunnskolen og videregående opplæring, læreplan i engelsk, engelsk versjon, (2006), Kunnskapsdepartementet
(Kan lastes ned fra Utdanningsdirektoratets nettsider, http://www.udir.no/grep)

Læreplanverket for Kunnskapsløftet: Revidert rundskriv om innføringen av Kunnskapsløftet, F-012-08
(2008), Kunnskapsdepartementet
(Kan lastes ned fra Utdanningsdirektoratets nettsider, http://www.udir.no/grep)

Mansfield, K. The Voyage (novelle, handout)

Miller, A.(2000): deth of a Salesman. Penguin Books Ltd.

Nilsen, T.S. & Rugesæter, K. (2008): Basic English Phonetics for Teachers, Fagbokforlaget

Nye, D. (2009): Contemporary American Society, Akademisk Forlag
(noen kapitler)

Ohler, J. (2008): Digital Storytelling in the Classroom, New Media Pathways to Literacy, Learning and Creativity, Corwin Press

Oshima, A. & Hogue, A. (2006): Writing Academic English, Pearson Education
(noen kapitler)

Rai, B. (2001): (Un)arranged Marriage, Random House Children's Books

Sevaldsen, J., Vadmand, O. & Mustad, J. E. (2008): Contemporary British Society, Akademisk Forlag (noen kapitler)

Swan, M. (3rd ed. 2005): Practical English Usage, Oxford UP

Walker, A. (2004): The Color Purple, Orion Publishing Co

Wallacem M.J. (1998) Acton Research for Languge Teachers, Cambridge UP (noen capitler) 

Et utvalg dikt

Artikler og handouts

Alle studenter må ha en engelsk/engelsk ordbok, f.eks. Collins Concise Dictionary, Longman Dictionary of Contemporary English, eller Oxford Advanced Learner's Dictionary.
Dessuten anbefales en synonymordbok, f.eks. Roget's Thesaurus eller Collins Concise Thesaurus .

Til oppslag og supplement:
Bækken, B. (2006): English Grammar. An introduction for students of English as a foreign language, Fagbokforlaget
Carpenter, H. & Prichard, M. (1999): Oxford Companion to Children's Litterature, Oxford University Press
Grellet, F. (1996): Writing for Advanced Learners of English, Cambridge UP
Greenbaum, S. & Nelson, (Third edition, 2009): An Introduction to English Grammar, Pearson Longman
Griffith, K. (2005): Writing Essays about Literature, A guide and Style Sheet, Cengage Learning
Harmer, J. (2007): How to Teach English, Pearson English Language Teaching
Harmer, J. (2007): The Practice of English Language Learning, Pearson English Language Teaching
Hasselgård, H., Johansson, S. & Lysvåg, P. (1998): English Grammar: Theory and Use, Universitetsforlaget
Johnson, K. (Second edition, 2008): An Introduction to foreign language learning and teaching, Pearson Longman
Jones, D. (16th ed. 2006): English Pronouncing Dictionary, eds. Roach, P. & Hartman, J.
Lightbown, P.M. & Spada, N. (2003) How Lanuages are Learned, Oxford UP
Lysvåg, P. (2005): The English Language - A Text-Based Resource Book, Høyskoleforlaget
Mitchell, D. (2003): Children's Litterature. An invitation to the world. Pearson Education
Munden, J. & Myhre, A. (Second edition, 2007): Twinkle Twinkle, HøyskoleForlaget
Nikolajeva, M. & Scott, C. /2006): How Picturebooks Work, Taylor & Francis Ltd
Nilsen, T. S. (2002): British and American English Pronunciation, Universitetsforlaget
Oxford Encyclopedia of Children's Litterature
http://www.hiof.no/index?php?ID=1767 (tilgang gjennom høgskolens nett)
Pinter, Annamaria. (2006): Teaching Young Language Learners, Oxford University Press
Saville-Troike, M. (2005): Introducing Second Language Acquisition, Cambridge UP
Traavik, H., & Hallås, O. & Ørvig, A. (2009): Grunnleggende ferdigheter i alle fag. Universitetsforlaget
Williams, M. (2006): Psychology for Language Teachers, Cambridge University Press

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 18. juli 2024 03:06:39