HVPBU10211 Tverrfaglige perspektiver innen rusproblematikk, psykisk helsearbeid og psykososialt arbeid med barn og unge (Vår 2012)
Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 15
- Ansvarlig avdeling:
- Avdeling for helse og velferd
- Studiested:
- Fredrikstad
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- ½ år
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Obligatorisk emne i Tverrfaglig videreutdanning i psykososialt arbeid med barn og unge.
Forkunnskapskrav utover opptakskrav
Bestått emnet HVPBU10111: Psykisk helse hos barn, ungdom og unge voksne.
Undervisningssemester
2. semester (våren 2012)
Studentens læringsutbytte etter bestått emne
Kunnskaper
Kandidaten:
- har omfattende kunnskap om marginaliseringsprosesser i et komparativt perspektiv
- kan identifisere og gjøre rede for ulike sosiale og kulturelle forestillinger om psykisk helse og uhelse, og hvilke muligheter og begrensninger dette har for arbeid innen helse- og sosialfeltet
Ferdigheter
Kandidaten:
- kan anvende teorier om marginalisering og ekskludering på helse- og sosialfeltet
- kan utvikle en analytisk og reflekterende rolleforståelse i egen yrkesutøvelse innen helse- og sosialfeltet
Generell kompetanse
Kandidaten:
- kan vurdere makt- og maktrelasjoner i helse- og sosialfaglig arbeid
- kan analysere og anvende de samfunnsskapte utfordringene som de medieskapte utfordringer, sosiale marginaliseringsprosesser, fattigdom og sosial ulikhet i helse, homofil identitetsutvikling og problemstillinger knyttet til migrasjon og psykisk helse.
Innhold
Emnet er på 15 studiepoeng og har følgende sentrale perspektiver og begreper:
- Marginaliseringsprosesser i et komparativt perspektiv
- Ulike faglige-, sosiale- og kulturelle forestillinger om psykisk helse og psykososiale forhold
- Betydningen av makt og maktrelasjoner i helse- og sosialfaglig arbeid
- Etiske problemstillinger innen helse- og sosialfeltet
- Betydningen av marginalisering og ekskludering innen helse- og sosialfeltet
Undervisnings- og læringsformer
Undervisningen er organisert med 3-4 samlinger á 2-4 dagers varighet (tilsammen ca. 9-11 dager). Som undervisnings-/læringsform er problembaserte læringsprinsipper lagt til grunn. Veiledning og undervisningen vil kunne være både studieretningsbasert og felles.
Studentene deles inn i arbeidsgrupper. Hver gruppe forventes å samarbeide aktivt i løpet av semesteret gjennom arbeid med oppgaver i og mellom samlingene.
Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
1. Obligatorisk oppmøte på samlingene (80 %)
(Ved fravær ut over 20 % må studenten levere og få godkjent skriftlig oppgaver som synliggjør kompetanse på de områder som ikke er dekket ved oppmøte.
Fravær ut over 30 % kan ikke tas igjen ved skriftlig dokumentasjon og blir ikke godkjent).
2. Levere 2 gruppebesvarelser som hver omfatter 2-3000 ord til fastsatte innleveringsfrister.
Arbeidskrav må være godkjent senest 3 uker før eksamen for at studentene kan fremstille seg til eksamen.
Eksamen
Hjemmeeksamen over en uke i tverrfaglige grupper. Eksamensoppgaven har et omfang på 6000 ord ( +/- 10 %).
Eksamen vurderes til bestått / ikke-bestått av intern og ekstern sensor. Besvarelser som går ut over oppgitt lengde vurderes til ikke-bestått.
Evaluering av emnet
For å kunne tilby en aktuell og relevant utdanning av god kvalitet er vi avhengig av studentenes tilbakemeldinger. Studentene skal derfor evaluere studiet ved slutten av hvert semester på skjema fra SKUT.