HVGER10112 Akuttgeriatri (Høst 2012)
Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 15
- Ansvarlig avdeling:
- Avdeling for helse og velferd
- Studiested:
- Fredrikstad
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- ½ år
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Obligatorisk emne i videreutdanningen Akuttgeriatri.
Undervisningssemester
Emnet undervises i første semester (høst).
Studentens læringsutbytte etter bestått emne
Kunnskaper
Kandidaten:
- har inngående kunnskap om, og kan vurdere hvordan livserfaring og opplevelse av situasjonen påvirker samhandling mellom helsepersonell og den akutt syke geriatriske pasient
- kan vurdere betydningen kunnskap om aldring, akutt sykdom og polyfarmasi har for diagnostisering, behandling og rehabilitering
- kan bedømme hvordan psykososiale forhold og tilrettelegging av miljø kan fremme økt mestring og helse
Ferdigheter
Kandidaten:
- kan evaluere egne kommunikasjonsferdigheter i møte med den akutt syke geriatriske pasient og pårørende
- utvikler handlingskompetanse slik at han/hun kan bidra til en kvalitativ bedre omsorg overfor den akutt- og kritisk syke eldre.
- kan vurdere svikt i vitale organer og iverksette livreddende behandling
- kan identifisere behov samt treffe beslutninger om når, og hvilke hjelpemidler som skal tas i bruk for å erstatte funksjonstap og fremme mestring
- kan gjennomføre intervju med helsepersonell om deres vurderinger av faglige utfordringer i akuttgeriatrien
Generell kompetanse
Kandidaten:
- kan dokumentere kunnskap som bidrar til å utvikle fagfeltet akuttgeriatri
Innhold
Emnet går over ett semester med 4 samlinger á 2 - 3 dager.
Hovedformålet med emnet er at studentene utvikler handlingskompetanse slik at de kan bidra til en kvalitativ bedre omsorg overfor den akutt- og kritisk syke eldre. I utdanningen legges det derfor vekt på at studentene tilegner seg forsknings- og erfaringsbasert kunnskap om akutt sykdom, behandling og omsorgstiltak. Det blir også lagt vekt på betydningen av et godt samarbeid med pårørende og andre yrkesgrupper.
Sentrale temaer vil bl.a. være:
- normale aldersforandringer fysisk, psykisk og sosialt
- utvikling av akutt sykdom og svikt i vitale organer (respirasjonssvikt, sirkulasjonssvikt, nyresvikt, endokrin svikt, nevrologi og skader)
- bruk av forskjellige kartleggingsverktøy
- diagnostisering, differensialdiagnostisering og behandling
- tiltak overfor pårørende og personalet
- ferdighetstrening (hjemmerespirator, maskebehandling, sårbehandling, peritonealdialyse etc)
Undervisnings- og læringsformer
Undervisning og læringsformer som benyttes er forelesninger, basisgruppearbeid, refleksjon knyttet til relevante kliniske situasjoner og individuelt studiearbeid. Det avsettes tid til et basisgruppemøte pr. samling.
Praksis
Det er ingen praksis lagt til emnet.
Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
- Minimum 75 % tilstedeværelse. Fravær på inntil 30 % kan kompenseres for ved innlevering av individuell arbeidsoppgave som dokumenterer kunnskap på det området som ikke er dekket av tilstedeværelse på undervisning. Høgskolen utformer en relevant oppgave. Fravær ut over 30 % godkjennes ikke uansett grunn.
- To skriftlige innleveringer etter nærmere retningslinjer.
- Gjennomføre/delta på en obligatorisk dag i ferdighetssenteret
Eksamen
Individuell skriftlig hjemmeoppgave, maks 3000 ord. Oppgaven vurderes til Bestått/ Ikke bestått.
Evaluering av emnet
Emnet evalueres muntlig ved semesterslutt.
Litteratur
Litteraturlista er sist oppdatert 14.06.2012
Almås H, Stubberud D-G, Grønseth R.(2010). Klinisk sykepleie 1. Oslo: Gyldendal Akademisk
Almås H, Stubberud D-G, Grønseth R.(2010). Klinisk sykepleie 2. Oslo: Gyldendal Akademisk
Bondevik M, Nygaard H A. (2006). Tverrfaglig geriatri. Bergen: Fagbokforlaget
Engedal K, Bruun Wyller T.( 2003). Aldring og hjerne-sykdommer. Oslo: Akribe forlag
Gulbrandsen T, Stubberud D-G. (2010). Intensivsykepleie. Oslo: Akribe forlag
Jacobsen D, Kjeldsen SE, Ingvaldsen B, Buanes T, Røise O. ( 2009). Sykdomslære, Indremedisin, kirurgi og anestesi. Oslo: Gyldendal Akademisk
Kirkevold M, Brodtkorb K, Ranhoff AH. (2008). Geriatrisk sykepleie. Oslo: Gyldendal Akademisk
Nordeng H, Spigset O. (2007). Legemidler og bruken av dem. Oslo: Gyldendal Akademisk
Simonsen T, Aarbakke J, Lysaa R. (2010). Illustrert farmakologi. Bind 1. 3. utgave. Bergen: Fagbokforlaget
Simonsen T, Aarbakke J, Lysaa R. (2004). Illustrert farmakologi. Bind 2. 2. utgave. Bergen: Fagbokforlaget
Viidik A. (2002). Boken om kroppens åldrande. Stockholm: Liber