SFV102EN10 Engelsk 102 Grunnleggende ferdigheter: Å kunne lese i engelsk og å kunne bruke digitale verktøy (Vår 2011)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
15
Ansvarlig avdeling:
Avdeling for økonomi, språk og samfunnsfag
Studiested:
Halden, delvis nettbasert
Emneansvarlig:
Ingebjørg Merete Mellegård
Undervisningsspråk:
Engelsk
Varighet:
½ år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Obligatorisk emne i videreutdanningen Engelsk for lærere 1 (30 studiepoeng).

Forkunnskapskrav utover opptakskrav

Emnet SFV101EN10 bør tas før emne SVF102EN10.

Undervisningssemester

2. semester (vår).

Innhold

Engelsk 102 Grunnleggende ferdigheter: Å kunne lese i engelsk og å kunne bruke digitale verktøy bygger på det faglige fundamentet som er lagt i Engelsk 101 Språkferdighet, språklæring og kommunikasjon. Derfor videreføres utviklingen av egen språkferdighet og arbeidet med å tilegne seg kunnskap om egen og barns språklæring, i tillegg til fortsatt arbeid med gjeldene læreplan for grunnskolen og den grunnleggende ferdigheten "å kunne lese i engelsk".
Den grunnleggende ferdigheten "å kunne bruke digitale verktøy" er også en viktig komponent, særlig som basis for å ta i bruk IKT som et pedagogisk verktøy. Andre viktige komponenter er vurdering av lærebøker og annet undervisningsmateriale, tilpasset opplæring, elevveiledning og vurdering av elevarbeider. Alle disse komponentene har stor betydning for å bevisstgjøre læreren i sitt arbeid som språklærer.  Dette i tillegg til å kunne vurdere og anvende ny kunnskap vil bidra til en utvikling av lærerens undervisningspraksis.
Emnet har følgende innhold:

  • Kunnskapsløftet og læreplanen i engelsk
  • den grunnleggende ferdigheten "å kunne lese i engelsk"
  • engelskspråklig barne- og ungdomslitteratur
  • den grunnleggende ferdigheten "å kunne bruke digitale verktøy" og pedagogisk bruk av IKT
  • øving i språkbruk gjennom lytting, lesing, skriving, forberedt muntlig produksjon og spontan muntlig samhandling
  • øving i uttale, intonasjon og lydskrift
  • kunnskap om hensiktsmessig ordforråd, idiomatikk og grammatiske strukturer
  • egen og barns språklæring
  • vurdering av lærebøker og annet undervisningsmateriale
  • tilpasset opplæring
  • elevveiledning og vurdering av elevarbeider
  • vurdering og anvendelse av ny kunnskap i eget arbeid

Undervisnings- og læringsformer

Emnet går over ett semester. Det vil være samlinger én kveld pr uke. Høgskolens læringsplattform (Fronter) benyttes.
Selvstudium, individuelt og i nettgrupper, vil være en vesentlig arbeidsform samt utprøving av tilegnet kunnskap i klasserommet med egne elever/"lånte" elevgrupper, presentasjoner for medstudenter og utveksling av erfaringer. Det blir lagt vekt på å skape et læringsmiljø der studentene kan samarbeide og kommunisere med hverandre og slik bli aktive bidragsytere i et fagfellesskap.
Arbeidsoppgavene (se pkt. Arbeidskrav nedenfor) danner grunnlag for individuell veiledning. Det forventes at studentene viser en oppsøkende holdning og tar ansvar for å søke veiledning.
I løpet av semesteret vil det legges til rette for et studieopphold ved Det norske studiesenter i York, Storbritannia, av 1- 2 ukers varighet. Studieoppholdet betraktes som forflyttet undervisning. Kostnader knyttet til studieoppholdet dekkes av studenten.

Praksis

Praksisnære komponenter er integrert i emnet.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

Før studenten kan framstille seg til eksamen, må arbeidskravene spesifisert nedenfor være levert og/eller utført innen fastsatt frist gitt i semesterplanen og godkjent av faglærer senest 3 uker før eksamen. Oppgavene forutsettes levert til fastsatt tid for å få rett til veiledning.

  • Utviklingsarbeid om bruk av barne-/ungdomslitteratur i språkopplæringen (individuelt). Dokumentasjon i form av en kort rapport (skriftlig).
  • Gruppediskusjon basert på utviklingsarbeidet om bruk av barne-/ungdomslitteratur i språkopplæringen.
  • Evaluering av et læreverk (individuell, muntlig presentasjon i grupper).
  • Oppgavesett i fonetikk/grammatikk/tekstkompetanse (individuelt, skriftlig).
  • Refleksjonsnotat knyttet til produksjon og presentasjon av egen digital bildefortelling sammen med forslag til undervisningsopplegg i egen klasse der elevene skal lage digitale fortellinger (individuelt skriftlig) 

Eksamen

Muntlig eksamen i par/gruppe med individuell vurdering.
Varighet ca 45 minutter.
Ingen hjelpemidler er tillatt.

Eksamenen er både en språkferdighetsprøve og en prøve i kunnskap om lærestoffet. Hovedvekten blir lagt på studentenes evne til å kommunisere effektivt på idiomatisk engelsk med god uttale og intonasjon.
Eksamenen vurderes av en ekstern og en intern sensor. Det gis individuelle karakterer. Det benyttes en gradert karakterskala fra A til F, hvor A er beste karakter, E dårligst beståtte karakter og F betyr "ikke bestått".

Evaluering av emnet

Studentene skal evaluere studiet på skjema fra SKUT.

Litteratur

Litteraturlista er sist endret 19.03.10. Det kan komme endringer i litteraturlista før studiestart.

Aebersold, J. A. & Lee Field, M. (2001): From Reader to Reading Teacher, Issues and strategies for second language classrooms, Cambridge UP

Blå, B. Hope (red.) (2009): Grunnleggende ferdigheter i engelsk og fremmedspråk, Fokus på språk nr 15, Fremmedspråksenteret

Digital Storytelling (2008): http://digitalstorytelling.coe.uh.edu/, University of Houston

Drew, I & Sørheim, B. (2009): English Teaching Strategies - Methods for English Teachers of 10 to 16-year-olds, Det Norske Samlaget

Dypedahl, M., Hasselgård, H. & Løken, B. (2006): Introducing English Grammar, Fagbokforlaget

Fremmedspråksenteret (2008): IKT i språk - en veiledning for lærere. http://www.fremmedspraksenteret.no/ikt-veiledning

Fremmedspråksenteret (2009): Reading in English - A Teacher's Guide http://www.fremmedspraksenteret.no/index.php?ID=16201

Hill, J. & Lewis, M. (eds.) (1997): Dictionary of Selected Collocations, Language Teaching Publications

Læreplanverket for Kunnskapsløftet: Læreplaner for gjennomgående fag i grunnskolen og videregående opplæring, læreplan i engelsk, engelsk
versjon, (2006), Kunnskapsdepartementet
(Kan lastes ned fra Utdanningsdirektoratets nettsider, http://www.udir.no/grep)
Læreplanverket for Kunnskapsløftet: Revidert rundskriv om innføringen av Kunnskapsløftet, U-dir-8-2009, Kunnskapsdepartementet
(Kan lastes ned fra Utdanningsdirektoratets nettsider, http://www.udir.no/grep)

Munden, J. & Myhre, A. (Second edition, 2007): Twinkle Twinkle, HøyskoleForlaget

Nilsen, T.S. & Rugesæter, K. (2008): Basic English Phonetics for Teachers, Fagbokforlaget

Ohler, J. (2008): Digital Storytelling in the Classroom, New Media Pathways to Literacy, Learning and Creativity, Corwin Press

Oshima, A. & Hogue, A. (2006): Writing Academic English, Pearson Education (noen kapitler)

Swan, M. (3rd ed. 2005): Practical English Usage, Oxford UP

University of Houston: The Educational Uses of Digital Storytelling http://digitalstorytelling.coe.uh.edu/index.html

Wergeland, B.: Veiledning i hvordan gjennomføre digital fortelling med en klasse.
http://pedit.hio.no/pedit/appl/up/video/src/veil_digital_fortelling.swf

Wikibøker, Digitale fortellinger, San Francisco: Wikimedia Foundation
http://no.wikibooks.org/wiki/IKT_i_utdanning/Digitale_fortellinger

Alle studenter må ha en engelsk/engelsk ordbok, f.eks. Collins Concise Dictionary, Longman Dictionary of Contemporary English, eller Oxford Advanced Learner's Dictionary.

Dessuten anbefales en synonymordbok, f.eks. Roget's Thesaurus eller Collins Concise Thesaurus .

Artikler og handouts

Barne- og ungdomslitteratur:

Studentene velger 8 bøker, minst 2 må være klassisk (fortrinnsvis én britisk og én amerikansk)

American (A) and British (B) Classics:

Barrie, J.M. Peter and Wendy (B)

Baum, L. Frank.: The Wonderful Wizard of Oz (A)

Burnett, F.H. The Secret Garden (A B)

Doyle, A. C. The Lost World (B)

Forbes, E. Johnny Tremaine (Revolutionary War, written 1943) (A)

Grahame, K. The Wind in the Willows (B)

Lewis, C.S. Chronicles of Narnia (B)

Montgomery, L.M. Anne of Green Gables (A)

Porter, E. H. Pollyana (A)

Shelley, M. Frankenstein (B)

Stevenson, R. L. Kidnapped (B)

Wells, H.G. The War of the Worlds (B)

White, E. B.: Charlotte's Web (A)

White, E. B.: Stuart Little (A)

Young adult literature in English

(andre bøker kan også velges i samråd med faglærer)

Alexie, S. The Absolutely True Story of a Part-time Indian (Native American)

Almond, D. The Fire Eaters (B)

Almond, D. Skellig (B)

Balliett, B. Chasing Vermeer (A)

Burgess, M.: Billy Elliot (film) (B)

Crew, L. Children of the River (A)

Dahl, R. Matilda (or other titles) (B)

Doctorow, C. Little Brother (A)

Erdrich, L. The Birchbark House (Native Americans)

Dowd, S. Bog Child (British/Irish)

Doyle, R. Rover Saves Christmas (Irish)

Hinton, S. The Outsiders (A)

Horowitz, A. Stormbreaker (B)

Maloney, J. A Bridge to Wiseman's Cove (Australian)

Meyer, S. Twilight (A)

Murphy, S. Hungry Ghosts (Australian)

Pratchett, T. Johnny and the Bomb (or other titles)(B)

Rowling, J. K. Harry Potter and the Philosopher's Stone

Sachar, L. Holes (A)

Selznick, B. The Invention of Hugo Cabret

Sendak, M. Where the Wild Things Are (A)

Strickland, B. The Whistle, the Grave and the Ghost (A)

Strong, J. My Granny's Great Escape (B)

Suess, Dr. The Cat in the Hat (or another Suess title) (A)

Wilson, J. The Illustrated Mum (B)

Wilson, J. Dustbin Baby (B)

Til oppslag og supplement:
Bækken, B. (2006): English Grammar. An introduction for students of English as a foreign language, Fagbokforlaget
Carpenter, H. & Prichard, M. (1999): Oxford Companion to Children's Literature, Oxford University Press
Grellet, F. (1996): Writing for Advanced Learners of English, Cambridge UP
Greenbaum, S. & Nelson, G. (Third edition, 2009): An Introduction to English Grammar, Pearson Longman
Harmer, J. (2007): How to Teach English, Pearson English Language Teaching
Harmer, J. (2007): The Practice of English Language Learning, Pearson English Language Teaching
Hasselgård, H., Johansson, S. & Lysvåg, P. (1998): English Grammar: Theory and Use, Universitetsforlaget
Johnson, K. (Second edition, 2008): An introduction to foreign language learning and teaching, Pearson Longman
Jones, D. (16th ed. 2006): English Pronouncing Dictionary, eds. Roach, P. & Hartman, J., Cambridge UP
Leaver, B. L., Ehrman, M. & Shektman, B. (2005): Achieving Success in Second Language Acquisition, Cambridge University Press
Lightbown, P. M. & Spada, N. (2003): How Languages are Learned, Oxford University Press
Lysvåg, P. (2005): The English Language - A Text-Based Resource Book, Høyskoleforlaget
Mitchell, D. (2003): Children's Literature. An invitation to the world. Pearson Education.
Nikolajeva, M. & Scott, C. (2006): How Picturebooks Work, Taylor & Francis Ltd
Nilsen, T. S. (2002): British and American English Pronunciation, Universitetsforlaget
Oxford Encyclopedia of Children's Literature
http://www.hiof.no/index.php?ID=1767 (tilgang gjennom høgskolens nett)
Pinter, Annamaria. (2006): Teaching Young Language Learners, Oxford University Press
Saville-Troike, M. (2005): Introducing Second Language Acquisition, Cambridge UP
Traavik, H., Hallås, O. & Ørvig, A. (2009): Grunnleggende ferdigheter i alle fag. Universitetsforlaget.
Williams, M. (2006): Psychology for Language Teachers, Cambridge University Press

Det tas forbehold om endringer.


Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 18. juli 2024 03:06:32