LSV1MAT09 V1: Tall og algebra, statistikk og funksjoner 1 (Høst 2011)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
15
Ansvarlig avdeling:
Avdeling for lærerutdanning
Studiested:
Halden / delvis nettbasert
Emneansvarlig:
Monica Nordbakke
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
½ år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Obligatorisk emne i videreutdanningen Matematikk for lærere (60 studiepoeng).

Undervisningssemester

1. semester (høst)

Innhold

Innholdet bygger på kompetansemålene under hovedområdene Tall og algebra, Statistikk og sannsynlighet og Funksjoner i Kunnskapsløftet. Studentene skal møte ulike arbeidsmåter ved tilegnelse av kunnskapene.

Undervisnings- og læringsformer

Emnet går over ett semester med en avsluttende eksamen. Undervisningen vil bli lagt opp med ni dagsamlinger. Deltakernes bosted avgjør om dette blir en-, to - , tre- eller firedagers samlinger.

Utover samlingene vil undervisning og veiledning foregå nettbasert.
Studentene kan lage en egenprodusert mappe i løpet av semesteret som de kan ha med seg på eksamen. Mappa må godkjennes av fagansvarlig.

Praksis

Studentene skal prøve ut undervisningsopplegg og reflektere over dem i etterkant. Enkelte arbeidskrav bygger også på studentenes egne erfaringer, se også arbeidskrav nedenfor.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

Godkjent 5 av 6 gjensidige studentrettinger.
Refleksjonsoppgave innenfor temaet algebra som skal inneholde teoridel og refleksjoner rundt gjennomføring av undervisningsopplegg i algebra

Arbeidskrav må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen.

Eksamen

6 timers individuell skriftlig eksamen.
Tillatte hjelpemidler: kalkulator og egenprodusert mappe.
Eksamen vurderes av intern og ekstern sensor. Det benyttes bokstavkarakterer.

Evaluering av emnet

For at vi skal kunne tilby en aktuell og relevant utdanning med god kvalitet, er vi avhengige av studentenes tilbakemeldinger. Studentene skal derfor ved slutten av hvert semester evaluere studiet på skjema fra SKUT.

Litteratur

Litteraturlista oppdatert siste gang 15. juni 2009.

Breiteig, T. og Venheim, R. (2005): Matematikk for lærere 1 og 2. Oslo: Universitetsforlaget.

Olafsen A.R og Maugesten, M.;2009: Matematikkdidaktikk i klasserommet, Universitetsforlaget.

Kunnskapsløftet LK06

Brekke, G. (1995): Introduksjon til diagnostisk undervisning i matematikk. Oslo: Nasjonalt læremiddelsenter

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 18. juli 2024 03:06:30