LSK201ENG09 Engelsk 201 Språklærer og profesjonsutøver (Høst 2011)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
15
Ansvarlig avdeling:
Avdeling for økonomi, språk og samfunnsfag
Studiested:
 Halden
Emneansvarlig:
Ingebjørg Merete Mellegård
Undervisningsspråk:
Engelsk
Varighet:
½ år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Oblgatorisk emne i videreutdanningen Engelsk for lærere 2 - Læreren i et fagfellesskap (30 studiepoeng).

Undervisningssemester

1. semester (høst).

Innhold

Engelsk 201 Språklærer og profesjonsutøver danner det faglige fundamentet for videre arbeid i Engelsk 202 Kultur, samfunn og litteratur. Det er viktig at læreren kjenner seg trygg i sin rolle som språklærer og profesjonsutøver og opparbeider beredskap for å kunne møte nye og endrede krav til språklærerens kunnskaper. På denne måten legger emnet grunnlaget for at språklæreren skal se sin kompetansebygging som en livslang prosess.

Videre har emnet fokus på språklærerens rolle i et fagfellesskap ved egen skole og i andre sammenhenger. Dette emnet tar utgangspunkt i studentens undervisningserfaring og fokuserer på bevisstgjøring og videreutvikling av undervisningspraksis. Gjennom hele emnet legges det vekt på utvikling av egen språkferdighet og kunnskap om engelsk.

Emnet har følgende innhold:

  • Kunnskapsløftet og læreplanen i engelsk
  • teorier om og prinsipper for fremmedspråkopplæring
  • overgangen fra barnetrinn til ungdomstrinn og fra ungdomstrinn til videregående skole
  • vurdering av elevarbeider og språklæreren som veileder
  • pedagogisk bruk av  IKT
  • grunnleggende metoder for utviklingsarbeid i klasserommet
  • tilpasset opplæring
  • kunnskap om og forståelse for kultur, samfunnsliv og litteratur i den engelsktalende verden
  • kunnskap om engelsk som dannelsesfag og innsikt i interkulturelle perspektiver
  • øving i språkbruk gjennom lytting, lesing, skriving, forberedt muntlig produksjon og spontan muntlig samhandling
  • kunnskap om hensiktsmessig ordforråd, idiomatikk og grammatiske strukturer
  • øving i uttale, intonasjon og lydskrift

Undervisnings- og læringsformer

Emnet går over ett semester. Studiet er nettbasert samt organisert med 2-3 samlinger á 2-3 dager. Høgskolens læringsplattform (Fronter) brukes og det gis opplæring i bruk av plattformen.

Selvstudium, individuelt og i nettgrupper, vil være en vesentlig arbeidsform samt utprøving av tilegnet kunnskap i klasserommet med egne elever, presentasjoner for medstudenter og utveksling av erfaringer. Det blir lagt vekt på å skape et læringsmiljø der studentene kan samarbeide og kommunisere med hverandre og slik bli aktive bidragsytere i et fagfellesskap.

Arbeidsoppgavene (se pkt Arbeidskrav nedenfor) danner grunnlag for individuell veiledning. Det forventes at studentene viser en oppsøkende holdning og tar ansvar for å søke veiledning.

Praksis

Praksisnære komponenter er integrert i emnet.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

Før studenten kan framstille seg til eksamen, må arbeidskravene spesifisert nedenfor være levert og/eller utført innen fastsatt frist gitt i semesterplanen og godkjent av faglærer senest 3 uker før eksamen.

  • Innlevering av arbeidsmappe med tekster (individuell, skriftlige og muntlige tekster). Antall og sjangere spesifiseres i semesterplanen. Tekstene forutsettes levert til fastsatt tid for å få rett til veiledning.
  • Oppgavesett i fonetikk/grammatikk/tekstkompetanse (individuelt, skriftlig).
  • Innlegg i en nettdiskusjon basert på en fagartikkel som kan anvendes i fagmiljøet på egen skole (individuelt, skriftlig).
  • Dokumentasjon av arbeid med å etablere kontakt med kollegaer internasjonalt, for eksempel via eTwinning, Skype, etc. (individuell, skriftlig).
  • Erfaringsutveksling av arbeidet med å etablere internasjonale kontakter (i grupper).

Eksamen

Individuell 4-timers skriftlig eksamen og individuell eksamensmappe
Skriftlig skoleeksamen består av en fonetikk-, en grammatikk- og en tekstkompetansedel. Ingen hjelpemidler er tillatt til skriftlig eksamen.

Eksamensmappen skal inneholde to tekster. Oppgavene til disse vil bli gtt to uker før den skriftlige eksamenen. Eksamensmappen tas med på den skriftlige skoleeeksamenen, og samles inn ved eksamensstart.

Eksamensmappen og eksamensbesvarelsen vurderes av to interne sensorer. Alle deler av eksamenen må bestås. Det benyttes en gradert karakterskala fra A til F, hvor A er beste karakter, E dårligst beståtte karakter og F betyr "ikke bestått".

Ved ny eksamen må skriftlig eksamen avlegges på nytt og ny eksamensmappe leveres.

Evaluering av emnet

For at vi skal kunne tilby en aktuell og relevant utdanning med god kvalitet, er vi avhengige av studentenes tilbakemeldinger. Studentene skal derfor evaluere studiet på skjema fra SKUT ved slutten av hvert semester.

Litteratur

Litteraturlista sist endret 7. mai 2010. Det tas forbehold om endringer før studiestart.

Digital Storytelling (2008): http://digitalstorytelling.coe.uh.edu/, The University of Houston

Doyle, R. (2009): Paddy Clarke Ha Ha Ha

Dumas, F. (2004): Funny in Farsi, A Memoir of Growing Up Iranian in America, Random House Trade

Drew, I & Sørheim, B. (2009): English Teaching Strategies - Methods for English Teachers of 10 to 16-year-olds, Det Norske Samlaget

Dypedahl, M., Hasselgård, H. & Løken, B. (2006): Introducing English Grammar, Fagbokforlaget

Fremmedspråksenteret (2008): IKT i språk - en veiledning for lærere. Om lydfiler.
http://.fremmedspraksenteret.no/index.php?ID=12766

Hewings, M. (2005): Advanced Grammar in Use, Cambridge University Press
(for selvstudium)

Hill, J. & Lewis, M. (eds.) (1997): Dictionary of Selected Collocations, Language Teaching Publications

Læreplanverket for Kunnskapsløftet: Læreplaner for gjennomgående fag i grunnskolen og videregående opplæring, læreplan i engelsk, engelsk versjon, (2006), Kunnskapsdepartementet
(Kan lastes ned fra Utdanningsdirektoratets nettsider, http://www.udir.no/grep)

Læreplanverket for Kunnskapsløftet: Revidert rundskriv om innføringen av Kunnskapsløftet, F-012-08 (2008), Kunnskapsdepartementet
(Kan lastes ned fra Utdanningsdirektoratets nettsider, http://www.udir.no/grep)

Leaver,B.L.,Ehrman,M. & Shektman, B. (2005): achieving Succsess in Second Language Aquisition, Cambridge University Press

Nilsen, T.S. & Rugesæter, K. (2008): Basic English Phonetics for Teachers, Fagbokforlaget

Nye, D. (2009) Contemporary American Society, Akademisk Forlag

Ohler, J. (2008): Digital Storytelling in the Classroom, New Media Pathways to Literacy, Learning and Creativity, Corwin Press

Oshima, A. & Hogue, A. (2006): Writing Academic English, Pearson Education

Samovar, L. et al. (2009): Communication between Culktures. Wadsworth Cengage Learning
(noen kapitler)

Swan, M. (3rd ed. 2005): Practical English Usage, Oxford UP

Artikler og handouts

Alle studenter må ha en engelsk/engelsk ordbok, f.eks. Collins Concise Dictionary, Longman Dictionary of Contemporary English, eller Oxford Advanced Learner's Dictionary.
Dessuten anbefales en synonymordbok, f.eks. Roget's Thesaurus eller Collins Concise Thesaurus .

Til oppslag og supplement:
Bækken, B. (2006): English Grammar. An introduction for students of English as a foreign language, Fagbokforlaget
Grellet, F. (1996): Writing for Advanced Learners of English, Cambridge UP
Greenbaum, S. & Nelson, (Third edition, 2009): An introduction to English Grammar, Pearson Longman
Griffith, K. (2005): Writing Essays about Literature, A guide and Style Sheet, Cengage Learning
Harmer, J. (2007): How to Teach English, Pearson English Language Teaching
Harmer, J. (2007): The Practice of English Language Learning, Pearson English Language Teaching
Hasselgård, H., Johansson, S. & Lysvåg, P. (1998): English Grammar: Theory and Use, Universitetsforlaget
Johnsen, K. (Second edition, 2008): An introduction to foreign language learning an teaching, Pearson Longman
Jones, D. (16th ed. 2006): English Pronouncing Dictionary, eds. Roach, P. & Hartman, J.,
Lightbown, P.M. & Spada, N. (2003): How languages are learned, Oxford University Press
Lysvåg, P. (2005): The English Language - A Text-Based Resource Book, HøyskoleForlaget
Munden, J. & Myhre,A. (second edition, 2007): Twinkle Twinkle, HøyskoleForlaget
Nilsen, T. S. (2002): British and American English Pronunciation, Universitetsforlaget
Pinter, Annamaria. (2006): Teaching Young Language Learners, Oxford University Press
Saville-Troike, M. (2005): Introducing Second Languasge Acquisition, Cambridge UP
Williams, M. (2006): Psychology for Language Teachers, Cambridge University Press
 

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 18. juli 2024 03:06:29