LSSF202ENG09 Kultur, samfunn og litteratur (Vår 2010)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
15
Ansvarlig avdeling:
Avdeling for økonomi, språk og samfunnsfag
Studiested:
Halden
Emneansvarlig:
Ingebjørg Merete Mellegård
Undervisningsspråk:
Engelsk
Varighet:
½ år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Obligatorisk emne i studiet Engelsk for lærere 2 (30 studiepoeng) i regi av SKUT.

Forkunnskapskrav utover opptakskrav

Ingen.

Undervisningssemester

2. semester (vår).

Innhold

Engelsk 202: Kultur, samfunn og litteratur bygger på det faglige fundamentet som er lagt i Engelsk 201: Språklærer og profesjonsutøver. Temaer om ulike sider av kultur, samfunnsliv og litteratur i engelsktalende land står sentralt i dette emnet. Den grunnleggende ferdigheten "å kunne lese i engelsk" videreføres gjennom barne- og ungdomslitteratur som motivasjonsfaktor.

En annen hovedkomponent i emnet er læreren som en utforskende aktør for å holde seg fortløpende oppdatert om ny praksis og nye læringsformer. Også på denne måten kan læreren være en bidragsyter i et fagfellesskap, bl a ved å utvikle planer for faget.

Emnet har følgende innhold:
- Kunnskapsløftet og læreplanen i engelsk
- engelsk som dannelsesfag
- valg og organisering av aktiviteter i opplæringen
- kunnskap om og forståelse for kultur, samfunnsliv og litteratur i Storbritannia
- kunnskap om og forståelse for kultur, samfunnsliv og litteratur i andre engelsktalende land
- sosio-lingvistiske aspekter
- interkulturelle perspektiver
- læreren som utforskende aktør
- læreren som bidragsyter i et fagfellesskap
- prinsipper for utvikling av planer for faget
- vurdering av IKT som pedagogisk verktøy
- øving i språkbruk gjennom lytting, lesing, skriving, forberedt muntlig produksjon og spontan muntlig samhandling
- øving i hensiktsmessig ordforråd, idiomatikk og grammatiske strukturer
- øving i uttale, intonasjon og lydskrift

Undervisnings- og læringsformer

Emnet går over ett semester. Undervisningen gis på kveldstid, èn kveld pr uke.
Deler av studiet er nettbasert ved bruk av høgskolens læringsplattform; her gis informasjon, arbeidsoppgaver leveres inn, tilbakemeldinger gis og diskusjonsfora vil være tilgjengelig. Det gis opplæring i bruk av plattformen.

Selvstudium, individuelt og i nettgrupper, vil være en vesentlig arbeidsform. En annen viktig læringsform vil være utprøving av tilegnet kunnskap i klasserommet, med egne eller "lånte" elevgrupper, presentasjoner for medstudenter og utveksling av erfaringer.
Det blir lagt vekt på å skape et læringsmiljø der studentene kan samarbeide og kommunisere med hverandre og slik bli aktive bidragsytere i et fagfellesskap.

Arbeidsoppgavene (se Arbeidskrav nedenfor) danner grunnlag for individuell veiledning. Det forventes at studentene viser en oppsøkende holdning og tar ansvar for å søke veiledning.

Praksis

Praksisnære komponenter er integrert i emnet.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

Før studenten kan framstille seg til eksamen må arbeidskravene spesifisert nedenfor være levert og/eller utført innen fastsatt frist gitt i semesterplanen og godkjent av faglærer.

  • Utviklingsarbeid om kultur, samfunnsliv og litteratur i Storbritannia (i grupper). Arbeidet utføres under studieoppholdet ved Det norske studiesenter i York, Storbritannia, og presenteres etter studieoppholdet. For de som ikke deltar i York vil det være selvstudium
    innenfor samme tema med tilsvarende arbeidskrav.
  • Oppgavesett i fonetikk/grammatikk/tekstkompetanse (individuelt, skriftlig).
  • Undervisningsopplegg med IKT som pedagogisk verktøy (individuelt, digitalt).
  • Systematisk evaluering av undervisningsopplegget om IKT som pedagogisk verktøy basert på FOU-kriterier. Dokumentasjon i form av en kort rapport (individuell, skriftlig).
  • Plan for oppbygging av barne- og ungdomslitteratur som ressurs for språklæring ved egen skole (i grupper, skriftlig).

Eksamen

Muntlig eksamen i par/gruppe med individuell vurdering.
Varighet ca 45 minutter. Ingen hjelpemidler er tillatt.

Eksamenen er både en språkferdighetsprøve og en prøve på kunnskap om lærestoffet. Studentenes evne til å kommunisere effektivt på idiomatisk engelsk med god uttale og intonasjon vektlegges på lik linje med studentenes kunnskap om lærestoffet.

Eksamenen vurderes av en ekstern og en intern sensor. Det gis individuelle karakterer.
Det benyttes en gradert karakterskala fra A til F, hvor A er beste karakter, E dårligst beståtte karakter og F betyr "ikke bestått".

 

 

Litteratur

Drew, I & Sørheim, B. (2009): English Teaching Strategies - Methods for English Teachers of 10 to 16-year-olds, Det Norske Samlaget

Dypedahl, M., Hasselgård, H. & Løken, B. (2006): Introducing English Grammar, Fagbokforlaget

Foer, J. S. (2006): Extremely Loud and Incredibly Close, Penguin Books Ltd

Kunnskapsløftet: Læreplaner for gjennomgående fag i grunnskolen og videregående opplæring, læreplan i engelsk, engelsk versjon, (2006), Kunnskapsdepartementet (Kan lastes ned fra Utdanningsdirektoratets nettsider, http://www.udir.no/grep)

Kunnskapsløftet:Revidert rundskriv om innføringen av Kunnskapsløftet, F-012-08 (2008), Kunnskapsdepartementet (Kan lastes ned fra Utdanningsdirektoratets nettsider, http://www.udir.no/grep)

Hewings, M. (2005): Advanced Grammar in Use, Cambridge University Press (for selvstudium)

Hill, J. & Lewis, M. (eds.) (1997): Dictionary of Selected Collocations, Language Teaching Publications  

Mansfield, K. The Voyage (novelle, handout)

Miller, A.(2000): The Crucible. Penguin Books Ltd.

Nilsen, T.S. & Rugesæter, K. (2008): Basic English Phonetics for Teachers, Fagbokforlaget

Nye, D. (2009): Contemporary American Society, Akademisk Forlag (noen kapitler)

Ohler, J. (2008): Digital Storytelling in the Classroom, New Media Pathways to Literacy, Learning and Creativity, Corwin Press

Oshima, A. & Hogue, A. (2006): Writing Academic English, Pearson Education (noen kapitler)

Rai, B. (2001): (Un)arranged Marriage, Random House Children's Books

Rhys, J. (2001): Wide Sargasso Sea, Penguin Books Ltd

Sevaldsen, J., Vadmand, O. & Mustad, J. E. (2008): Contemporary British Society,  Akademisk Forlag (noen kapitler)

Saville-Troike, M. (2005): Introducing Second Language Acquisition, Cambridge UP (noen kapitler)

Swan, M. (3rd ed. 2005): Practical English Usage, Oxford UP  

Walker, A. (2004): The Color Purple, Orion Publishing Co

Et utvalg dikt

Artikler og handouts

Alle studenter må ha en engelsk/engelsk ordbok, f.eks. Collins Concise Dictionary, Longman Dictionary of Contemporary English, eller Oxford Advanced Learner's Dictionary.  
Dessuten anbefales en synonymordbok, f.eks. Roget's Thesaurus eller Collins Concise Thesaurus .    

Til oppslag og supplement:  
Bækken, B. (2006): English Grammar. An introduction for students of English as a foreign language, Fagbokforlaget

Grellet, F. (1996): Writing for Advanced Learners of English, Cambridge UP

Griffith, K. (2005): Writing Essays about Literature, A guide and Style Sheet, Cengage Learning
Harmer, J. (2007): How to Teach English, Pearson English Language Teaching

Harmer, J. (2007): The Practice of English Language Learning, Pearson English Language Teaching
Hasselgård, H., Johansson, S. & Lysvåg, P. (1998): English Grammar: Theory andUse, Universitetsforlaget
Jones, D. (16th ed. 2006): English Pronouncing Dictionary, eds. Roach, P. & Hartman, J.,

Lysvåg, P. (2005): The English Language - A Text-Based Resource Book, Høyskoleforlaget  
Nilsen, T. S. (2002): British and American English Pronunciation, Universitetsforlaget  
Pinter, Annamaria. (2006): Teaching Young Language Learners, Oxford University Press  

Williams, M. (2006): Psychology for Language Teachers, Cambridge University Press

Det tas forbehold om endringer.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 18. juli 2024 03:06:24