LS20VK2 Kommunikasjon og samspill (Vår 2010)
Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 20
- Ansvarlig avdeling:
- Avdeling for lærerutdanning
- Studiested:
- Kontakt Senter for kompetanseutvikling (SKUT) for nærmere informasjon.
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- ½ år
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Emnet inngår i studiet Veiledning og kommunikasjon, videreutdanning (30 studiepoeng).
Forkunnskapskrav utover opptakskrav
Bestått emne LS10VK1 Refleksjon over yrkesutøvelsen (10 studiepoeng).
Undervisningssemester
1. og 2. semester (høst og vår).
Innhold
Emnet Kommunikasjon og samspill kombinerer utdyping av sentrale begreper innen kommunikasjon og praktisk veiledning med øvelser, spesielt med fokus på grupper.
Følgende tema skal belyses:
- Veiledning, avgrensning og refleksivitet. Et relasjonelt perspektiv
- Direkte og indirekte kommunikasjon - konsekvenser for veiledningssamtalen
- Relasjoner og anerkjennende prosesser
- Kommunikasjon i et systemisk perspektiv og betydningen for kompetanseutvikling og selvstendighet
Undervisnings- og læringsformer
Emnet vil bli organisert med samlinger og mellomperioder (tiden mellom samlingene). Samlingene foregår én dag per måned. Det er obligatorisk oppmøte til disse. Studiet er utpreget deltakeraktivt både på samlinger og i mellomperioder. Deltakerne organiseres i nettverksgrupper i mellomperiodene. Det skal skrives refleksjonslogg fra studiesamlingene og nettverksgruppene.
I studiet vil arbeidsformen veksle mellom forelesninger, gruppearbeid, veiledning, observasjon, analyse og refleksjon i forbindelse med kasusstudier, praktiske erfaringer og øvelser. Det vil bli gjennomført både individuell veiledning og ulike former for gruppeveiledning.
Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
Arbeidskrav skal være gjennomført innen fastsatt frist gitt i semesterplanen og må godkjennes av faglærer før studenten kan fremstille seg til eksamen:
- Obligatorisk deltakelse på studiesamlinger og veiledningsøvelser. En dags fravær blir akseptert.
- Det skal gis veiledning i gruppe i forhold til utarbeidelsen av problemstillingen til eksamen.
- Det skal leveres dokumentasjon på bakgrunn og prosess for eksamensarbeidet.
- Problemstillingen for fagtekst utarbeides av studenten(e).
Eksamen
Fagtekst, individuelt eller i gruppe.
Studenten(e) skal skrive en fagtekst knyttet til ett av temaene i emnet. Dette kan gjøres individuelt eller i gruppe.
Fagteksten skal ha et omfang på 10 - 12 sider, med linjeavstand 1,5 og skrifttype Times New Roman (skriftstørrelse 12). Frist for innlevering av fagteksten settes i semesterplanen.
Det settes karakter etter skalaen A - F, der A er høyeste og E laveste beståtte karakter. F er ikke bestått. Eksamensbesvarelsen vurderes av ekstern og intern sensor.
Ved ny eksamen gis det anledning til å utvikle fagteksten én gang. Studenten skal få veiledning før ny vurdering. Studenten må selv melde seg opp til ny eksamen.
Litteratur
Aili, C., Persson, H., Persson, K.: (2003). Mentorskap - Att organisera skolans möte med nya lärare.Lund: Studentlitteratur.
Andersen, Tom: (2005). Reflekterende processer: samtaler og samtaler om samtalerne. København: Dansk Psykologisk Forlag.
Baltzersen, R. K.: (2008). Å samtale om samtalen. Veiledning og metakommunikasjon. Bergen: Fagbokforlaget.
Brekke, M. og Søndenå, K. (red.): (2009). Veiledningskvalitet. Oslo: Universitetsforlaget.
Edlund, L: (1995). Etik i arbetslivet. Uppsala Publishing House: Konsultförlaget
Hartman, J.: (1998). Vetenskapligt tänkande - från kunskapsteori till metodteori. 1998. Lund: Studentlitteratur.
Krogsmark, T. og Åberg, K. (red.): (2008). Veiledning i pedagogisk arbeid. Bergen: Fagbokforlaget.
Mathisen, P.: (2008). Mentor - om mentoring i teori og praksis. Bergen: Fagbokforlaget.