LS20RDG208 Karriereveiledning (Vår 2010–Høst 2010)
Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 20
- Ansvarlig avdeling:
- Avdeling for lærerutdanning
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- 1 år
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Obligatorisk emne i studiet Rådgivning (60 studiepoeng).
Forkunnskapskrav utover opptakskrav
Bestått emne LS20RD1 Rådgivning og kommunikasjon (20 studiepoeng).
Undervisningssemester
Undervisningen starter i løpet av vårsemesteret og avsluttes i høstsemesteret.
Innhold
Emnet skal bidra til at studentene skaffer seg relevant teoretisk kunnskap samt ferdigheter i å praktisere yrkes- og utdanningsrådgivning og karriereveiledning.
Undervisnings- og læringsformer
Det gjennomføres 8 dagsamlinger med undervisning om utdanningsveier, arbeidslivskunnskap, rådgivnings- og veiledningsmetodikk og bruk av testverktøy.
Mellom fellessamlingene skal studentene
- gjennomføre rådgivningsøkter med forskjellige rådsøkere, med innlevering av skriftlig refleksjonsnotat til emneansvarlig
- drøfte aktuelle problemstillinger i forhold til emnet
- arbeide med IKT og testverktøy
Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
- Delta på minst 3/4 av undervisningen
- Gjennomføre rådgivningsøkter med fire rådsøkere, med innlevering av ett skriftlig refleksjonsnotat per rådsøker til emneansvarlig. Refleksjonsnotatet skal ha et omfang på ca to sider.
Arbeidskravene må være godkjent av faglærer før studenten kan fremstille seg til eksamen.
Eksamen
Individuell skriftlig hjemmeeksamen
Studiet avsluttes med en individuell skriftlig hjemmeeksamen over tre (3) dager i slutten av undervisningssemesteret. Besvarelsen skal være på inntil 12 sider og vurderes av intern og ekstern sensor.
Karakterskala A-F, der A er beste beståtte karakter, E dårligste beståtte karakter, og F betyr ikke bestått.
Litteratur
Birkemo, Asbjørn (1997) Yrkesrådgivning. Universitetsforlaget. I Kompendium (137s)
Berthelsen, Preben (2001) Personlighetspsykologi, Trækteori. Frydenlund Grafisk. (s 20 - 29). I kompendium (9 sider)
Burns, David D (2005) Tenk deg glad, Håndbok, Danor Forlag AS (kap 1, 5, 6, 9, 10, 16) I kompendium (109s)
Hoem, Sverre (2004). ADHD, En håndbok for voksne med ADHD. Gyldendal akademisk. Kapittel 3 (s 26 -67), Kapittel 8 og 9 (s 123 - 190). (108s)
Holland, John L. (1997). Making Vocational Choices. Psychological Assessment Resources (s. Kap 1- 4 (s1-s72) og Kap 9 (s193 - s217), I kompendium ( 96s)
Højdal, Lisbeth; Poulsen, Lene: (2007) Karrierevalg. Teorier om valg og valgprosesser. Forlaget Studie & Erhverv AS, ISBN: 978-87-7791-246-7, Hele boken 330 sider.
Ilstad, Steinar (2002). Generell Psykologi. Tapir akademisk forlag Kapittel 9 (s 123- 139) I kompendium (16s)
Jørgensen, Ken Hugo (2004) Karriereveiledning. En kort innføring I teori og praksis. Unipud AS (85s)
Svendsrud, Arne (2006) Manual, SCI-A, Arbeidspsykologisk Institutt (15s) (deles ut på samling).
Svendsrud, Arne (2008) Manual, SCI-S, Arbeidspsykologisk Institutt (15s)
Svendsrud,Arne (2009) Manual, jobpics Arbeidspsykologisk Institutt (30s)
Forelesningene regnes også med som pensum.
Emnet skal ha et avtalt pensum på ca 1200 sider.