LS102ENG07 Engelsk 102, Didaktikk og språklæring (Vår 2010)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
10
Ansvarlig avdeling:
Avdeling for lærerutdanning
Studiested:
Halden.
Emneansvarlig:
Ingebjørg Merete Mellegård
Undervisningsspråk:
Engelsk
Varighet:
½ år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Emnet inngår i Engelsk for lærere 1 (30 studiepoeng) i regi av SKUT.

Forkunnskapskrav utover opptakskrav

Det er en fordel å ha kjennskap til emnet Engelsk 101 Språkferdighet og språklæring (10 studiepoeng).

Undervisningssemester

Undervisningen går over ett semester, høst eller vår.

Innhold

Sammen med emnene Engelsk 101 Språkferdighet og språklæring og Engelsk 103 Kommunikasjon og kultur gir emnet Didaktikk og språklæring en helhetlig kompetanse som er nødvendig for å kunne undervise i engelsk og veilede elever i deres språkutvikling. Dette emnet tar utgangspunkt i studentenes erfaring, og fokus vil være på bevisstgjøring og videreutvikling av undervisningspraksis.

Emnet har følgende innhold:

  • grunnleggende prinsipper og kompetansemål i læreplan for engelsk, Kunnskapsløftet
  • teorier innenfor fremmedspråkundervisning
  • rollen som språklærer
  • valg og organisering av aktiviteter i engelskopplæringen
  • vurdering av lærebøker og annet undervisningsmateriell
  • videre utvikling av metaspråk for å kunne samtale om egen og barns språklæring
  • videre utvikling av egen språkbevissthet barns språkbevissthet

Undervisnings- og læringsformer

Emnet går over ett semester. Det vil være samlinger én kveld pr uke.    

Undervisningen gis dels som klasseromsundervisning og dels i grupper. Det forutsettes at studentene på egen hånd tilegner seg en stor del av lære- og arbeidsstoffet; selvstudium og samarbeid med andre studenter vil være en vesentlig del av studentenes læringsform. En annen viktig del av studentenes læringsform vil være utprøving og vurdering av metoder/aktiviteter i elevgrupper. Det vil være gruppesamlinger med og uten veileder.

Informasjon, kommunikasjon og arbeid med tekster foregår delvis via høgskolens læringsplattform.

Arbeidsoppgavene (se arbeidskravene nedenfor) danner grunnlag for individuell veiledning. Det forventes at studentene viser en oppsøkende holdning og tar ansvar for å søke veiledning.

Praksis

Praksisnære komponenter er integrert i emnet.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

  • Muntlig individuell presentasjon av et læreverk. Retningslinjer for presentasjonen vil bli gitt.
  • Innlevering av logg knyttet til en oppgave om språklæring med utgangspunkt i erfaringer fra elevgrupper. Oppgaven vil bli gitt av faglærer i samarbeid med studentene.
  • Et oppgavesett i grammatikk/fonetikk (individuell).
Det gis tilbakemelding fra faglærer på arbeidskravene.
Arbeidskrav må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen.

Eksamen

Individuell muntlig eksamen
Individuell muntlig eksamen (ca 30-45 minutter) tar utgangspunkt i en individuell refleksjonstekst. Oppgaven til refleksjonsteksten gis tre uker før eksamen, og refleksjonsteksten leveres til fastsatt tid, ca 1 uke før eksamen. På eksamen vil også øvrig lærestoff bli trukket inn.

Hjelpemidler: Egen refleksjonstekst.

Eksamenen vurderes av to interne sensorer.
Det benyttes en karakterskala fra A - F. hvor A er beste karakter, E er dårligst beståtte karakter og F betyr "ikke bestått".

Litteratur

Grunnbøker:  

Crystal, D. (3rd ed. 2004): Rediscover Grammar, Longman

Drew, I & Sørheim, B. (2004): English Teaching Strategies - Methods for English Teachers of 1 0 to 16-year-olds, Det Norske Samlaget

Dypedahl, M., Hasselgård, H. & Løken, B. (2006): Introducing English Grammar, Fagbokforlaget

Haines, S., & Nettle, M. (2007): Advanced Grammar in Use - Supplementary Exercises, Cambridge UP  

Kunnskapsløftet: Læreplaner for gjennomgående fag i grunnskolen og videregående opplæring, 2006, Utdannings- og forskningsdepartementet.

Munden, J. & Myhre, A (2007): Twinkle Twinkle  

Nilsen, T.S. & Rugesæter, K. (1999): Basic English Phonetics for teachers, Fagbokforlaget

Swan, M. (3rd ed. 2005): Practical English Usage, Oxford UP   Artikler og handouts

Alle studenter må ha en engelsk/engelsk ordbok, f.eks. Collins Concise Dictionary, Longman Dictionary of Contemporary English, eller Oxford Advanced Learner's Dictionary.  
Dessuten anbefales en synonymordbok, f.eks. Roget's Thesaurus.      

Til oppslag og supplement:  
Grellet, F. (1996): Writing for Advanced Learners of English, Cambridge UP
Harmer, Jeremy. (1998) how to Teach English, Longman
Hasselgård, H., Johansson, S. & Lysvåg, P. (1998): English Grammar: Theory and Use, Universitetsforlaget
Hill, J. & Lewis, M. (eds.) (1997): Dictionary of Selected Collocations, Language Teaching Publications  
Jones, D. (16th ed. 2003): English Pronouncing Dictionary, eds. Roach, P. & Hartman, J., Cambridge UP  
Lysvåg, P. (2005): The English Language - A Text-Based Resource Book, Fagbokforlaget  
Nilsen, T. S. (1996): British and American English Pronunciation, Universitetsforlaget  
Pinter, Annamaria. (2006): Teaching Young Language Learners, Oxford University Press  

Det tas forbehold om endringer.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 30. juni 2024 03:04:04