LS101SPAN07 Spansk 101: Språkkunnskap og didaktikk (Vår 2010–Høst 2010)
Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 30
- Ansvarlig avdeling:
- Avdeling for økonomi, språk og samfunnsfag
- Undervisningsspråk:
- Spansk
- Varighet:
- 1 år
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Emnet inngår i grunnstudium Spansk for lærere (60 studiepoeng), SKUT.
Forkunnskapskrav utover opptakskrav
Undervisningen bygger på spanskkunnskaper tilsvarende forkurs, spansk C-språk eller realkompetanse.
Undervisningssemester
2. og 3. semester (vår og høst).
Innhold
Systematisk gjennomgang av spansk grammatikk, oversettelser, muntlige øvelser og didaktikk.
Undervisnings- og læringsformer
Undervisningen vil både være i form av forelesning og mer individuelt arbeid. En sentral del i undervisningen er studentens utvikling av muntlige ferdigheter, Derfor legges det til rette for muntlig aktivitet i undervisningen. Studentene skal arbeide med skriftlige tekster både individuelt og i gruppe. Det blir også lagt til rette for evaluering av hverandres tekster.
Praksis
Det er ingen praksis i tilknytning til emnet.
Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
Studenten skal samle arbeider i en arbeidsmappe.
Mappen skal bestå av:
- Fire tekster individuelt eller i gruppe, minst to skal leveres individuelt
- Innlevering av oppgavesett i grammatikk
- To muntlige individuelle presentasjoner
I muntlige øvelser forutsettes minst 80 % deltakelse.
Før studenten kan fremstille seg til eksamen må han/hun ha levert arbeidskrav innen fastsatt frist og fått disse godkjent av faglærer.
Eksamen
Individuell skriftlig eksamen og individuell muntlig eksamen (to deleksamener)
Deleksamen 1: Individuell skriftlig eksamen: 4 timer (teller 50 % av total karakter). Tillatt hjelpemiddel: spansk-spansk ordbok, spansk-norsk ordbok og norsk-spansk ordbok.
Deleksamen 2: Individuell muntlig eksamen: Varighet ca 30 minutter (teller 50 % av total karakter).
Begge deleksamener må være bestått for at studenten skal få karakter i emnet.
Eksamen vurderes av intern og ekstern sensor. Det gis karakterer A - F, der A er beste beståtte karakter, E er dårligst beståtte karakter, og F betyr ikke bestått.
Ved ny prøve (forbedring av karakter) må begge deleksamenene tas på nytt. Dersom studenten ikke har bestått begge deleksamenene, kan studenten kun ta eksamen i den deleksamen som ikke er bestått.
Litteratur
Ana Beatriz Chiquito: Spansk referansegrammatikk. Moderne språkbruk i Spania og Latin-Amerika. Fagbokforlaget. ISBN: 978-82-450-0126-6.
L. Gómez Torrego: Gramática didáctica del español. Madrid: Ediciones SM.
Det tas forbehold om endringer.