SFV101EN10 Engelsk 101 Språkferdighet, språklæring og kommunikasjon (Høst 2010)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
15
Ansvarlig avdeling:
Avdeling for økonomi, språk og samfunnsfag
Studiested:
Halden, delvis nettbasert
Undervisningsspråk:
Engelsk
Varighet:
½ år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Obligatorisk emne i videreutdanningen Engelsk for lærere 1.

Undervisningssemester

1. semester (høst).

Innhold

Engelsk 101 Språkferdighet, språklæring og kommunikasjon danner det faglige fundamentet for videre arbeid i Engelsk 102, Grunnleggende ferdigheter: Å kunne lese i engelsk og å kunne bruke digitale verktøy.
Det er viktig at læreren kjenner seg trygg som språkmodell for å kunne skape den nødvendige tryggheten hos elever for at de skal delta aktivt og kreativt i sin egen læring. Derfor blir det gjennom hele studiet lagt stor vekt på å utvikle egen muntlig og skriftlig språkferdighet.
Videre gir emnet innsikt i egen språklæring. Å kunne vurdere egen språkbruk, definere egne behov og velge strategier og arbeidsmåter er forutsetninger for å oppnå slik innsikt.
I tillegg tar dette emnet utgangspunkt i studentens eventuelle erfaring fra klasserommet for å stimulere til bevisstgjøring og videreutvikling av undervisningspraksis. Dessuten gir emnet kunnskap om ulike kommunikasjonsstrategier.
Emnet har følgende innhold:

  • øving i språkbruk gjennom lytting, lesing, skriving, forberedt muntlig produksjon og spontan muntlig samhandling
  • øving i uttale, intonasjon og innføring i lydskrift
  • kunnskap om hensiktsmessig ordforråd, idiomatikk og grammatiske strukturer
  • øving i å tilpasse språket til mottaker og situasjon
  • teorier om fremmedspråkopplæring og anvendelse av metoder innenfor dette
  • barns språklæring og læringsstrategier
  • kunnskap om språket, språkbruk og innsikt i egen språklæring og egne læringsstrategier
  • hva det innebærer å lære et annet språk og se på sammenhenger mellom engelsk, morsmål og andre språk
  • grunnleggende prinsipper og kompetansemål i læreplanen for engelsk, Kunnskapsløftet
  • den grunnleggende ferdigheten "å kunne lese i engelsk"
  • rollen som språklærer
  • valg og organisering av aktiviteter i engelskopplæringen, for eksempel kommunikative aktiviteter
  • et stimulerende læringsmiljø

Undervisnings- og læringsformer

Emnet går over ett semester. Det vil være samlinger én kveld pr uke. Høgskolens læringsplattform (Fronter) benyttes og det gis opplæring i bruk av plattformen.
Selvstudium, individuelt og i nettgrupper, vil være en vesentlig arbeidsform samt utprøving av tilegnet kunnskap i klasserommet med egne elever/"lånte" elevgrupper, presentasjoner for medstudenter og utveksling av erfaringer. Det blir lagt vekt på å skape et læringsmiljø der studentene kan samarbeide og kommunisere med hverandre og slik bli aktive bidragsytere i et fagfellesskap.
Arbeidsoppgavene (se pkt. Arbeidskrav nedenfor) danner grunnlag for individuell veiledning. Det forventes at studentene viser en oppsøkende holdning og tar ansvar for å søke veiledning.

Praksis

Praksisnære komponenter er integrert i emnet.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

Før studenten kan framstille seg til eksamen må arbeidskravene spesifisert nedenfor være levert og/eller utført innen fastsatt frist gitt i semesterplanen og godkjent av faglærer senest 3 uker før eksamen. Oppgavene forutsettes levert til fastsatt tid for å få rett til veiledning.

- Arbeidsmappe med tekster (individuell, skriftlige og muntlige tekster). Antall og sjangere spesifiseres i semesterplanen.
- Oppgavesett i fonetikk/grammatikk (individuelt, skriftlig).
- Presentasjon knyttet til temaet språklæring (individuell, muntlig).
- Logg knyttet til temaet «å kunne lese i engelsk» basert på observasjoner i klasserommet (individuell, skriftlig).
- Gruppediskusjon basert på loggen om "å kunne lese i engelsk".

Eksamen

Individuell 4-timers skriftlig eksamen og individuell eksamensmappe.
Skriftlig skoleeksamen består av en fonetikk- og en grammatikkdel. Ingen hjelpemidler er tillatt til skriftlig eksamen.

Eksamensmappen skal inneholde to tekster. Oppgavene til disse vil bli gitt to uker før den skriftlige eksamenen. Eksamensmappen tas med på den skriftlige skoleeksamenen, og samles inn ved eksamensstart.
 
Eksamensmappen og eksamensbesvarelsen vurderes av to interne sensorer. Alle deler av eksamenen må bestås. Det gis en samlet karakter. Det benyttes en gradert karakterskala fra A til F, hvor A er beste karakter, E dårligst beståtte karakter og F betyr "ikke bestått".

Ved ny eller utsatt eksamen må skriftlig eksamen avlegges på nytt og ny eksamensmappe leveres.

Evaluering av emnet

Studentene skal evaluere studiet/emnet på skjema fra SKUT.

Litteratur

Litteraturlista ble sist endret 19.03.10. Det kan komme endringer i litteraturlista før studiestart.

Blå, B. Hope (red.) (2009): Grunnleggende ferdigheter i engelsk og fremmedspråk, Fokus på språk nr 15, Fremmedspråksenteret

Drew, I & Sørheim, B. (2009): English Teaching Strategies - Methods for English Teachers of 10 to 16-year-olds, Det Norske Samlaget

Dypedahl, M., Hasselgård, H. & Løken, B. (2006): Introducing English Grammar, Fagbokforlaget

Haddon, M. (2004): The Curious Incident of the Dog in the Night-time, Vintage

Hill, J. & Lewis, M. (eds.) (1997): Dictionary of Selected Collocations, Language Teaching Publications

Læreplanverket for Kunnskapsløftet: Læreplaner for gjennomgående fag i grunnskolen og videregående opplæring. Læreplan i engelsk, engelsk versjon (2006), Kunnskapsdepartementet (Kan lastes ned fra Utdanningsdirektoratets nettsider, http://www.udir.no/grep)


Læreplanverket for Kunnskapsløftet: Revidert rundskriv om innføringen av Kunnskapsløftet, U-dir-8-2009, Kunnskapsdepartementet
(Kan lastes ned fra Utdanningsdirektoratets nettsider, http://www.udir.no/grep)

Munden, J. & Myhre, A. (Second edition, 2007): Twinkle Twinkle, HøyskoleForlaget

 Nilsen, T.S. & Rugesæter, K. (2008): Basic English Phonetics for Teachers, Fagbokforlaget

Oshima, A. & Hogue, A. (2006): Writing Academic English, Pearson Education
(noen kapitler)

Swan, M. (3rd ed. 2005): Practical English Usage, Oxford UP
1 valgfri bok fra litteraturlisten i Emne 102, se Young adult literature in English (omarbeides hvis 1-7)
Artikler og handouts

Alle studenter må ha en engelsk/engelsk ordbok, f.eks. Collins Concise Dictionary, Longman Dictionary of Contemporary English, eller Oxford Advanced Learner's Dictionary.
Dessuten anbefales en synonymordbok, f.eks. Roget's Thesaurus eller Collins Concise Thesaurus.


Til oppslag og supplement:
Bækken, B. (2006): English Grammar. An introduction for students of English as a foreign language, Fagbokforlaget
Grellet, F. (1996): Writing for Advanced Learners of English, Cambridge UP
Greenbaum, S. & Nelson, G. (Third edition, 2009): An Introduction to English Grammar, Pearson Longman
Harmer, J. (2007): How to Teach English, Pearson English Language Teaching
Harmer, J. (2007): The Practice of English Language Learning, Pearson English Language Teaching
Hasselgård, H., Johansson, S. & Lysvåg, P. (1998): English Grammar: Theory and Use, Universitetsforlaget
Johnson, K. (Second edition, 2008): An introduction to foreign language learning and teaching, Pearson Longman
Jones, D. (16th ed. 2006): English Pronouncing Dictionary, eds. Roach, P. & Hartman, J., Cambridge UP
Leaver, B. L., Ehrman, M. & Shektman, B. (2005): Achieving Success in Second Language Acquisition, Cambridge University Press
Lightbown, P. M. & Spada, N. (2003): How Languages are Learned, Oxford University Press
Lysvåg, P. (2005): The English Language - A Text-Based Resource Book, HøyskoleForlaget
Nilsen, T. S. (2002): British and American English Pronunciation, Universitetsforlaget
Pinter, Annamaria. (2006): Teaching Young Language Learners, Oxford University Press
Saville-Troike, M. (2005): Introducing Second Language Acquisition, Cambridge UP
Traavik, H., Hallås, O. & Ørvig, A. (2009): Grunnleggende ferdigheter i alle fag. Universitetsforlaget.
Williams, M. (2006): Psychology for Language Teachers, Cambridge University Press

Det tas forbehold om endringer.


Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 18. juli 2024 03:06:21