SFV05EN10 Engelsk: Kommunikasjon (Høst 2010)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
5
Ansvarlig avdeling:
Avdeling for økonomi, språk og samfunnsfag
Studiested:
Halden
Emneansvarlig:
Ingebjørg Merete Mellegård
Undervisningsspråk:
Engelsk
Varighet:
½ år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Studiet Engelsk for lærere 1 (30 stp) ble studieåret 2010/2011 endret fra en oppbygging på 3 x 10 studiepoeng, til 2 x 15 studiepoeng.

SFV05EN10 Engelsk: Kommunikasjon er et suppleringsemne i videreutdanningen Engelsk for lærere 1 og obligatorisk for studenter som startet på studiet høsten 2009 og som ønsker å fortsette med videreutdanningen.

Forkunnskapskrav utover opptakskrav

Emnet er kun aktuelt for studenter som har gjennomført og bestått emnet LS101ENG07 Engelsk 101, Språkferdighet og språklæring (10 stp) høsten 2009.

Undervisningssemester

Emnet tilbys kun høsten 2010 som en overgangsordning.

Innhold

Emnet Engelsk: Kommunikasjon (5 stp) sammen med Engelsk 101, Språkferdighet og språklæring (10 stp) danner det faglige fundamentet for videre arbeid i emnet Engelsk 102, Grunnleggende ferdigheter: Å kunne lese i engelsk og å kunne bruke digitale verktøy (15 stp).

Det er viktig at læreren kjenner seg trygg som språkmodell for å kunne skape den nødvendige tryggheten hos elever for at de skal delta aktivt og kreativt i sin egen læring. Derfor blir det gjennom hele studiet lagt stor vekt på å utvikle egen muntlig og skriftlig språkferdighet.

Videre gir emnet kunnskap om ulike kommunikasjonsstrategier. Dessuten gir emnet innsikt i egen språklæring. Å kunne vurdere egen språkbruk, definere egne behov og velge strategier og arbeidsmåter er forutsetninger for å oppnå slik innsikt.

I tillegg tar dette emnet utgangspunkt i studentens eventuelle erfaring fra klasserommet for å stimulere til bevisstgjøring og videreutvikling av undervisningspraksis.

Emnet har følgende innhold:

  • øving i språkbruk gjennom lytting, lesing, skriving, forberedt muntlig produksjon og spontan muntlig samhandling
  • øving i å tilpasse språket til mottaker og situasjon
  • teorier om fremmedspråkopplæring og anvendelse av metoder innenfor dette
  • barns språklæring og læringsstrategier
  • kunnskap om språket, språkbruk og innsikt i egen språklæring og egne læringsstrategier
  • hva det innebærer å lære et annet språk og se på sammenhenger mellom engelsk, morsmål og andre språk
  • grunnleggende prinsipper og kompetansemål i læreplanen for engelsk, Kunnskapsløftet
  • den grunnleggende ferdigheten "å kunne lese i engelsk"
  • rollen som språklærer
  • valg og organisering av aktiviteter i engelskopplæringen, for eksempel kommunikative aktiviteter
  • et stimulerende læringsmiljø

Undervisnings- og læringsformer

Emnet går over ett semester. Undervisningen gis på kveldstid sammen med studenter som følger emnet Engelsk 101, Språkferdighet, språklæring og kommunikasjon (15 stp). Det fremgår av semesterplanen hvilke samlinger som dekker emnet Engelsk: Kommunikasjon (5 stp).

Høyskolens læringsplattform (Fronter) benyttes og det gis opplæring i bruk av plattformen.

Selvstudium individuelt og i nettgrupper, vil være en vesentlig arbeidsform samt utprøving av tilegnet kunnskap i klasserommet med egne elever/"lånte" elevgrupper, presentasjoner for medstudenter og utveksling av erfaringer. Det blir lagt vekt på å skape et læringsmiljø der studentene kan samarbeide og kommunisere med hverandre og slik bli aktive bidragsytere i et fagfellesskap.

Arbeidsoppgavene (se pkt. Arbeidskrav nedenfor) danner grunnlag for individuell veiledning. Det forventes at studentene viser en oppsøkende holdning og tar ansvar for å søke veiledning.

Praksis

Praksisnære komponenter er integrert i emnet.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

Før studenten kan framstille seg til eksamen må arbeidskravene spesifisert nedenfor være levert og/eller utført innen fastsatt frist gitt i semesterplanen og godkjent av faglærer senest tre uker før eksamen. Oppgavene forutsettes levert til fastsatt tid for å få rett til veiledning.

  • Presentasjon knyttet til temaet læringsmiljø (individuell, muntlig).
  • Logg knyttet til temaet "å kunne lese i engelsk" basert på observasjoner i klasserommet (individiuell, skriftlig).
  • Gruppediskusjon basert på loggen om "å kunne lese i engelsk".

Eksamen

Hjemmeeksamen: individuell eksamensmappe
Eksamensmappen skal inneholde to tekster. Mappen leveres til nærmere angitt frist. Oppgavene vil bli gitt to uker før innleveringsdato (dvs. eksamensdato).

Eksamensmappen vurderes av to interne sensorer. Det gis en samlet karakter i emnet, og det benyttes en gradert karakterskala fra A til F, hvor A er beste karaker, E dårligst beståtte karakter og F betyr "ikke bestått". Begge tekster i eksamensmappen må være vurdert til bestått før studenten kan få endelig karakter i emnet.

Ved ny eller utsatt eksamen må ny eksamensmappe leveres.

Evaluering av emnet

Studentene skal evaluere studiet/emnet på skjema fra SKUT.

Litteratur

Litteraturlista er sist oppdatert 08.09.2010

Blå, B. Hope (red.) (2009): Grunnleggende ferdigheter i engelsk og fremmedspråk, Fokus på språk nr 15, Fremmedspråksenteret.

Drew, I & Sørheim, B. (2009): English Teaching Strategies - Methods for English Teachers of 10 to 16-year-olds, Det Norske Samlaget

Hill, J. & Lewis, M. (eds.) (1997): Dictionary of Selected Collocations, Language Teaching Publications

Kidd, Sue Monk: The Secret Life of Bees.

Læreplanverket for Kunnskapsløftet: Læreplaner for gjennomgående fag i grunnskolen og videregående opplæring. Læreplan i engelsk, engelsk versjon (2006), Kunnskapsdepartementet (Kan lastes ned fra Utdanningsdirektoratets nettsider, http://www.udir.no/grep)

Munden, J. & Myhre, A. (Second edition, 2007): Twinkle Twinkle, HøyskoleForlaget

Nilsen, T.S. & Rugesæter, K. (2008): Basic English Phonetics for Teachers, Fagbokforlaget

Swan, M. (3rd ed. 2005): Practical English Usage, Oxford UP

Artikler og handouts

Alle studenter må ha en engelsk/engelsk ordbok, f.eks. Collins Concise Dictionary, Longman Dictionary of Contemporary English, eller Oxford Advanced Learner's Dictionary.
Dessuten anbefales en synonymordbok, f.eks. Roget's Thesaurus eller Collins Concise Thesaurus.


Til oppslag og supplement:
Bækken, B. (2006): English Grammar. An introduction for students of English as a foreign language, Fagbokforlaget

Greenbaum, S. & Nelson, G. (Third edition, 2009): An Introduction to English Grammar, Pearson Longman

Grellet, F. (1996): Writing for Advanced Learners of English, Cambridge UP

Harmer, J. (2007): How to Teach English, Pearson English Language Teaching

Harmer, J. (2007): The Practice of English Language Learning, Pearson English Language Teaching

Hasselgård, H., Johansson, S. & Lysvåg, P. (1998): English Grammar: Theory and Use, Universitetsforlaget

Johnson, K. (Second edition, 2008): An introduction to foreign language learning and teaching, Pearson Longman

Jones, D. (16th ed. 2006): English Pronouncing Dictionary, eds. Roach, P. & Hartman, J., Cambridge UP

Leaver, B. L., Ehrman, M. & Shektman, B. (2005): Achieving Success in Second Language Acquisition, Cambridge University Press

Lightbown, P. M. & Spada, N. (2003): How Languages are Learned, Oxford University Press

Lysvåg, P. (2005): The English Language - A Text-Based Resource Book, HøyskoleForlaget

Nilsen, T. S. (2002): British and American English Pronunciation, Universitetsforlaget

Pinter, Annamaria. (2006): Teaching Young Language Learners, Oxford University Press

Saville-Troike, M. (2005): Introducing Second Language Acquisition, Cambridge UP

Traavik, H., Hallås, O. & Ørvig, A. (2009): Grunnleggende ferdigheter i alle fag. Universitetsforlaget.

Williams, M. (2006): Psychology for Language Teachers, Cambridge University Press

Det tas forbehold om endringer.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 18. juli 2024 03:06:21