LSV3MATK10 Tall og algebra, statistikk og sannsynlighetsregning (Høst 2010)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
15
Ansvarlig avdeling:
Avdeling for lærerutdanning
Studiested:
Undervisning i Halden og nettbasert veiledning.Emneansvarlig: Marianne Maugesten
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
½ år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Obligatorisk emne i studiet Matematikk 2 (30 studiepoeng).

Forkunnskapskrav utover opptakskrav

Se opptakskrav i generell del av studieplanen.

Undervisningssemester

Høst

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

Kunnskaper

Studenten
- har undervisningskunnskap knyttet til ulike matematiske bevis- og argumentasjonsformer, og erfaring med matematiske teoribygninger innen tallære, algebra, kombinatorikk og sannsynlighetsteori
- har kjennskap til kvantitative og kvalitative metoder som er relevante i matematikkdidaktisk forskning
- har kunnskap om den matematiske oppdagelsesprosess: eksperimentering, hypotesedannelse, begrunnelse og falsifisering, generalisering, og om hvordan legge til rette slik at elever kan ta del i denne

Ferdigheter

Studenten
- kan bruke kvantitative og kvalitative forskningsmetoder til å gjennomføre matematikkdidaktiske undersøkelser
- kan arbeide teoriforankret og systematisk med kartlegging av matematikkvansker og opplæring tilpasset elever som har matematikkvansker, for eksempel gjennom strategiopplæring
- kan bidra i lokalt læreplanarbeid
- kan vurdere elevenes læring i faget som grunnlag for tilrettelegging av undervisning og tilpasset opplæring
- kan bruke varierte undervisningsformer forankret i teori og egen erfaring, herunder valg, vurdering og utforming av oppgaver og aktiviteter

Generell kompetanse

Studenten
- kan initiere og lede lokalt utviklingsarbeid knyttet til matematikkundervisning
- kan delta og bidra i FoU-prosjekter og andre samarbeidsprosjekter med tanke på å forbedre matematikkfagets praksis

Innhold

Innholdet bygger på kompetansemålene under hovedområdene Tall og algebra, Statistikk og sannsynlighet i Kunnskapsløftet.

Tall og algebra:

  • Algebratrening med tall og variabler.
  • Potenser og logaritmer med bruk av logaritmisk skala
  • Generaliseringer fra aritmetikk til algebra for eksempel i hundrekartet, tallfølger og hoderegning.
  • Egenskaper ved tallmengder inkl. imaginære tall
  • Prosent, vekstfaktor, sum av endelig geometrisk rekke, lån, bruk av regneark
  • Enkle bevis innenfor temaer der det er naturlig


Statistikk og sannsynlighet:

  • Sannsynlighetsmodeller, utfall, mengdelære
  • Regneregler for sannsynlighet, inkludert betinget sannsynlighet
  • Diskrete og kontinuerlige (Normal) fordelingsfunksjoner
  • Egenskaper ved fordelinger (forventning og varians)
  • Korrelasjon og lineær regresjon
  • Konfidens og signifikans i statistiske parametre
  • Studentene skal gjennomføre en undersøkelse og analysere data kvantitativt.

De faglige temaene skal knyttes opp til didaktikk og relateres til arbeidet på trinnene 5 - 10.

Matematikkvansker:

- Årsaker og kartlegging
- Forebygging
- Tester og utarbeiding av undervisningsopplegg

Nyere matematikkdidaktisk forskning:

- Kvalitativ forskning
- Tilpasset opplæring
- Matematikkvansker
- Arbeidsmåter

Undervisnings- og læringsformer

Emnet går over ett semester med en avsluttende eksamen. Undervisningen vil bli lagt opp med 12 kveldssamlinger. Utover dette vil undervisning og veiledning foregå nettbasert.
På samlingene skal studentene møte varierte arbeidsformer: forelesninger, oppgaveregning med varierte oppgavetyper, utforskende undervisning, diskusjoner, arbeid med konkreter.

Praksis

Studentene skal ikke ha praksis.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

På samlingene får studentene oppgaver av både matematikkfaglig og matematikkdidaktisk karakter som har tilknytning til stoffet det er arbeidet med. Disse studentarbeidene samles i ei mappe. Studentene må ha godkjent 8 slike studentarbeider. På tre av arbeidene skal studentene få tilbakemelding fra en annen student.
Til eksamen får studentene minst to oppgaver tilknyttet mappa.
Alle arbeidskrav må være godkjente senest 3 uker før eksamen for at studenten kan fremstille seg til eksamen.

Eksamen

6 timers individuell skriftlig eksamen.
Tillatte hjelpemidler: Kalkulator

Eksamen vurderes av intern og ekstern sensor. Det benyttes bokstavkarakterer fra A - F, der A er beste og E dårligste beståttkarakter. F betyr ikke bestått.

Evaluering av emnet

Studentene skal evaluere studiet på skjema fra SKUT.

Litteratur

Vil foreligge før 15.6.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 17. juli 2024 03:02:56