LSV1MAT09 V1: Tall og algebra, statistikk og funksjoner 1 (Høst 2010)
Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 15
- Ansvarlig avdeling:
- Avdeling for lærerutdanning
- Emneansvarlig:
- Monica Nordbakke
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- ½ år
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Obligatorisk emne i videreutdanningen Matematikk for lærere (60 studiepoeng).
Undervisningssemester
1. semester (høst)
Innhold
Innholdet bygger på kompetansemålene under hovedområdene Tall og algebra, Statistikk og sannsynlighet og Funksjoner i Kunnskapsløftet. Studentene skal møte ulike arbeidsmåter ved tilegnelse av kunnskapene.
Undervisnings- og læringsformer
Emnet går over ett semester med en avsluttende eksamen. Undervisningen vil bli lagt opp med ni dagsamlinger. Deltakernes bosted avgjør om dette blir en-, to - , tre- eller firedagers samlinger.
Utover samlingene vil undervisning og veiledning foregå nettbasert.
Studentene kan lage en egenprodusert mappe i løpet av semesteret som de kan ha med seg på eksamen. Mappa må godkjennes av fagansvarlig.
Praksis
Studentene skal prøve ut undervisningsopplegg og reflektere over dem i etterkant. Enkelte arbeidskrav bygger også på studentenes egne erfaringer, se også arbeidskrav nedenfor.
Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
Godkjent 5 av 6 gjensidige studentrettinger.
Refleksjonsoppgave innenfor temaet algebra som skal inneholde teoridel og refleksjoner rundt gjennomføring av undervisningsopplegg i algebra
Arbeidskrav må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen.
Eksamen
6 timers individuell skriftlig eksamen.
Tillatte hjelpemidler: kalkulator og egenprodusert mappe.
Eksamen vurderes av intern og ekstern sensor. Det benyttes bokstavkarakterer.
Litteratur
Litteraturlista oppdatert siste gang 15. juni 2009.
Breiteig, T. og Venheim, R. (2005): Matematikk for lærere 1 og 2. Oslo: Universitetsforlaget.
Olafsen A.R og Maugesten, M.;2009: Matematikkdidaktikk i klasserommet, Universitetsforlaget.
Kunnskapsløftet LK06
Brekke, G. (1995): Introduksjon til diagnostisk undervisning i matematikk. Oslo: Nasjonalt læremiddelsenter