LS2PUB08 Pedagogisk dokumentasjon (Høst 2008–Vår 2009)
Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 15
- Ansvarlig avdeling:
- Avdeling for lærerutdanning
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- 1 år
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Obligatorisk emne i Pedagogisk utviklingsarbeid i barnehagen, videreutdanning (30 studiepoeng).
Undervisningssemester
Emnet undervises over to semestre. Kontakt SKUT for nærmere informasjon om oppstart.Innhold
- Barn som medskapere av kunnskap og kultur (herunder barns medvirkning)
- Ulike dokumentasjonsformer (herunder video, fotografi, barns tegninger og skriftlig dokumentasjon)
- Dekonstruksjon og diskursanalyse (herunder: kritisk tenkning, diskurs, makt, subjekt, identitet)
- Dominerende tankemønstre
- Å se, tolke og forstå barns uttrykk, intensjoner og viljer ut fra kroppslig og verbal kommunikasjon og handlinger
- Pedagogisk dokumentasjon i pedagogisk endringsarbeid
- Etiske og juridiske aspekter i arbeidet med pedagogisk dokumentasjon
Undervisnings- og læringsformer
Emnet går over to semestre. Undervisningen organiseres i et nærmere bestemt antall dags-/kveldssamlinger. Semesterplan vil foreligge ved studiestart.
Studentenes eget arbeid med emnet tillegges stor vekt. Følgende arbeids- og undervisningsformer inngår: basisgruppearbeid, selvstudier, work-shops, lærerledet undervisning og veiledning.
Studentene inviteres til å medvirke både i forhold til presisering av innholdskomponenter og semesterplan.
Praksis
Det er ingen veiledet praksis knyttet til emnet, men det forutsettes at studentene jobber aktivt med studiets innhold i tilknytning til egen praksis.Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
Studentene skal innen fastsatt tid levere og få godkjent:
- 1individuell refleksjonslogg, med muntlig tilbakemelding fra medstudent
- 1 individuell refleksjonslogg, skriftlig tilbakemeldning fra faglærer
Det gis mulighet til å forbedre ikke godkjente arbeidskrav én gang.
Arbeidskravene må være levert innen frist gitt i semesterplan, og må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen.
Eksamen
Muntlig, individuell eksamen
Det avholdes muntlig, individuell eksamen (ca. 30 minutter) der studenten reflekterer over egen læring i studiet og over sine muligheter for å gå videre i arbeidet med pedagogisk dokumentasjon på egen arbeidsplass. I tillegg kan studentene prøves i øvrig lærestoff.
Litteratur
Med forbehold om endringer
Aaberg, A. Taguchi, H.L. (2005): Lyttende pedagogikk – etikk og demokrati i pedagogisk arbeid. Universitetsforlaget, Oslo
Bae, B. (2006): Temahefte om barns medvirkning, Kunnskapsdepartementet, Oslo
Barsotti, A. (1998): Skapende kommunikasjon i Reggio Emilia, Pedagogisk Forum, Oslo, (kompendium)
Bjerkestrand, M., & Pålerud,T. (2007) Førskolelæreren i den nye barnehagen – fag og politikk, Fagbokforlaget, Oslo (kompendium)
Birkeland, L. (1998): Pedagogiske erobringer, Pedagogisk forum, Oslo
Dahlberg, G., Moss, P, Pence, Pence, A. (1999): Fra kvalitet til meningsskaping- morgendagens barnehage. Kapittel: 2, 3, 4 og 7
Kommuneforlaget, Oslo
Davies, B. (2003): Hur flickor och pojkar gör kön. Liber, Stockholm
Jansen, T., Pettersvold, M., Tholin, K. R. (2006) Førskolelæreren, Fagbokforlaget, Oslo (kompendium)
Kolle, T. (2008): Barnehagen som kostnadseffektiv brukervennlig servicebedrift – et kritisk perspektiv . Barnehagefolk, Oslo (kompendium)
Nordin-Hultman, E (2004): Pedagogiske miljøer og barns subjektskaping, Pedagogisk Forum, Oslo
Otterstad, A. M. (2006): Dekonstruksjon – døråpner til alternative barnehagepraksiser. Barnehagefolk, 3/2006 (kompendium)
Rinaldi, 2001: Småbarnsförskolor och 3-6-års förskolor som platser för kulturen. I Giudici, C., Rinaldi, C. Og Krechevsky, M. (red.) (2001): Att gjöra lärande synligt. Barns lärande –individuelt och i grupp. Reggio Emilia: Project Zero-Reggio Children. 38 - 46. (kompendium)
Sandvik, N. (2006): De minste barna i barnehagen. Kunnskapsdepartementet, Oslo
Sandvik, Kolle, Larsen og Ulla, ( 2008): Konfrontasjon om profesjon. I Første steg, 1/2008, Utdanningsforbundet, Oslo (kompendium)
Sandvik, Kolle, Larsen og Ulla, ( 2008): Bekymringsverdig bagatellisering.. I Første steg, 2/2008, Utdanningsforbundet, Oslo (kompendium)
Sigsgaard, E. (2003): Kjeft – et oppgjør med kjeftepedagogikken, Pedagogisk Forum, Oslo (kompendium)
Taguchi, H. L (1997) Varför pedagogisk dokumentation? HLS forlag, Stockholm
Taguchi, H. L (2004): In på bara benet. HLS Förlag, Stockholm, Kap.5 og 6
Ulla, B. (2008): Omsorg, makt og barndommar. Rekonseptualiseringar av omsorg gjennom feministiske poststrukturalistiske tilnærmingar. HiO-masteroppgave 2008 nr. 4. Oslo: Høgskolen i Oslo.
Rammeplan for barnehager (http://www.regjeringen.no/upload/KD/Vedlegg/Barnehager/rammeplanen.pdf)
Lov om barnehager (http://www.lovdata.no/all/nl-20050617-064.html)
Temahefter (http://www.regjeringen.no/nb/dep/kd/dok/veiledninger_brosjyrer/2008/temahefter---rammeplan-for-barnehagen.html?id=498148)
Diverse artikler kommer i tillegg
Litteraturlisten er sist endret juni 2008.