LS2PUB08 Pedagogisk dokumentasjon (Høst 2008–Vår 2009)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
15
Ansvarlig avdeling:
Avdeling for lærerutdanning
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
1 år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Obligatorisk emne i Pedagogisk utviklingsarbeid i barnehagen, videreutdanning (30 studiepoeng).

Undervisningssemester

Emnet undervises over to semestre. Kontakt SKUT for nærmere informasjon om oppstart.

Innhold

  • Barn som medskapere av kunnskap og kultur (herunder barns medvirkning)
  • Ulike dokumentasjonsformer (herunder video, fotografi, barns tegninger og skriftlig dokumentasjon)
  • Dekonstruksjon og diskursanalyse (herunder: kritisk tenkning, diskurs, makt, subjekt, identitet)
  • Dominerende tankemønstre
  • Å se, tolke og forstå barns uttrykk, intensjoner og viljer ut fra kroppslig og verbal kommunikasjon og handlinger
  • Pedagogisk dokumentasjon i pedagogisk endringsarbeid
  • Etiske og juridiske aspekter i arbeidet med pedagogisk dokumentasjon

Undervisnings- og læringsformer

Emnet går over to semestre. Undervisningen organiseres i et nærmere bestemt antall dags-/kveldssamlinger. Semesterplan vil foreligge ved studiestart.

Studentenes eget arbeid med emnet tillegges stor vekt. Følgende arbeids- og undervisningsformer inngår: basisgruppearbeid, selvstudier, work-shops, lærerledet undervisning og veiledning.

Studentene inviteres til å medvirke både i forhold til presisering av innholdskomponenter og semesterplan.

Praksis

Det er ingen veiledet praksis knyttet til emnet, men det forutsettes at studentene jobber aktivt med studiets innhold i tilknytning til egen praksis.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

Studentene skal innen fastsatt tid levere og få godkjent:
- 1individuell refleksjonslogg, med muntlig tilbakemelding fra medstudent
- 1 individuell refleksjonslogg, skriftlig tilbakemeldning fra faglærer

Det gis mulighet til å forbedre ikke godkjente arbeidskrav én gang.

Arbeidskravene må være levert innen frist gitt i semesterplan, og må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen.

Eksamen

Muntlig, individuell eksamen
Det avholdes muntlig, individuell eksamen (ca. 30 minutter) der studenten reflekterer over egen læring i studiet og over sine muligheter for å gå videre i arbeidet med pedagogisk dokumentasjon på egen arbeidsplass. I tillegg kan studentene prøves i øvrig lærestoff.

Intern og ekstern sensor. Bokstavkarakterer A - F.

Litteratur

Med forbehold om endringer

 

Aaberg, A. Taguchi, H.L. (2005): Lyttende pedagogikk – etikk og demokrati i pedagogisk arbeid. Universitetsforlaget, Oslo

 

Bae, B. (2006): Temahefte om barns medvirkning, Kunnskapsdepartementet, Oslo

 

Barsotti, A. (1998):  Skapende kommunikasjon i Reggio Emilia, Pedagogisk Forum, Oslo, (kompendium)

 

Bjerkestrand, M., & Pålerud,T. (2007) Førskolelæreren i den nye barnehagen – fag og politikk, Fagbokforlaget, Oslo (kompendium)

 

Birkeland, L. (1998): Pedagogiske erobringer, Pedagogisk forum, Oslo

 

Dahlberg, G., Moss, P, Pence, Pence, A. (1999): Fra kvalitet til meningsskaping- morgendagens barnehage. Kapittel: 2, 3, 4 og 7

Kommuneforlaget, Oslo

 

Davies, B. (2003): Hur flickor och pojkar gör kön. Liber, Stockholm

 

Jansen, T., Pettersvold, M., Tholin, K. R. (2006) Førskolelæreren, Fagbokforlaget, Oslo (kompendium)

 

Kolle, T. (2008): Barnehagen som kostnadseffektiv brukervennlig servicebedrift – et kritisk perspektiv . Barnehagefolk, Oslo (kompendium)

 

Nordin-Hultman, E (2004): Pedagogiske miljøer og barns subjektskaping, Pedagogisk Forum, Oslo

 

Otterstad, A. M. (2006): Dekonstruksjon – døråpner til alternative barnehagepraksiser. Barnehagefolk, 3/2006 (kompendium)

 

Rinaldi, 2001: Småbarnsförskolor och 3-6-års förskolor som platser för kulturen. I Giudici, C., Rinaldi, C. Og Krechevsky, M. (red.) (2001): Att gjöra lärande synligt. Barns lärande –individuelt och i grupp. Reggio Emilia: Project Zero-Reggio Children. 38 - 46. (kompendium)

 

Sandvik, N. (2006): De minste barna i barnehagen. Kunnskapsdepartementet, Oslo  

 

Sandvik, Kolle, Larsen og Ulla, ( 2008): Konfrontasjon om profesjon. I Første steg, 1/2008, Utdanningsforbundet, Oslo (kompendium)

 

Sandvik, Kolle, Larsen og Ulla, ( 2008): Bekymringsverdig bagatellisering.. I Første steg, 2/2008, Utdanningsforbundet, Oslo (kompendium)

 

Sigsgaard, E. (2003): Kjeft – et oppgjør med kjeftepedagogikken, Pedagogisk Forum, Oslo (kompendium)

 

Taguchi, H. L (1997) Varför pedagogisk dokumentation? HLS forlag, Stockholm

 

Taguchi, H. L (2004): In på bara benet. HLS Förlag, Stockholm, Kap.5 og 6

 

Ulla, B. (2008): Omsorg, makt og barndommar. Rekonseptualiseringar av omsorg gjennom feministiske poststrukturalistiske tilnærmingar. HiO-masteroppgave 2008 nr. 4. Oslo: Høgskolen i Oslo.

 

 

Rammeplan for barnehager (http://www.regjeringen.no/upload/KD/Vedlegg/Barnehager/rammeplanen.pdf)

 

Lov om barnehager (http://www.lovdata.no/all/nl-20050617-064.html)

 

Temahefter (http://www.regjeringen.no/nb/dep/kd/dok/veiledninger_brosjyrer/2008/temahefter---rammeplan-for-barnehagen.html?id=498148)

Diverse artikler kommer i tillegg

 

Litteraturlisten er sist endret juni 2008.

 

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 18. juli 2024 03:06:06