LS20RDG1 Rådgivning og kommunikasjon (Høst 2008–Vår 2009)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
20
Ansvarlig avdeling:
Avdeling for lærerutdanning
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
1 år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Obligatorisk emne i studiet i Rådgivning (60 studiepoeng).

Undervisningssemester

Undervisningen skjer i høstsemesteret og delvis i vårsemesteret.

Innhold

Emnet skal bidra til at studentene skaffer seg relevante kunnskaper, ferdigheter og holdninger for å kunne

  • utvikle en reflektert holdning til teorier, metoder og praksis
  • forstå rådsøkernes faglige, personlige og sosiale situasjon som er en viktig forutsetning for å kunne utføre kvalifisert rådgivning

Undervisnings- og læringsformer

Det gjennomføres 8 dagsamlinger med undervisning i rådgivnings- og kommunikasjonsteori, metodikk, drøfting og eksemplifisering av teori og metoder i praksis, og noe rollespill.

Biblioteket ved høgskolen kan gi opplæring i bruk av biblioteket til studievirksomhet.

Mellom fellessamlingene skal studentene

  • drøfte aktuelle problemstillinger i forhold til emnet
  • gjennomføre rådgivingsøkter med forskjellige rådsøkere, med innlevering av skriftlig refleksjonsnotat til emneansvarlig 
  • arbeide med litteraturen
  • reflektere og føre loggbok

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

- Delta på minst 3/4 av undervisningen

- Gjennomføre rådgivningsøkter med 4 rådsøkere, med innlevering av ett skriftlig refleksjonsnotat per rådsøker, til emneansvarlig. Refleksjonsnotatet skal ha et omfang på cirka 2 sider.

Arbeidskravene må være godkjent av faglærer før studenten kan fremstille seg til eksamen.

Eksamen

Prosjektrapport
Studenten velger selv ut ett av refleksjonsnotatene og utvider denne til en individuell skriftlig prosjektrapport på 15 - 20 sider.  

Rapporten vurderes av intern og ekstern sensor med bokstavkarakterer der A er beste og E dårligste beståtte karakter. F betyr ikke bestått.

Litteratur

Andersen,T. 2003. Reflekterande processer. Samtal och samtal om samtaler.  Dansk psykologisk forlag. 237 sider

Damgaard, I. Nørrelykke, H. 2001. Den personlige samtalen. Høyskoleforlaget. Kap. 1,2,3 og 7. 42 sider

Fjelstad,W. 1991. Konsultasjon. Modeller og erfaring. Tano. Oslo. 350 sider

Gjems, L. 1995. Veiledning i profesjonsgrupper. Et systemteoretisk perspektiv på veiledning. Universitetsforlaget. Oslo. 127 sider

Handal,G. Lauvås,P. 1999. På egne vilkår. Oslo.  160 sider

Johannessen, E., Kokkersvold, E.,Vedeler, L 2001. Rådgivning. Tradisjoner, teoretiske perspektiver og praksis. Gyldendal. Oslo. 306 sider

Lauvås,G.Handal,G 2000. Veiledning og praktisk yrkesteori. Cappelens Pedagogikkbøker Oslo, Kap. 5 og 7.

Forelesningene regnes også med som pensum.                                                                                                                                        

Emnet skal ha et avtalt pensum på ca 1200 sider.
Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 18. juli 2024 03:06:06