LS20RDG1 Rådgivning og kommunikasjon (Høst 2008–Vår 2009)
Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 20
- Ansvarlig avdeling:
- Avdeling for lærerutdanning
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- 1 år
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Obligatorisk emne i studiet i Rådgivning (60 studiepoeng).
Undervisningssemester
Undervisningen skjer i høstsemesteret og delvis i vårsemesteret.
Innhold
Emnet skal bidra til at studentene skaffer seg relevante kunnskaper, ferdigheter og holdninger for å kunne
- utvikle en reflektert holdning til teorier, metoder og praksis
- forstå rådsøkernes faglige, personlige og sosiale situasjon som er en viktig forutsetning for å kunne utføre kvalifisert rådgivning
Undervisnings- og læringsformer
Det gjennomføres 8 dagsamlinger med undervisning i rådgivnings- og kommunikasjonsteori, metodikk, drøfting og eksemplifisering av teori og metoder i praksis, og noe rollespill.
Biblioteket ved høgskolen kan gi opplæring i bruk av biblioteket til studievirksomhet.
Mellom fellessamlingene skal studentene
- drøfte aktuelle problemstillinger i forhold til emnet
- gjennomføre rådgivingsøkter med forskjellige rådsøkere, med innlevering av skriftlig refleksjonsnotat til emneansvarlig
- arbeide med litteraturen
- reflektere og føre loggbok
Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
- Delta på minst 3/4 av undervisningen
- Gjennomføre rådgivningsøkter med 4 rådsøkere, med innlevering av ett skriftlig refleksjonsnotat per rådsøker, til emneansvarlig. Refleksjonsnotatet skal ha et omfang på cirka 2 sider.
Arbeidskravene må være godkjent av faglærer før studenten kan fremstille seg til eksamen.
Eksamen
Prosjektrapport
Studenten velger selv ut ett av refleksjonsnotatene og utvider denne til en individuell skriftlig prosjektrapport på 15 - 20 sider.
Rapporten vurderes av intern og ekstern sensor med bokstavkarakterer der A er beste og E dårligste beståtte karakter. F betyr ikke bestått.
Litteratur
Andersen,T. 2003. Reflekterande processer. Samtal och samtal om samtaler. Dansk psykologisk forlag. 237 sider
Damgaard, I. Nørrelykke, H. 2001. Den personlige samtalen. Høyskoleforlaget. Kap. 1,2,3 og 7. 42 sider
Fjelstad,W. 1991. Konsultasjon. Modeller og erfaring. Tano. Oslo. 350 sider
Gjems, L. 1995. Veiledning i profesjonsgrupper. Et systemteoretisk perspektiv på veiledning. Universitetsforlaget. Oslo. 127 sider
Handal,G. Lauvås,P. 1999. På egne vilkår. Oslo. 160 sider
Johannessen, E., Kokkersvold, E.,Vedeler, L 2001. Rådgivning. Tradisjoner, teoretiske perspektiver og praksis. Gyldendal. Oslo. 306 sider
Lauvås,G.Handal,G 2000. Veiledning og praktisk yrkesteori. Cappelens Pedagogikkbøker Oslo, Kap. 5 og 7.
Forelesningene regnes også med som pensum.
Emnet skal ha et avtalt pensum på ca 1200 sider.