LS1PUB08 Pedagogisk utviklingsarbeid, endring og implementering (Høst 2008–Vår 2009)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
15
Ansvarlig avdeling:
Avdeling for lærerutdanning
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
1 år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Obligatorisk emne i Pedagogisk utviklingsarbeid i barnehagen, videreutdanning (30 studiepoeng).

Undervisningssemester

Emnet undervises over to semestre. Kontakt SKUT for nærmere informasjon om oppstart.

Innhold

Fokusområder:

1. Språk og tenkning
- Politisk språk og tenkning
- Nyere forskning: Språk og tenkning
- Yrkesutøveres språk og tenkning

2. Barnehagen som læringsarena i et samfunnsperspektiv
- Nyere syn på barnehage, barn og læring
- Barnehagens samfunnsmandat
- Barn som medskapere av kunnskap og kultur
- Pedagogisk dokumentasjon i pedagogisk endringsarbeid

3. Ledelse i lærende organisasjoner
- Implementering - agentskap
- Kvalitet og meningsskaping
- Aksjonsforskning - endring, kunnskap og læring

4. Kommunikasjon, språk og tekst
- Kommunikasjon og meningsdannelse
- Språkutvikling og språkstimulerende miljø
- Språk, inkludering og forskjeller
- Å vokse opp med mer enn ett språk

Undervisnings- og læringsformer

Emnet organiseres som et deltidsstudium over en tidsperiode på to semestre.

Samlinger
Emnet organiseres med samlinger med forelesninger, refleksjon og gruppearbeid.

Studentenes egenaktivitet er en vesentlig del av studiet. Studentene forventes å drive aktivt og systematisk utviklingsarbeid i egen barnehage i periodene mellom studiesamlingene. Samlingene vil ta utgangspunkt i studieplanen og de utviklingsprosessene studentene er i på egen arbeidsplass.

Arbeid i basisgrupper
Studentene skal arbeide sammen i basisgrupper mellom hver studiesamling. Dette er obligatorisk. Studenter fra samme barnehage bør delta i samme basisgruppe. En basisgruppe kan bestå av deltakere fra 2-3 barnehager. Hver basisgruppe får en veileder fra høgskolen som også deltar på studiesamlingene. Veiledningen knytter seg til studentenes arbeid i basisgruppene og til det systematiske utviklingsarbeidet som skal gjøres på egen arbeidsplass.

Nettbaserte læringsaktiviteter
Noe av lærestoffet blir lagt ut på nettet. Mellom samlingene vil kommunikasjon med studentene både av faglig og administrativ art foregå via studiets hjemmeside. Studentene må derfor ha tilgang til PC og ha e-postadresse.

Praksis

Det er ingen veiledet praksis knyttet til emnet, men det forutsetter at studentene jobber aktivt med emnets innhold i tilknytning til egen praksis.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

Studentene skal selv være med å vurdere eget og medstudenters arbeid underveis. Dette gjøres både i basisgruppene og ved studiesamlingene. Studentene skal skrive logger som dokumentasjon på eget utviklingsarbeid og egen læringsprosess.

I tillegg til ovennevnte arbeidskrav skal studentene levere og få godkjent to individuelle refleksjonslogger av faglærer, én med muntlig tilbakemelding og én med skriftlig tilbakemelding fra faglærer.

Arbeidskrav må være godkjent før studenten får fremstille seg til eksamen.

Eksamen

Muntlig, individuell eksamen
Det avholdes muntlig, individuell eksamen (ca. 30 minutter) der studenten reflekterer over egen læring i studiet, og over sine muligheter for å gå videre i arbeidet med pedagogisk utviklingsarbeid på egen arbeidsplass. Studentene kan også bli prøvd i stoff fra litteraturlista.
Intern og ekster sensor. Bokstavkarakterer A - F.

Litteratur

Med forbehold om endringer:

Aaberg, A. Taguchi, H.L. (2005): Lyttende pedagogikk - etikk og demokrati i pedagogisk arbeid. Universitetsforlaget, Oslo (150 sider)

Bae, B.: Å se barn som subjekt - noen konsekvenser for pedagogisk arbeid i barnehage (13 sider)

Dahlberg, G. Moss, P. og Pence, A. (2002): Fra kvalitet til meningsskaping i morgendagens barnehage. Oslo: Kommuneforlaget. Kap. 1-5 og 7 (192 sider)

Nordin-Hultman, E. (2004): Pedagogiske miljøer og barns subjektskaping. Oslo: Pedagogisk Forum (191 sider)

Mose, T. og Röthle M. (red.) (2007): Ny rammeplan - ny barnehagepedagogikk? Oslo: Universitetforlaget (41 sider)

HiO skriftsere 2006/8: Faglig utvikling i en aksjonsrettet kontekst - førskolelærere som endringsagenter (110 sider)

Roosholt, N. (2005): Det handler om mer enn rosa og blått... I Samtalen i barnehagen. Arneberg, P., Juell,E, Mørk, O. (red.) N.W.DAMM &SØNN (14 sider)

Sandvik, N. (2007): De yngste barnas medvirkning i barnehagen. I Barn nr. 1, 2007 (15 sider)

Sigsgaard, E. (2005): Voksne bråkmakere i barnehagen.  I Samtalen i barnehagen. Arneberg, P., Juell,E, Mørk, O. (red.) N.W.DAMM &SØNN (17 sider)

Steinsholt, K.(2006): Førskolelærerprofesjonene må ta vare på skattekisten: I Første Steg, 3/2006, (6sider)

Steinsholt, K. (2007): Ikke beslaglegg barndommen: I Første Steg, 2/2007, (6 sider)

Lov om barnehager

Ny Rammeplan for barnehager

Temahefter:  
Om språklig og kulturelt mangfold. 
Om barns medvirkning
Om de minste barna i barnehagen
Om likestilling i det pedagogiske arbeidet i barnehagen

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 18. juli 2024 03:06:05