LS103ENG07 Engelsk 103, Kommunikasjon og kultur (Høst 2008)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
10
Ansvarlig avdeling:
Avdeling for lærerutdanning
Studiested:
Kontakt Senter for kompetanseutvikling (SKUT) for nærmere informasjon.
Emneansvarlig:
Ingebjørg Merete Mellegård
Undervisningsspråk:
Engelsk
Varighet:
½ år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Emnet inngår i Engelsk for lærere 1 (30 studiepoeng).

Forkunnskapskrav utover opptakskrav

Det er en fordel å ha kjennskap til emnet Engelsk 101 Språkferdighet og språklæring og emnet Engelsk 102 Didaktikk og språklæring.

Undervisningssemester

Undervisningen går over ett semester, høst eller vår.

Innhold

Sammen med emnene Engelsk 101 Språkferdighet og språklæring og Engelsk 102 Didaktikk og språklæring gir emnet Kommunikasjon og kultur en helhetlig kompetanse som er nødvendig for å kunne undervise i engelsk og veilede elever i deres språkutvikling. Dette emnet gir kunnskap om ulike kommunikasjonsstrategier og øving i muntlig og skriftlig engelsk. Emnet inneholder også temaer relatert til den engelskspråklige verden der fokus er på barne- og ungdomslitteratur og hvordan denne litteraturen kan anvendes for å stimulere elevenes språkutvikling, leseglede, opplevelser og forståelse for egen og andres kulturer.

Emnet har følgende innhold: 

  • videre utvikling av egen språkferdighet
  • ulike sjangere og uttrykksformer
  • kommunikative aktiviteter
  • øving i å tilpasse språket til mottaker og situasjon
  • lesing og vurdering av et utvalg engelskspråklige tekster for barn og ungdom og tilrettelegging av disse i engelskopplæringen
  • et utvalg engelskspråklig voksenlitteratur utvalgte tema fra kultur, samfunnsliv, historie og geografi fra Storbritannia, USA og andre engelskspråklige land og tilrettelegging av disse i engelskopplæringen

Undervisnings- og læringsformer

Emnet går over ett semester. Det vil være samlinger én kveld pr uke.

Undervisningen gis dels som klasseromsundervisning og dels i grupper med og uten veiledning. Det forutsettes at studentene på egen hånd tilegner seg en stor del av lære- og arbeidsstoffet; selvstudium og samarbeid med andre studenter vil være en vesentlig del av studentenes læringsform. En annen viktig del av studentenes læringsform vil være utprøving og vurdering av metoder/aktiviteter i elevgrupper.

Et utviklingsarbeid om bruk av barne- og ungdomslitteratur i undervisningen inngår som en del av emnet. Arbeidet gjennomføres i elevgrupper, etter avtale med faglærer. Under utviklingsarbeidet vil det være gruppesamlinger med eller uten veileder.  Utviklingsarbeidet dokumenteres ved en muntlig presentasjon for medstudenter, se arbeidskrav.

Muntlige presentasjoner for medstudenter vil stå sentralt for at studenten skal øve sine kommunikasjonsstrategier.

Informasjon, kommunikasjon og arbeid med tekster foregår delvis via høgskolens læringsplattform.

Arbeidsoppgavene (se arbeidskravene nedenfor) danner grunnlag for individuell veiledning. Det forventes at studentene viser en oppsøkende holdning og tar ansvar for å søke veiledning.

Praksis

Praksisnære komponenter er integrert i emnet.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

  • Innlevering av individuell arbeidsmappe med skriftlige tekster (antall og sjanger spesifiseres i semesterplanen).  Tekstene forutsettes levert til fastsatt tid for å få rett til veiledning.
  • Et oppgavesett i fonetikk/gramatikk/tekstkompetanse.
  • Muntlig presentasjon for medstudenter av et utviklingsarbeid som har blitt gjennomført med elever.

Det gis tilbakemelding fra faglærer på alle arbeidskravene.
Arbeidskrav må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen.

Eksamen

Muntlig eksamen i par/gruppe med individuell vurdering.
Varighet ca 45 minutter.
Hjelpemidler: Ingen

Denne eksamenen tar utgangspunkt i lærestoffet og er en språkferdighetsprøve der hovedvekten blir lagt på studentenes evne til å kommunisere effektivt på idiomatisk engelsk med god uttale og intonasjon.

Eksamenen vurderes av én ekstern og én intern sensor. Det gis individuelle karakterer.

Det benyttes en gradert karakterskala fra A - F, hvor A er beste karakter, E dårligst beståtte karakter og F betyr "ikke bestått".

Litteratur

Grunnbøker  -  litteratur og kulturkunnskap Litteratur Ali, M.: Brick Lane Doyle, R.: The Woman who Walked into Doors Tan, A.: The Joy Luck Club Walker, A.:  The Color Purple

Et utvalg dikt og noveller (handouts)

Barnelitteratur (velg 8 av flg bøker): Baum, L. Frank.:  The Wonderful Wizard of Oz Bradman, T.: Spooky Teachers. Branford, H.: Fire, Bed and Bone Burgess, Melvin.:  Billy Elliot Dahl, R.: The Magic Finger Doyle, R.:  Rover Saves Christmas Fine, A.: The Diary of a Killer Cat Horowitz, A.: Stormbreaker Simon, F.: Horrid Henry's Stinkbomb

Strong, J.:  My Granny's Great Escape

White, E. B.: Charlotte's Web Wilson, J.: The Illustrated Mum

3 billedbøker tilpasset det klassetrinn man underviser (kan lånes på biblioteket)

Artikler/handouts

Kulturkunnskap
Utdrag fra (handouts):

Oakland, J & Mauk.: American Civilization,  An Introduction,  4. utgave  (2006) Routledge

Oakland, J.: British Civilization, An Introduction, 6. utgave (2006) Routledge

Grunnbøker fra emnene 101 og 102 som videreføres:

Drew, I & Sørheim, B. (2004): English Teaching Strategies - Methods for English Teachers of 10 to 16-year-olds, Det Norske Samlaget

Dypedahl, M., Hasselgård, H. & Løken, B. (2006): Introducing English Grammar, Fagbokforlaget

Hill, J. & Lewis, M. (eds.) (1997): Dictionary of Selected Collocations, Language Teaching Publications

Kunnskapsløftet: Læreplaner for gjennomgående fag i grunnskolen og videregående opplæring, 2006, Utdannings- og forskningsdepartementet.

Kunnskapsløftet, Læreplan i  engelsk, engelsk utgave (kan lastes ned fra nettet:  http://www.utdanningsdirektoratet.no/)

Munden, J. & Myhre, A (2007): Twinkle Twinkle

Nilsen, T.S. & Rugesæter, K. (1999): Basic English Phonetics for teachers, Fagbokforlaget

 

Alle studenter må ha en engelsk/engelsk ordbok, f.eks. Collins Concise Dictionary, Longman Dictionary of Contemporary English, eller Oxford Advanced Learner's Dictionary. Dessuten anbefales en synonymordbok, f.eks. Roget's Thesaurus.  

Det tas forbehold om endringer.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 18. juli 2024 03:06:04