LS102ENG07 Engelsk 102, Didaktikk og språklæring (Høst 2008)
Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 10
- Ansvarlig avdeling:
- Avdeling for lærerutdanning
- Emneansvarlig:
- Ingebjørg Merete Mellegård
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- ½ år
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Emnet inngår i Engelsk for lærere 1 (30 studiepoeng).Forkunnskapskrav utover opptakskrav
Det er en fordel å ha kjennskap til emnet Engelsk 101 Språkferdighet og språklæring (10 studiepoeng).Undervisningssemester
Undervisningen går over ett semester, høst eller vår.
Innhold
Sammen med emnene Engelsk 101 Språkferdighet og språklæring og Engelsk 103 Kommunikasjon og kultur gir emnet Didaktikk og språklæring en helhetlig kompetanse som er nødvendig for å kunne undervise i engelsk og veilede elever i deres språkutvikling. Dette emnet tar utgangspunkt i studentenes erfaring, og fokus vil være på bevisstgjøring og videreutvikling av undervisningspraksis.
Emnet har følgende innhold:
- grunnleggende prinsipper og kompetansemål i læreplan for engelsk, Kunnskapsløftet
- teorier innenfor fremmedspråkundervisning
- rollen som språklærer
- valg og organisering av aktiviteter i engelskopplæringen
- vurdering av lærebøker og annet undervisningsmateriell
- videre utvikling av metaspråk for å kunne samtale om egen og barns språklæring
- videre utvikling av egen språkbevissthet barns språkbevissthet
Undervisnings- og læringsformer
Emnet går over ett semester. Det vil være samlinger én kveld pr uke.
Undervisningen gis dels som klasseromsundervisning og dels i grupper. Det forutsettes at studentene på egen hånd tilegner seg en stor del av lære- og arbeidsstoffet; selvstudium og samarbeid med andre studenter vil være en vesentlig del av studentenes læringsform. En annen viktig del av studentenes læringsform vil være utprøving og vurdering av metoder/aktiviteter i elevgrupper. Det vil være gruppesamlinger med og uten veileder.
Informasjon, kommunikasjon og arbeid med tekster foregår delvis via høgskolens læringsplattform.
Arbeidsoppgavene (se arbeidskravene nedenfor) danner grunnlag for individuell veiledning. Det forventes at studentene viser en oppsøkende holdning og tar ansvar for å søke veiledning.Praksis
Praksisnære komponenter er integrert i emnet.Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
- Muntlig individuell presentasjon av et læreverk. Retningslinjer for presentasjonen vil bli gitt.
- Innlevering av logg knyttet til en oppgave om språklæring med utgangspunkt i erfaringer fra elevgrupper. Oppgaven vil bli gitt av faglærer i samarbeid med studentene.
- Et oppgavesett i grammatikk/fonetikk (individuell).
Arbeidskrav må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen.
Eksamen
Individuell muntlig eksamen
Individuell muntlig eksamen (ca 30-45 minutter) tar utgangspunkt i en individuell refleksjonstekst. Oppgaven til refleksjonsteksten gis tre uker før eksamen, og refleksjonsteksten leveres til fastsatt tid, ca 1 uke før eksamen. På eksamen vil også øvrig lærestoff bli trukket inn.
Hjelpemidler: Egen refleksjonstekst.
Eksamenen vurderes av to interne sensorer.
Det benyttes en karakterskala fra A - F. hvor A er beste karakter, E er dårligst beståtte karakter og F betyr "ikke bestått".
Litteratur
Grunnbøker:
Crystal, D. (3rd ed. 2004): Rediscover Grammar, Longman
Drew, I & Sørheim, B. (2004): English Teaching Strategies - Methods for English Teachers of 1 0 to 16-year-olds, Det Norske Samlaget
Dypedahl, M., Hasselgård, H. & Løken, B. (2006): Introducing English Grammar, Fagbokforlaget
Haines, S., & Nettle, M. (2007): Advanced Grammar in Use - Supplementary Exercises, Cambridge UP
Kunnskapsløftet: Læreplaner for gjennomgående fag i grunnskolen og videregående opplæring, 2006, Utdannings- og forskningsdepartementet.
Munden, J. & Myhre, A (2007): Twinkle Twinkle
Nilsen, T.S. & Rugesæter, K. (1999): Basic English Phonetics for teachers, Fagbokforlaget
Swan, M. (3rd ed. 2005): Practical English Usage, Oxford UP Artikler og handouts
Alle studenter må ha en engelsk/engelsk ordbok, f.eks. Collins Concise Dictionary, Longman Dictionary of Contemporary English, eller Oxford Advanced Learner's Dictionary.
Dessuten anbefales en synonymordbok, f.eks. Roget's Thesaurus.
Til oppslag og supplement:
Grellet, F. (1996): Writing for Advanced Learners of English, Cambridge UP
Harmer, Jeremy. (1998) how to Teach English, Longman
Hasselgård, H., Johansson, S. & Lysvåg, P. (1998): English Grammar: Theory and Use, Universitetsforlaget
Hill, J. & Lewis, M. (eds.) (1997): Dictionary of Selected Collocations, Language Teaching Publications
Jones, D. (16th ed. 2003): English Pronouncing Dictionary, eds. Roach, P. & Hartman, J., Cambridge UP
Lysvåg, P. (2005): The English Language - A Text-Based Resource Book, Fagbokforlaget
Nilsen, T. S. (1996): British and American English Pronunciation, Universitetsforlaget
Pinter, Annamaria. (2006): Teaching Young Language Learners, Oxford University Press
Det tas forbehold om endringer.