SFT42315 Masteravhandling (Vår 2025–Vår 2026)
Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 30
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for lærerutdanninger og språk
- Studiested:
- Nettbasert
- Emneansvarlig:
- Natalia Igl
- Undervisningsspråk:
- Tysk
- Varighet:
- 1½ år
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Obligatorisk emne i Masterstudium i fremmedspråk i skolen - tysk.
Absolutte forkunnskaper
Bestått emnet Metode og prosjekt (20 studiepoeng).
Anbefalte forkunnskaper
Emnet bygger på kunnskaper fra emner tidligere i studieløpet.
Undervisningssemester
6. - 8. semester (vår - høst - vår).
Studentens læringsutbytte etter bestått emne
Kunnskap
Kandidaten
har spesialisert kunnskap i et selvvalgt tema innenfor et eller flere av emneområdene tysk språk, litteratur, kultur og didaktikk
kan formidle sin kunnskap i målspråk, skriftlig og muntlig, og kan uttrykke seg klart og konsist innenfor den selvvalgte tematiske rammen
kan søke etter informasjonskilder i forskjellige databaser, og evaluere og kvalitetssikre informasjon
Ferdigheter
Kandidaten
kan bruke målspråket på et høyt nivå
kan følge genrekonvensjoner for masteravhandlinger
kan utføre avanserte systematiske søk etter faglig og relevant informasjon, og anvende ulike kriterier for kvalitetssikring av informasjon
kan referere til kilder og skrive litteraturliste klart, konsekvent og på en slik måte at leseren kan finne tilbake til kilden
kan behandle informasjon og kilder på en etisk måte
kan planlegge og gjennomføre et forskningsprosjekt og presentere det i et klart og presist språk
Generell kompetanse
Kandidaten
kan formidle videre hvor viktig fremmedspråkskompetanse er i et moderne globalisert samfunn, både med hensyn til kultur, demokrati og mobilitet
kan formidle videre oversikter over ulike informasjonsressurser innen sitt fagfelt og kan gjøre kritiske vurderinger av informasjon og informasjonskilder
kan anvende retningslinjer for referanseteknikk
kan gjennomføre selvstendige FoU-prosjekter
Innhold
Masteroppgaven består av et større individuelt skriftlig arbeid som skrives under veiledning.
Undervisnings- og læringsformer
Studentene oppfordres til å velge tema og problemstilling for oppgaven tidlig i studieløpet. Dette vil gjøre det mulig å utnytte tidligere prosjektarbeid, tematiske foredrag, mappeinnlegg og lignende som forarbeid til oppgaven. Hver student får oppnevnt veileder tilknyttet det område vedkommende har valgt å skrive sin oppgave på. Veiledning blir tilbudt i nettbaserte møter og skriftlig på høgskolens læringsplattform. På en digital samling legger studentene fram sine arbeider og får respons fra både medstudenter, veiledere og andre lærere.
Arbeidsomfang
Ca. 840 timer.
Eksamen
Individuell skriftlig masteravhandling med muntlig eksaminasjon.
Omfang ca. 50 sider eksklusiv referanseliste og vedlegg. Linjeavstand 1,5.
Avhandlingen vil bli vurdert av en eksamenskommisjon bestående av veileder(e) og en ekstern sensor. Masteravhandlingen må være vurdert til bestått før kandidaten kan fremstille seg til muntlig eksaminasjon.
Det blir holdt en muntlig eksaminasjon (ca. 45 minutter) der studenten skal presentere og reflektere over sin oppgave.
Muntlig eksamen kan justere skriftlig karakter opp eller ned ett trinn på karakterskala A-F.
Plagiatkontroll
Masteroppgaver blir kontrollert for plagiat. Plagiering og avskrift av faglitteratur og andre skriftlige arbeider, egne eller andres, uten korrekt bruk av referanser/kilder vil bli vurdert som forsøk på fusk.
Sensorordning
Ekstern og intern sensor.
Vilkår for ny/utsatt eksamen
Ny/utsatt eksamen er regulert i forskrift om eksamen, studierett og grader ved Høgskolen i Østfold.
Ved ikke bestått resultat kan kandidaten levere omarbeidet avhandling én gang. Ved ønske om forbedring av karakter må kandidaten levere ny avhandling med ny problemstilling. Ved levering av ny avhandling har ikke kandidaten krav på ny veiledning.
Evaluering av emnet
Tilbakemelding fra studentene våre er avgjørende for at vi skal kunne tilby best mulige emner og studieprogrammer. Dette emnet evalueres gjennom underveisevaluering og en sluttevaluering.
Resultatene behandles av undervisningsleder i dialog med studenttillitsvalgte og faglærere. Programutvalget følger opp studentevalueringene ved instituttet.
Litteratur
Selvvalgt pensum som godkjennes av veileder.