SFBS30121 Språkforskning med korpusdata (Vår 2025)
Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 10
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for lærerutdanninger og språk
- Studiested:
- Nettbasert
- Emneansvarlige:
-
- Daniel Lees Fryer
- Ida Katrine Børstad Thoresen
- Undervisningsspråk:
- Fellesdel: norsk.Språkspesifikk del: engelsk/fransk/spansk/tysk, avhengig av studentens språkvalg.
- Varighet:
- ½ år
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Valgfritt emne i Bachelorstudium i språk.
Det må være et tilstrekkelig antall påmeldte studenter for at emnet kan tilbys. Dette gjelder både til selve emnet og innenfor de ulike målspråkene.
Absolutte forkunnskaper
Studenter må ha bestått minst 60 studiepoeng i engelsk, fransk, spansk eller tysk.
Undervisningssemester
6. semester (vår)
Studentens læringsutbytte etter bestått emne
Kunnskap
Studenten
har kunnskap om hvordan språkteknologiske verktøy utvikles og brukes
har god kunnskap om hvordan korpus er bygd opp
har brei kunnskap om hvordan man kan studere språklig variasjon empirisk gjennom korpusdata
Ferdigheter
Studenten
kan utnytte digitale verktøy i eget læringsarbeid innenfor språkfagene
kan gjøre egne søk i ulike typer korpus
kan analysere og sammenlikne språklige korpusdata
kan sette opp en problemstilling som grunnlag for et akademisk, skriftlig arbeid
kan søke etter relevant kunnskap på ulike språk og sette seg inn i aktuelt fagstoff på egen hånd
kan skrive en akademisk tekst på en korrekt måte
Generell kompetanse
Studenten
kan vise forståelse for fagartikler basert på korpusdata
kan stille relevante spørsmål til et empirisk datamateriale og svare på stilte spørsmål
kan drøfte språklig variasjon innad i og / eller på tvers av språk
kan formulere sentralt fagstoff gjennom en lengre skriftlig oppgave
Innhold
I dette emnet arbeider vi med ulike typer korpus, med vekt på å lære om hvordan de er bygd opp og hvordan man kan søke i dem, om analyse av korpusdata og forståelse for fagartikler som tar utgangspunkt i korpusdata. Vi ser på korpus på ulike språk med ulike faglige innretninger, for eksempel diskursanalyse, dialektologi eller didaktikk. Et hovedmål i emnet er å gjøre studentene i stand til å samle inn språklige korpusdata selv, stille spørsmål til dette materialet og analysere det i en skriftlig tekst etter diskusjoner med faglærer og medstudenter.
Gjennom å lese om og selv utforske språk empirisk gjennom allerede innsamla data, med vekt på variasjon innad i språk og/eller komparativt på tvers av språk, vil studentene få mer kunnskap om variasjon og mer forståelse for språkforskning og kunnskapssammenstillinger basert på denne typen data, samtidig som de lærer om språkteknologi og bruk av digitale verktøy. Kompetanse fra dette emnet vil være nyttig både til forskning, undervisning, rapportskrivearbeid og journalistikk m.m.
Studentene kan selv velge hvilket av sine fordypningsspråk (80 stp.) eksamensarbeidet skal gjennomføres på.
Undervisnings- og læringsformer
Studentene følger nettbasert undervisning (i sanntid) i plenum og i mindre grupper, der de diskuterer og samarbeider om oppgaveløsning ved hjelp av digitale verktøy. Deltakelse i undervisningen er ikke obligatorisk, men det er en stor fordel å følge den regelmessig. Det forutsettes at studentene arbeider selvstendig og setter seg inn i fagstoff som legges ut på læringsplattform. Studentene blir anbefalt å bruke digitale verktøy og plattformer for å diskutere faglige spørsmål og bidra til egen og andres forbedring i målspråket både i og utenom den organiserte undervisningen.
Undervisningsspråket i plenum er norsk. Veiledning på arbeidskrav og semesteroppgave blir gitt på engelsk/fransk/spansk/tysk avhengig av studentens språkvalg.
Arbeidsomfang
Ca. 280 timer.
Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
I løpet av semesteret blir det gitt en obligatorisk oppgave knyttet til tema i emnet:
Prosjektbeskrivelse som gjør rede for hvordan datamateriale til semesteroppgava (eksamensarbeidet) skal samles inn, og som formulerer problemstilling(er) knyttet til materialet.
Tilbakemelding på arbeidskrav kan dels være fra faglærer, dels fra andre studenter. Mer detaljert beskrivelse av innholdet i arbeidskrav blir gitt ved semesterstart.
Arbeidskrav må være godkjent før studenten kan framstille seg til eksamen.
Eksamen
Individuell, skriftlig semesteroppgave.
Omfang: 5000 ord +/- 10%. Litteraturliste og innholdsfortegnelse kan komme i tillegg.
Karakterskala A-F.
Språkform: engelsk/fransk/spansk/tysk avhengig av studentens språkvalg
Sensorordning
Intern og ekstern sensor eller to interne sensorer.
Evaluering av emnet
For å kunne tilby aktuell og relevant utdanning med god kvalitet er vi avhengig av tilbakemelding fra studentene. Evaluering blir gjennomført i samsvar med høgskolens kvalitetssystem.
Litteratur
Litteraturliste vil bli publisert i Leganto pensumlistesystem før semesterstart.