SFBS30221 Lingvistisk og litteraturvitenskapelig metode (Vår 2024)
Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 10
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for lærerutdanninger og språk
- Studiested:
- Nettbasert med mulighet for samlinger ved studiested Halden
- Emneansvarlige:
-
- Cecilia Alvstad
- Annika Mörte Alling
- Undervisningsspråk:
- Skandinavisk
- Varighet:
- ½ år
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Obligatorisk emne i Bachelorstudium i språk
Absolutte forkunnskaper
En student må ha bestått minst 60 studiepoeng i henholdsvis engelsk, fransk, spansk eller tysk.
Anbefalte forkunnskaper
Ingen
Undervisningssemester
Bachelorstudium i språk, 6. semester (vår)
Studentens læringsutbytte etter bestått emne
Kunnskap
Studenten
-
har kunnskap om moderne tilnærminger til språk- og litteraturvitenskap, og kjennskap til hovedlinjene i de ulike metodene
-
har kunnskap om metoder og teknikker språk- og litteraturforskere bruker i analysen av språk og litteratur
-
har innsikt i hovedlinjene i teoretiske og metodiske problemstillinger innenfor språk- og litteraturvitenskap
Ferdigheter
Studenten
-
kan redegjøre for hovedlinjene i måter å arbeide med språk og litteratur på
-
kan anvende relevante begreper, språk- og litteraturteori på ulike type tekster
Generell kompetanse
Studenten
-
har opparbeidet seg et grunnlag og begrepsapparat for å forstå forsking innen språk og litteratur
-
kan skille mellom ulike metoder og tilnærminger til språk og litteratur
-
har utviklet evne til kritisk refleksjon
Innhold
Emnet gir en oversikt og en helhetlig forståelse av hvilke metoder og teoretiske utgangspunkt som finnes når man forsker innen lingvistikk og litteraturvitenskap. Den gir dermed grunnlag for arbeidet med bacheloroppgaven, som den er direkte knyttet til.
Den lingvistiske delen består av følgende komponenter:
-
Språk som studieobjekt (introduksjon) og ulike metoder innen lingvistikk
-
Sosiolingvistikk
-
Korpuslingvistikk: muntlig språk, tekster, osv.
Den litteraturvitenskapelige delen består av følgende komponenter:
-
Litteratur som studieobjekt (introduksjon) og ulike metodiske tilnærminger til litteratur
-
Analyse av litteratur og andre typer fiksjonstekster
-
Sentrale områder innenfor moderne litteraturteori, utviklingen fra biografisk tilnærming, via tekst- og leserorienterte teorier til dagens mangfold og interesse for litteraturens kraft og følelsesmessige påvirkning.
I undervisningen belyses de ulike metodene i emnet fra ulike innfallsvinkler og utdypes i forklaringer med diskusjoner rundt relevante tekster. Studentene trenes i å anvende metodene og analysere aktuelle tekster, og forklare de viktigste og hyppigst brukte metodene og de ulike resultater forskning kan bidra til.
Undervisnings- og læringsformer
Studentene følger nettbasert undervisning (i sanntid) i plenum og i mindre grupper, der de diskuterer og samarbeider om oppgaveløsning ved hjelp av digitale verktøy. Det forutsettes at studentene arbeider selvstendig og setter seg inn i fagstoff som legges ut på læringsplattform.
Arbeidsomfang
Ca. 280 timer.
Praksis
Ingen veiledet praksis i emnet.
Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
Det kreves minst 75 % oppmøte i undervisningen.
2-4 mindre skriftlige oppgaver som leveres i Canvas, knyttet til undervisningen, med referanser til relevant kurslitteratur. I tillegg skal andre studenters oppgaver kommenteres.
Arbeidskrav må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen.
Eksamen
Individuelt, skriftlig essay (minimum 1000, maksimum 2000 ord, 1 ½ linjeavstand eksklusive fotnoter, litteraturliste og eventuelle illustrasjoner).
Essaytema og nærmere retningslinjer oppgis i emnerommet på høgskolens digitale læringsplattform.
Arbeidet bør inneholde konkrete eksempler og knyttes til faglitteraturen. Frist for innlevering oppgis ved semesterstart.
Karakterskala A-F.
Sensorordning
To interne sensorer eller ekstern og intern sensor.
Evaluering av emnet
Tilbakemelding fra studentene våre er avgjørende for at vi skal kunne tilby best mulige emner og studieprogrammer. Emnet evalueres hvert semester.
Resultatene behandles av/i:
-
Lærergruppe
-
Undervisningsleder
-
Programutvalg