SFT41115 Interkulturell læring og demokratisk kultur (Høst 2024)
Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 10
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for lærerutdanninger og språk
- Studiested:
- Nettbasert
- Emneansvarlig:
- Natalia Igl
- Undervisningsspråk:
- Tysk
- Varighet:
- ½ år
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Obligatorisk emne i Masterstudium i fremmedspråk i skolen - tysk.
Undervisningssemester
1. semester (høst).
Studentens læringsutbytte etter bestått emne
Kunnskap
Studenten har
- inngående kunnskap om lærings- og samhandlingsstrategier som bidrar til å bygge opp den interkulturelle kompetansen
- inngående kunnskap om hvordan utvikling av interkulturell kompetanse og grunnleggende prinsipper om demokrati og medborgerskap kan ivaretas i undervisningssammenheng
- avansert kunnskap om egnete digitale verktøy som bidrar til menneskelig interaksjon, kulturutveksling og demokratilæring
Ferdigheter
Studenten kan
- bruke sin innsikt i interkulturell kommunikasjon og demokratidiskurs for å utvikle egen og elevenes interkulturelle kompetanse og kritisk tenkning
Generell kompetanse
Studenten
- har et solid grunnlag for refleksjon, meningsutveksling og holdningsendring
- er bevisst når det gjelder viktigheten av perspektivmangfold og demokratisk tenkning i undervisnings- og læringsprosesser, og når det gjelder forholdet mellom språk, kultur, identitet og medborgerskap
Innhold
Studentene får innføring i grunnleggende begreper og relevante emner innenfor fagområdene interkulturell kompetanse og demokratisk kultur, satt i et didaktisk perspektiv. Eksempler inkluderer ulike begreper om kultur og interkulturalitet, kulturelle verdier og kulturell identitet, begreper som det flerkulturelle klasserommet, demokrati, medborgerskap, etnosentrisme, stereotypier, antidiskriminering, propaganda, samt digitaliseringsprosesser.
Studentene får kjennskap til metoder for å fremme interkulturell læring og demokratisk tenkning, samt tilsvarende kommunikasjons- og læringsstrategier. Samtidig tematiseres hvordan fysiske møter og digitale læringsverktøy kan brukes for å utvikle interkulturell kompetanse og demokratisk kultur.
Undervisnings- og læringsformer
Emnet er nettbasert, med noen synkrone møter på høgskolens læringsplattform. Det er tematisk strukturert, noe som danner grunnlag for studentenes praksis-/teoribaserte forum- og diskusjonsinnlegg på høgskolens læringsplattform. Gjennom dette arbeidet vil studentene bli kjent med ulike interaktive og kommunikative verktøy, blant annet for å utvikle skriveferdigheter og digitale ferdigheter. Gjennom denne prosessorienterte tilnærmingen vil studentene i tillegg bli bevisst forskjellige vurderingsprosesser i språkundervisningen, for eksempel formativ vurdering.
Undervisningsspråket er tysk. Noe av fellespensumet er på engelsk og skandinaviske språk.
Arbeidsomfang
Ca. 280 timer.
Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
Studentene skal lage mellom to og fire skriftlige eller muntlige (lyd- eller videofiler) diskusjonsinnlegg på høgskolens læringsplattform i løpet av semesteret etter nærmere retningslinjer og innleveringsfrister. Minst én av oppgavene skal være gjenstand for gjensidig respons.
Arbeidskrav må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen.
Eksamen
Individuell mappeeksamen.
Kandidaten skal levere tre individuelle skriftlige oppgaver i løpet av semesteret etter nærmere retningslinjer og innleveringsfrister.
To oppgaver vektes 25 % hver, og én oppgave vektes 50 %. Reflektert og selvstendig håndtering av forskningskilder og korrekt referanseteknikk inngår i vurderingen. Varighet på den enkelte oppgave er to uker. Nærmere informasjon om omfang framkommer i semesterplanen.
Det gis en samlet karakter for mappen etter karakterregel A-F.
Sensorordning
En ekstern og en intern sensor eller to interne sensorer.
Vilkår for ny/utsatt eksamen
Dersom mappen blir vurdert til ikke bestått, eller studenten ønsker å forbedre karakterer, må alle oppgavene skrives og leveres på nytt.
Evaluering av emnet
Tilbakemelding fra studentene våre er avgjørende for at vi skal kunne tilby best mulige emner og studieprogram. Dette emnet evalueres gjennom underveis- og sluttevaluering.
Resultatene behandles av undervisningsleder i dialog med studenttillitsvalgte og faglærere. Programutvalget følger opp studentevalueringene ved instituttet.