SFT22218 Tysk: Semesteroppgave (Høst 2024)
Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 10
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for lærerutdanninger og språk
- Studiested:
- Nettbasert
- Emneansvarlig:
- Franziska Christine Jensen
- Undervisningsspråk:
- Tysk
- Varighet:
- ½ år
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Obligatorisk emne i Tysk, påbyggingsstudium.
Ett av to obligatoriske emner, språkvalg tysk fordypning i Bachelorstudium i språk.
Undervisningssemester
Tysk, påbyggingsstudium: 1. semester (høst).
Bachelorstudium i språk, språkvalg Tysk fordypning: 5. semester (høst).
Studentens læringsutbytte etter bestått emne
Kunnskap
Studenten har
solid faglig innsikt i enten språklige eller litterære/kulturelle emner som gjør han/henne i stand til å velge og begrunne relevant tema for en fordypningsoppgave
kunnskap om hvordan en finner, vurderer, bearbeider og anvender relevant fag- og skjønnlitteratur og om korrekt bruk av kildehenvisninger og noteapparat
Ferdigheter
Studenten
er i stand til å skrive omfattende framstillinger på tysk på mest mulig korrekt språk, med ei klar og hensiktsmessig oppbygging sett i forhold til temaet som er valgt
kan gi respons på andres arbeid på tysk
har styrket sine skriftlige og muntlige språkferdigheter
Generell kompetanse
Studenten
har oppnådd god kompetanse når det gjelder informasjonsinnhenting, til vurdering og strukturering av materiale
er i stand til å formulere et tema og ei problemstilling og til å bruke kilder kritisk
har gjennom emnet oppøvd kritisk sans og sjølstendighet
er kjent med akademisk skriving
Innhold
Studentene kan velge tema for sin semesteroppgave enten i tilknytning til SFT22018 Tysk i kontrast eller et av de to alternerende emnene TYS22123 Berlin etter 1900: byhistorie, litteratur og film, eller TYS22323: Wien etter 1900: byhistorie, litteratur og film, avhengig av hvilket av de to emnene som går det aktuelle semesteret. De skal jobbe med ei oppgave under veiledning av en faglærer. Tema for oppgava fastsettes etter nærmere avtale mellom student og faglærer. Temaet skal presenteres og arbeidet sammenfattes for medstudenter og faglærer underveis, se nærmere under pkt. Arbeidskrav.
Studentene som ønsker å fordype seg på bakgrunn av Tysk i kontrast velger tema for oppgaven med utgangspunkt i tysk språkbruk eller tyske språkstrukturer, gjerne med kontrastivt perspektiv tysk-norsk eller oversettelsesperspektiv. Studentene som ønsker å fordype seg på bakgrunn av Berlin etter 1900: byhistorie, litteratur og film eller Wien etter 1900: byhistorie, litteratur og film velger et tema med utgangspunkt i historiske, kulturelle og litterære perspektiv på Berlin eller Wien. Studenter som ønsker å fordype seg i et tverrfaglig emne som omfatter en språklig og litterær tilnærming, gis anledning til dette etter nærmere avtale med faglærer.
Undervisnings- og læringsformer
Selvstendig arbeid under veiledning, presentasjon og diskusjon underveis. Biblioteksressurser og andre ressurser skal brukes aktivt. Studentene skal være respondenter for hverandre underveis i arbeidet, se nærmere under pkt. Arbeidskrav. Studentene må derfor være forberedt på at det er nødvendig å bruke både mikrofon og kamera i nettmøtene.
Arbeidsomfang
Ca. 280 timer.
Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
I løpet av emnet skal studentene presentere temaet de har valgt for sine medstudenter. Hver student skal også respondere på arbeidet til én av de andre studentene. Presentasjonen og responsen kan foregå både muntlig og skriftlig, dette avtales nærmere mellom studenter og faglærer.
Arbeidskrav må være godkjent før semesteroppgava vurderes.
Eksamen
Individuell semesteroppgave
Vurdering skjer på grunnlag av ei individuell semesteroppgave. Oppgava er ei skriftlig framstilling. Oppgava skal omfatte 3500-4000 ord. Forside, innholdsfortegnelse, fotnoter, litteraturliste og eventuelle illustrasjoner kommer i tillegg.
Ved bedømmelsen blir det tatt hensyn til kunnskapsnivå, formuleringsevne, informasjonsinnhenting og sjølstendighet. Oppgava skal leveres til fastsatt tidspunkt. Det gis individuell underveisveiledning.
Karakterskala A-F.
Sensorordning
Ekstern og intern sensor eller to interne sensorer.
Vilkår for ny/utsatt eksamen
Ved ikke bestått karakter på semesteroppgaven, kan denne bearbeides én gang.
Ved ønske om å forbedre bestått karakter, må studenten levere ny oppgave med ny problemstilling.
Evaluering av emnet
Tilbakemelding fra studentene våre er avgjørende for at vi skal kunne tilby best mulige emner og studieprogrammer. Dette emnet evalueres på følgende måte:
- midtsemesterevaluering
- løpende evaluering/sluttevaluering
Resultatene behandles av:
- lærergruppe
- undervisningsleder
- programutvalg
Litteratur
Gjeldende litteraturliste for HØST 2022 finner du i Leganto.