SFE42015 Elevspråkanalyse (Høst 2024)
Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 10
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for lærerutdanninger og språk
- Studiested:
- Nettbasert
- Emneansvarlig:
- Nazareth Amlesom Kifle
- Undervisningsspråk:
- Engelsk
- Varighet:
- ½ år
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Obligatorisk emne i Masterstudium i fremmedspråk i skolen - engelsk.
Undervisningssemester
3. semester (høst).
Studentens læringsutbytte etter bestått emne
Kunnskap
Studenten har
- inngående kjennskap til sentrale teorier som beskriver og forklarer særtrekk ved elevspråk og mellomspråk
- avansert kunnskap om hvordan man lærer et fremmed- eller andrespråk
- kunnskap om språktilegnelse generelt
- spesialisert innsikt i elevspråk og mellomspråk
- kunnskap om relevante grammatiske språktrekk i både muntlige og skriftlige elevtekster
Ferdigheter
Studenten
- kan beskrive og analysere elevspråk
- kan analysere andre språks påvirkning på målspråket
- kan kartlegge og analysere språkutviklinga til elever som lærer et fremmed- eller andrespråk
- er i stand til å presentere og diskutere lingvistiske aspekter ved elevspråk
- er i stand til å bruke resultatene av elevspråksanalyse og den innsikten de gir i undervisningen
- er i stand til å gi elevene god og konstruktiv tilbakemelding og evaluering
Generell kompetanse
Studenten
- har evne til refleksjon omkring språk og undervisningspraksis
- kan delta i relevante faglige og didaktiske diskurser med faglig tyngde
Innhold
Emnet tar for seg sentrale teorier om elevspråk og fremmedspråksinnlæring. Det legges stor vekt på analyse av anonymiserte autentiske elevtekster, som legges ut på læringsplattformen. Denne analysen knyttes til relevante teoretiske aspekter ved og perspektiver på elevspråk.
Undervisnings- og læringsformer
Emnet er nettbasert, og all undervisning og veiledning foregår på nett. Det forutsettes at studentene deltar aktivt i nettdiskusjoner og foretar praktiske studier av elevspråk og vurderinger ved hjelp av læringsplattformens verktøy.
Arbeidsomfang
Ca. 280 timer.
Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
Hver student skal levere to substansielle tekster (muntlige eller skriftlige) på læringsplattformen, der den ene er av teoretisk karakter og den andre av praktisk karakter. Tekstene kan også deles opp i flere mindre bidrag dersom faglæreren bestemmer det.
Arbeidskrav må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen.
Eksamen
Hjemmeeksamen, individuell, skriftlig. Over fire uker.
Omfang: 3800-4200 ord.
Alle hjelpemidler er tillatt, unntatt kommunikasjon og samarbeid med andre om besvarelsen.
Karakterregel: A-F.
Sensorordning
To interne sensorer, eller en ekstern og en intern sensor.
Evaluering av emnet
Tilbakemelding fra studentene våre er avgjørende for at vi skal kunne tilby best mulige emner og studieprogrammer. Emnet evalueres hvert semester gjennom underveis- og sluttevaluering.
Resultatene behandles av undervisningsleder i dialog med studenttillitsvalgte og faglærere. Programutvalget følger opp studentevalueringene ved instituttet.