FRA10024 Tekstkunnskap og akademisk skriving (Høst 2024)
Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 10
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for lærerutdanninger og språk
- Studiested:
- Nettbasert
- Emneansvarlig:
- Hélène Celdran
- Undervisningsspråk:
- Fransk
- Varighet:
- ½ år
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
- Obligatorisk emne i Fransk årsstudium (heltid og deltid).
- Obligatorisk emne i 60-studiepoengsenhet for studenter i Bachelorstudium i språk - språkvalg Fransk
Anbefalte forkunnskaper
Nivå II i fransk fra vgs. eller tilsvarende anbefales på det aller sterkeste.
Undervisningssemester
- Fransk årsstudium, heltid: 1. semester (høst)
- Fransk, årsstudium, deltid: 1. semester (høst)
- Bachelorstudium i språk (språkvalg fransk): 1. eller 3 semester (høst)
Studentens læringsutbytte etter bestått emne
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om ulike teksttyper og sjangre
- har kunnskap om relevans av kontekst i bredere forstand for en god tekstforståelse
- har kunnskap om ulike teorier og metoder for tekstanalyse
- har kunnskap om grunnleggende språkstrukturer og tekstbinding på fransk, samt om det nødvendige begrepsapparatet for et godt skrivearbeid
- forstår viktighet av formidling i kunnskapsutvikling og -deling i ulike kommunikasjonsarenaer
- forstår nødvendigheten av etisk kildebruk
Ferdigheter
Studenten kan
- forstå tekster i ulike sjangre og plassere dem i sin kontekst (litterær, historisk, politisk med mer)
- identifisere det som kjennetegner forskjellige teksttyper, og redegjøre for innhold og virkemidler i disse på fransk
- bygge en kritisk, selvstendig og strukturert argumentasjon på fransk
- produsere ulike typer akademiske tekster på fransk, med særlig vekt på de som er relevante for sin utdanning
- henvise riktig til kilder, og vurdere kvaliteten på en kilde
Generell kompetanse
Studenten
- kan bruke ulike læringsressurser og nyttiggjøre seg disse på en hensiktsmessig måte for egen læring
- kan anvende sentrale begreper og metoder i sitt arbeid
- kan reflektere over sine læringsstrategier og sin egen progresjon
Innhold
I dette emnet blir studentene nærmere kjent med ulike teksttyper og sjangre. Det kan dreie seg om litterære tekster, presseartikler og politiske taler m.m. Det legges vekt på viktigheten av kontekst (litterær, historisk, politisk, med mer) i forståelsen av tekstene, og på virkemidler tatt i bruk i disse. Videre gir emnet en innføring i akademisk tekstproduksjon, med særlig vekt på det skriftlige, men det er også rom for muntlig øving i nettmøtene. Studentene øver på å produsere tydelige og velkonstruerte akademiske tekster på fransk. Det legges vekt på kritisk, analytisk og selvstendig tenkning, og på sikker og etisk kildebruk.
Undervisnings- og læringsformer
Undervisningen og veiledning blir gitt i nettmøter via digitale samarbeidsverktøy. Undervisningen veksler mellom forelesninger og arbeid i mindre grupper. Læringsplattformen Canvas brukes til distribusjon av grunnlagsdokumenter, sentralt studiemateriell og oppgaver, samt annen relevant informasjon om emnet. Hverandrevurdering og selvstudium inngår i læringsformene. I tillegg oppfordres studentene til å opprette egne kommunikasjonskanaler utenom ordinær undervisning (for eksempel chatter, kollokviegrupper). Undervisningen gis på fransk, men kan ty til norsk der det er nødvendig.
Arbeidsomfang
280 timer
Praksis
Det er ingen praksis i emnet.
Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
To individuelle, skriftlige innleveringer på fransk. Arbeidskravene er på fransk og leveres utelukkende i Canvas. Arbeidskravene vurderes som godkjent / ikke godkjent. Ved ikke godkjent arbeidskrav, kan studenten levere én ny versjon av arbeidskravet.
Eksamen
Individuell digital hjemmeeksamen, skriftlig. Varighet: 24 timer.
Omfang: ca. 2500 ord, ekskludert en kort litteraturliste.
All hjelpemidler tillatt, unntatt kommunikasjon og samarbeid med andre om besvarelsen.
Karakterskala A - F
Sensorordning
Ekstern og intern sensor eller to interne sensorer.
Evaluering av emnet
Tilbakemelding fra studentene våre er avgjørende for at vi skal kunne tilby best mulige emner og studieprogrammer. Dette emnet evalueres på følgende måte: Midtsemesterevaluering og løpende evaluering/sluttevaluering
Resultatene behandles av :
- Lærergruppe
- Undervisningsleder
- Programutvalg