SFS35021 Bacheloroppgave i spansk (Vår 2023)
Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 10
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for lærerutdanninger og språk
- Studiested:
- Nettbasert undervisning og veiledning med mulighet for veiledning på studiested Halden
- Emneansvarlige:
-
- Annika Mörte Alling
- Wladimir Chavez
- Karine Stjernholm
- Annika Mörte Alling
- Undervisningsspråk:
- Spansk
- Varighet:
- ½ år
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Obligatorisk emne i Bachelorstudium i språk, språkvalg Spansk fordypning.
Absolutte forkunnskaper
En student må ha bestått minst 80 studiepoeng i spansk for å starte på Bacheloroppgave i spansk.
Unntak fra denne regel kan innvilges av programansvarlig etter søknad.
Anbefalte forkunnskaper
Ingen
Undervisningssemester
Bachelorstudium i språk, 6. semester, språkvalg Spansk påbygging.
Studentens læringsutbytte etter bestått emne
Kunnskap
Studenten:
-
har solid faglig innsikt i enten språklige eller litterære/kulturelle emner som gjør ham/henne i stand til å velge og begrunne relevant tema for en bacheloroppgave.
-
kunnskap om hvordan man finner, vurderer, bearbeider og anvender relevant fag- og skjønnlitteratur og om korrekt bruk av kildehenvisninger og noteapparat.
Ferdigheter
Studenten:
-
er i stand til å skrive en omfattende framstilling på spansk på mest mulig korrekt språk, med klar og hensiktsmessig oppbygging sett i forhold til temaet som er valgt.
-
kan gi respons på andres arbeid på spansk.
-
har styrket sine skriftlige og muntlige språkferdigheter.
Generell kompetanse
Studenten:
-
har oppnådd god kompetanse når det gjelder informasjonsinnhenting samt til vurdering og strukturering av materiale.
-
er i stand til å formulere et tema og en problemstilling og til å bruke kilder kritisk.
-
har gjennom emnet oppøvd kritisk sans og selvstendighet.
-
er kjent med akademisk skriving.
Innhold
Studenten velger tema for sin bacheloroppgave (10 studiepoeng) som videre arbeid og fordypning enten i tilknytning til SSP20319 Spansk som nasjonalspråk og verdensspråk, SSP20419 Fordypning i spansk og latinamerikansk historie og kultur eller SSP20519 Spansk og latinamerikansk litteratur og multimodale tekster. Etter avtale med faglærer kan studenten eventuelt velge mellom flere temaer som er blitt behandlet i spanskemner i Bacherlorstudium i språk. Studenter som ønsker å fordype seg i et tverrfaglig tema som omfatter en språklig, kulturell og/eller litterær tilnærming, gis anledning til dette etter nærmere avtale med faglærer. Oppgaven kan også ta for seg den digitale utviklingens påvirkning på tekstuttrykk og/eller ha en tematikk som retter seg mot arbeidsliv og praksis.
Studenten skal jobbe med bacheloroppgaven under veiledning av en faglærer. Tema for oppgaven fastsettes etter nærmere avtale mellom student og faglærer. Temaet skal presenteres og arbeidet sammenfattes for medstudenter og faglærer underveis, se nærmere under Arbeidskrav.
Studenter som ønsker å jobbe videre med og fordype seg på bakgrunn av Fordypning i spansk og latinamerikansk historie og kultur velger tema for oppgaven med utgangspunkt i kulturelle og samfunnsmessige utviklingstrekk i spanskspråklige områder, som identitet og identitetsskaping, migrasjon og kulturelt mangfold/spenninger. Det valgte temaet kan være innen en spesifikk sjanger, tidsperiode eller geografisk område og/eller omhandle et bestemt historisk og kulturelt fenomen. Oppgaven kan også ta for seg hvordan den digitale utviklingen påvirker det spanskspråklige samfunnet og kulturelle uttrykksformer og/eller ha en tematikk som retter seg mot arbeidsliv og praksis (se for øvrig litteraturlisten for Fordypning i spansk og latinamerikansk historie og kultur).
Studenter som ønsker å jobbe videre med og fordype seg på bakgrunn av Spansk og latinamerikansk litteratur og multimodale tekster velger tema for oppgaven med utgangspunkt i utviklingstrekk innen spanskspråklig litteratur og multimodale uttrykksformer, samt lese- og analyseteori. Det selvvalgte temaet kan være et spesifikt verk, en spesifikk sjanger/undersjanger eller en periode og ta for seg bruk av ulike virkemidler og deres funksjon. Oppgaven kan også ta for seg hvordan den digitale utviklingens påvirkning på tekstuttrykk og/eller ha en tematikk som retter seg mot arbeidsliv og praksis (se for øvrig litteraturlisten for Spansk og latinamerikansk litteratur og multimodale tekster.)
Studenter som ønsker å jobbe videre med og fordype seg på bakgrunn av Spansk som nasjonalspråk og verdensspråk velger tema for oppgaven med utgangspunkt i lingvistiske, pragmatiske eller sosiolingvistiske tilnærminger til det spanske språk. I oppgaven kan studenten eksempelvis ta for seg bestemte språklige utviklingstrekk eller fenomener i spansktalende områder, bruk av spesifikke språkstrukturer eller hvordan budskap utformes i spesifikke kommunikasjonssituasjoner. Oppgaven kan ta for seg den digitale utviklingens påvirkning på språk og språkbruk i spansktalende områder og/eller ha en tematikk som retter seg mot arbeidsliv og praksis.
Gjennom undervisning og veiledning videreutvikler studenten sine kunnskaper i det valgte tema og sine ferdigheter i å framstille, analysere og argumentere. Studenten skal også videreutvikle sin kildekritiske kompetanse og sine praktiske språkferdigheter, både skriftlig og muntlig.
Undervisnings- og læringsformer
I bacheloroppgaven (10 studiepoeng) skal studenten velge ett tema og spesialisere seg innenfor dette. Det gis to obligatoriske veiledningstimer per oppgave. Veiledningstimene gis fortrinnsvis via digitale samarbeidsverktøy, men kan gis på campus hvis ønskelig. I tillegg kommer veiledning og respons i forbindelse med arbeidskrav.
Undervisningen er nettbasert og foregår på spansk. Undervisning og veiledning foregår både i sanntid og asynkront via digitale verktøy. Det kan tilbys inntil to frivillige samlinger på studiested Halden, der fagstoff bearbeides og utdypes. Dette avtales med faglærer.
Emnet består av selvstendig arbeid under veiledning og i diskusjon både med medstudenter og faglærer underveis. Det forventes at studentene bruker digitale verktøy for å diskutere faglige spørsmål, dette kan foregå både synkront og asynkront. Studentene skal være respondenter for hverandre underveis i arbeidet, se nærmere under Arbeidskrav. Biblioteksressurser og andre ressurser skal brukes aktivt og kunne redegjøres for.
Arbeidsomfang
280 timer
Praksis
Ingen veiledet praksis i emnet.
Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
-
I løpet av emnet skal studentene presentere temaet de har valgt for sine medstudenter. Hver student skal også respondere på arbeidet til én av de andre studentene. Presentasjonen og responsen kan foregå både muntlig og skriftlig, dette avtales nærmere mellom studenter og faglærer. Responsen skal fungere som en del av veiledningen i løpet av emnet; den skal også bidra til å styrke studentenes skriftlige og/eller muntlige språkferdighet, til å bevisstgjøre dem på arbeid med kilder.
-
Tema og problemstilling skal godkjennes av faglærer innen en fastsatt dato.
-
Arbeidskrav må være godkjent før bacheloroppgaven vurderes.
Eksamen
Individuell skriftlig bacheloroppgave
Vurdering skjer på grunnlag av en individuell bacheloroppgave. Oppgaven skal være på ca. 5000 ord (uten mellomrom) og inkludere fotnoter og litteraturliste. Eventuelle illustrasjoner og vedlegg kommer i tillegg.
Ved bedømmelsen blir det tatt hensyn til kunnskapsnivå, formuleringsevne, informasjonsinnhenting og sjølstendighet. Oppgaven skal leveres til fastsatt tidspunkt. Det gis individuell underveisveiledning.
Karakterskala A-F.
Sensorordning
Ekstern og intern sensor eller to interne sensorer.
Vilkår for ny/utsatt eksamen
Klageadgang: ved klage på sensur skal bacheloroppgaven vurderes på nytt.
Ved ikke bestått bacheloroppgave har kandidaten anledning til å levere omarbeidet utgave av oppgaven til sensur én gang.
Ved ønske om forbedring av karakter kan ikke bacheloroppgaven omarbeides, men ny oppgave med ny problemstilling må leveres. Kandidaten har i dette tilfellet ikke krav på faglig veiledning.
Evaluering av emnet
Tilbakemelding fra studentene våre er avgjørende for at vi skal kunne tilby best mulige emner og studieprogrammer. Dette emnet evalueres på følgende måte:
-
Midtsemesterevaluerieng og løpende evaluering/sluttevaluering
Resultatene behandles av/i:
-
Lærergruppe
-
Undervisningsleder
-
Programutvalg