SFBS30221 Lingvistisk og litteraturvitenskapelig metode (Vår 2023)
Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 10
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for lærerutdanninger og språk
- Studiested:
- Nettbasert med mulighet for samlinger og veiledning på studiested Halden
- Emneansvarlige:
-
- Cecilia Alvstad
- Cecilia Alvstad
- Annette Maria Myre Jørgensen
- Annika Mörte Alling
- Undervisningsspråk:
- Fellesdel: norsk. I den språkspesifikke delen: engelsk / fransk / spansk / tysk avhengig av studentens språkvalg.
- Varighet:
- ½ år
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Obligatorisk emne i Bachelorstudium i språk
Absolutte forkunnskaper
En student må ha bestått minst 60 studiepoeng i henholdsvis fransk, spansk, tysk eller engelsk.
Anbefalte forkunnskaper
Ingen
Undervisningssemester
Bachelorstudium i språk, 6. semester (vår)
Studentens læringsutbytte etter bestått emne
Kunnskap
Studenten:
-
har kunnskap om moderne tilnærminger til språk- og litteraturvitenskap, og kjennskap til hovedlinjene i de ulike metodene
-
har kunnskap om teknikker språk- og litteraturforskere bruker i analysen av språk og litteratur
-
har innsikt i hovedlinjene i teoretiske og metodiske problemstillinger innenfor språk- og litteraturvitenskap
Ferdigheter
Studenten:
-
kan redegjøre for hovedlinjene i måter å arbeide med språk og litteratur på
-
kan anvende relevante begreper, språk- og litteraturteori på ulike type tekster på det aktuelle målspråket
Generell kompetanse
Studenten:
-
har opparbeidet seg et grunnlag og begrepsapparat for å forstå forsking innen språk og litteratur
-
kan skille mellom ulike metoder og tilnærminger til språk og litteratur
-
har utviklet evne til kritisk refleksjon
Innhold
Emnet består av to hoveddeler: en lingvistisk del og en litteraturvitenskapelig del. Innen hver del gis først en innføring på norsk (introduksjon) for alle studenter i emnet. Denne følges opp av en språkspesifikk del (engelsk/fransk/spansk/tysk).
Den lingvistiske delen består av følgende komponenter:
- Språk som studieobjekt (introduksjon) og ulike metoder innen lingvistikk
- Sosiolingvistikk
- Korpuslingvistikk: muntlig språk, tekster, osv.
Den litteraturvitenskapelige delen består av følgende komponenter:
- Litteratur som studieobjekt (introduksjon) og ulike metodiske tilnærminger til litteratur
- Analyse av litteratur og andre typer fiksjonstekster
- Sentrale områder innenfor moderne litteraturteori: utviklingen fra biografisk tilnærming til dagens mangfold, deriblant utviklingen fra nasjonallitteratur til postnasjonal litteratur og kjønnsteori.
I den målspråkspesifikke delen innen hver av de to hoveddelene vil særtrekk for lingvistiske og litteraturvitenskapelig utvikling i målspråklandene tematiseres. Begrepsapparatet som studenten har tilegnet seg i den norske delen, overføres til målspråket.
I undervisningen belyses de ulike metodene i emnet fra ulike innfallsvinkler og utdypes i forklaringer med diskusjoner rundt relevante tekster. Studentene trenes i å anvende metodene og analysere aktuelle tekster, og forklare de viktigste og hyppigst brukte metodene og de ulike resultater forskning kan bidra til.
Undervisnings- og læringsformer
Studentene følger nettbasert undervisning (i sanntid) i plenum og i mindre grupper, der de diskuterer og samarbeider om oppgaveløsning ved hjelp av digitale verktøy. Deltakelse i undervisningen er ikke obligatorisk, men det er en stor fordel å følge den regelmessig. Det forutsettes at studentene arbeider selvstendig og setter seg inn i fagstoff som legges ut på læringsplattform. Studentene blir anbefalt å bruke digitale verktøy og plattformer for å diskutere faglige spørsmål og bidra til egen og andres forbedring i målspråket både i og utenom den organiserte undervisningen. Det tilbys inntil to frivillige samlinger (minimum fem studenter) på studiested Halden, der fagstoff bearbeides og utdypes. Dette avtales med faglærer.
Arbeidsomfang
Ca. 280 timer.
Praksis
Ingen veiledet praksis i emnet.
Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
-
Én muntlig samtale i par eller gruppe (ca. 10-30 minutter)
Samtalen fungerer som forberedelse til et individuelt skriftlig arbeid. Tema for samtalen og det skriftlige arbeidskravet avgrenses innenfor emnekretsen og en problemstilling formuleres i forbindelse med dette. Samtalen foregår på målspråket og gjennomføres på fastsatt dato og tidspunkt via digitalt samarbeidsverktøy eller på campus. På bakgrunn av den muntlige samtalen skal studenten forfatte et skriftlig arbeid (maksimum 1000 ord) (se Eksamen).
Studenten får tilbakemelding på førsteutkastet til det skriftlige arbeidet etter angitte kriterier og på angitt dato.
Arbeidskrav må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen.
Eksamen
Individuelt, skriftlig essay (minimum 1000 maksimum 3000 ord, 1 ½ linjeavstand eksklusive fotnoter, litteraturliste og eventuelle illustrasjoner).
Forslag til essaytema og nærmere retningslinjer oppgis i emnerommet på høgskolens digitale læringsplattform.
Arbeidet bør inneholde konkrete eksempler og knyttes til faglitteraturen. Frist for innlevering av skriftlig arbeid oppgis ved semesterstart.
Karakterskala A-F.
Sensorordning
To interne sensorer eller ekstern og intern sensor.
Evaluering av emnet
Tilbakemelding fra studentene våre er avgjørende for at vi skal kunne tilby best mulige emner og studieprogrammer. Emnet evalueres hvert semester.
Resultatene behandles av/i:
-
Lærergruppe
-
Undervisningsleder
-
Programutvalg