TYS22123 Tysk: Berlin etter 1900: byhistorie, litteratur og film (Høst 2023)
Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 10
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for lærerutdanninger og språk
- Studiested:
- Nettbasert med mulighet for samlinger ved studiested Halden
- Emneansvarlig:
- Elin Nesje Vestli
- Undervisningsspråk:
- Tysk
- Varighet:
- ½ år
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Obligatorisk emne i Tysk påbyggingsstudium.
Ett av to obligatoriske emner, språkvalg Tysk fordypning i Bachelorstudium i språk (gjelder f.o.m. kull 2021).
Undervisningssemester
Tysk påbyggingsstudium: 1. semester (høst).
Bachelorstudium i språk, språkvalg Tysk fordypning: 5. semester (høst).
Studentens læringsutbytte etter bestått emne
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om hovedtrekk i Berlins historie fra 1900 og til i dag
- kjenner til litterære tekster og filmer som tematiserer ulike sider ved byen, dens utvikling samt historiske og kulturelle betydning
- har innsikt i hvordan storbyen framstår i litteratur og film
Ferdigheter
Studenten
- har gode ferdigheter i å anvende litteraturvitenskapelig fagterminologi og litteraturvitenskapelige metoder
- har god evne til å forstå både litterære og akademiske tekster på tysk
- kan levere muntlige og skriftlige presentasjoner på et forholdsvis høyt nivå
Generell kompetanse
Studenten
- har styrket sine evner til å se og forklare sammenhenger mellom kunstneriske uttrykk (særlig litteratur og film) og samfunnsmessige kontekster
- er dyktig til å innhente faglig informasjon fra ulike kanaler og til å vurdere kildene på en selvstendig og reflektert måte
- er faglig trygg når vedkommende skal formidle kunnskap på tysk
Innhold
Emnet omfatter både litteratur og kulturkunnskap. Det tar for seg tyskspråklig litteratur og samfunnsutvikling i Berlin fra 1900 og til i dag. Vekselvirkninger mellom litteratur og den samfunnsmessige og kulturelle konteksten spiller en sentral rolle. Problematisering og refleksjon omkring både det enkelte verkets egenart og sammenliknende aspekter står sentralt. I tillegg til bakgrunnsstoff og litterære tekster tar emnet også opp andre kunstneriske uttrykk, særlig film.
Undervisnings- og læringsformer
Undervisningen gis på høgskolens læringsplattform Canvas og som nettundervisning på Zoom. Her presenteres fagstoffet, og det forutsettes at studentene deltar aktivt i diskusjoner og annen nettaktivitet omkring de faglige emnene. De må derfor være forberedt på at det er nødvendig å bruke både mikrofon og kamera i nettundervisningen. Det anbefales sterkt at studentene deltar jevnlig i nettmøtene.
I tillegg brukes også asynkrone arbeidsmåter, særlig i forbindelse med oppgavene som utgjør arbeidskrav.
Arbeidsomfang
Ca. 280 timer.
Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
I løpet av semester leveres det to korte obligatoriske oppgaver (en skriftlig og en muntlig) til nærmere bestemte frister.
Arbeidskrav må være godkjent før studenten kan framstille seg til eksamen.
Eksamen
Individuell muntlig eksamen med presentasjon, ca. 30 minutter totalt.
Kandidaten gir først en presentasjon (ca. 10 minutter). Temaet skal være klart avgrenset innenfor emnekretsen, dette velger kandidaten selv etter samråd med faglærer. Gjennom presentasjonen prøves kandidatens evne til å legge fram et tema på en selvstendig og ubunden måte.
Spørsmål ved muntlig eksaminasjon hentes fra pensum (ca. 20 minutter).
I vurderingen legges det vekt på innhold, evne til refleksjon og problematisering, formidlingsevne, presentasjonsteknikk og språk.
Muntlig eksamen gjennomføres på nett via høgskolens læringsplattform.
Ingen hjelpemidler tillatt.
Det settes en samlet helhetlig karakter. Karakterskala er A-F.
Sensorordning
Ekstern og intern sensor eller to interne sensorer.
Vilkår for ny/utsatt eksamen
Ved ny/utsatt eksamen må presentasjon og muntlig eksamen gjennomføres på nytt.
Evaluering av emnet
Tilbakemelding fra studentene våre er avgjørende for at vi skal kunne tilby best mulige emner og studieprogrammer. Dette emnet evalueres på følgende måte:
- midtsemesterevaluering og løpende evaluering/sluttevaluering
Resultatene behandles av:
- lærergruppe
- undervisningsleder
- programutvalg