SSP42018 Elevspråkanalyse (Høst 2023)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
10
Ansvarlig avdeling:
Fakultet for lærerutdanninger og språk
Studiested:
Nettbasert med mulighet for samlinger ved studiested Halden
Emneansvarlig:
Kristin Hagemann
Undervisningsspråk:
Spansk
Varighet:
½ år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Obligatorisk emne i Masterstudium i fremmedspråk i skolen - spansk.

Undervisningssemester

5. semester (høst).

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

Kunnskap

Studenten har

  • spesialisert innsikt i elevspråk og om feilanalyse

  • inngående kjennskap til sentrale teorier som beskriver og forklarer særtrekk ved elevspråk.

 

Ferdigheter

Studenten

  • kan beskrive og analysere elevspråk og foreta feilanalyser.

  • er i stand til å bruke resultatene av elevspråksanalyse og den innsikten de gir i undervisningen.

  • er i stand til å gi elevene god og konstruktiv tilbakemelding og evaluering.

  • er i stand til å presentere og diskutere lingvistiske aspekter ved elevspråk.

 

Generell kompetanse

Studenten 

  • har evne til refleksjon omkring språk og kan kommunisere om faglige problemstillinger og analyser

Innhold

Emnet tar for seg sentrale teorier om elevspråk og fremmedspråksinnlæring. Det legges stor vekt på analyse av anonymiserte autentiske elevtekster, som legges ut på læringsplattformen. Denne analysen knyttes til relevante teoretiske aspekter ved og perspektiver på elevspråk.

Undervisnings- og læringsformer

Emnet er nettbasert, og all undervisning og veiledning foregår på nett. Det forutsettes at studentene deltar aktivt i nettdiskusjoner og foretar praktiske studier av elevspråk og vurderinger ved hjelp av læringsplattformens verktøy.

Arbeidsomfang

Ca. 280 timer.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

Hver student skal levere to diskusjonsbidrag, enten muntlig eller skriftlig, på læringsplattformen.

Arbeidskrav må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen.

Eksamen

Individuell hjemmeeksamen over seks uker

Omfang: 3800-4200 ord.

Alle hjelpemidler er tillatt, unntatt kommunikasjon og samarbeid med andre om besvarelsen.

Karakterregel: A-F.

Sensorordning

En ekstern og en intern sensor eller to interne sensorer.

Evaluering av emnet

Tilbakemelding fra studentene våre er avgjørende for at vi skal kunne tilby best mulige emner og studieprogrammer. Dette emnet evalueres gjennom underveisevaluering og en sluttevaluering.

Resultatene behandles av undervisningsleder i dialog med studenttillitsvalgte og faglærere. Programutvalget følger opp studentevalueringene ved instituttet..

Litteratur

Gjeldende litteraturliste for 2023 Høst finner du i Leganto
Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 1. juli 2024 00:20:40