SSP42018 Elevspråkanalyse (Høst 2023)
Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 10
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for lærerutdanninger og språk
- Studiested:
- Nettbasert med mulighet for samlinger ved studiested Halden
- Emneansvarlig:
- Kristin Hagemann
- Undervisningsspråk:
- Spansk
- Varighet:
- ½ år
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Obligatorisk emne i Masterstudium i fremmedspråk i skolen - spansk.
Undervisningssemester
5. semester (høst).
Studentens læringsutbytte etter bestått emne
Kunnskap
Studenten har
spesialisert innsikt i elevspråk og om feilanalyse
inngående kjennskap til sentrale teorier som beskriver og forklarer særtrekk ved elevspråk.
Ferdigheter
Studenten
kan beskrive og analysere elevspråk og foreta feilanalyser.
er i stand til å bruke resultatene av elevspråksanalyse og den innsikten de gir i undervisningen.
er i stand til å gi elevene god og konstruktiv tilbakemelding og evaluering.
er i stand til å presentere og diskutere lingvistiske aspekter ved elevspråk.
Generell kompetanse
Studenten
har evne til refleksjon omkring språk og kan kommunisere om faglige problemstillinger og analyser
Innhold
Emnet tar for seg sentrale teorier om elevspråk og fremmedspråksinnlæring. Det legges stor vekt på analyse av anonymiserte autentiske elevtekster, som legges ut på læringsplattformen. Denne analysen knyttes til relevante teoretiske aspekter ved og perspektiver på elevspråk.
Undervisnings- og læringsformer
Emnet er nettbasert, og all undervisning og veiledning foregår på nett. Det forutsettes at studentene deltar aktivt i nettdiskusjoner og foretar praktiske studier av elevspråk og vurderinger ved hjelp av læringsplattformens verktøy.
Arbeidsomfang
Ca. 280 timer.
Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
Hver student skal levere to diskusjonsbidrag, enten muntlig eller skriftlig, på læringsplattformen.
Arbeidskrav må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen.
Eksamen
Individuell hjemmeeksamen over seks uker
Omfang: 3800-4200 ord.
Alle hjelpemidler er tillatt, unntatt kommunikasjon og samarbeid med andre om besvarelsen.
Karakterregel: A-F.
Sensorordning
En ekstern og en intern sensor eller to interne sensorer.
Evaluering av emnet
Tilbakemelding fra studentene våre er avgjørende for at vi skal kunne tilby best mulige emner og studieprogrammer. Dette emnet evalueres gjennom underveisevaluering og en sluttevaluering.
Resultatene behandles av undervisningsleder i dialog med studenttillitsvalgte og faglærere. Programutvalget følger opp studentevalueringene ved instituttet..