SFE21622 Litteratur og miljø (Høst 2023)
Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 10
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for lærerutdanninger og språk
- Studiested:
- Nettbasert med mulighet for samlinger ved studiested Halden
- Emneansvarlig:
- Melanie Duckworth
- Undervisningsspråk:
- Engelsk
- Varighet:
- ½ år
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
- Obligatorisk emne i Engelsk, påbyggingsstudium.
- Ett av to obligatoriske emner i Bachelorstudium i språk, språkvalg Engelsk fordypning (f.o.m. kull 2021).
Undervisningssemester
- Engelsk, påbyggingsstudium: 1. semester (høst).
- Bachelorstudium i språk (språkvalg Engelsk fordypning): 5. semester (høst).
Studentens læringsutbytte etter bestått emne
Kunnskaper
Studenten har kunnskap om
- økokritikkens (studiet av litteratur og naturen) kulturelle og teoretiske kontekst
- forbindelsene mellom historiske og nåværende trender i litteratur som tematiserer naturen, inkludert urfolksperspektiver
- noen av måtene som litteraturen søker å forstå mer enn den menneskelige verden på
Ferdigheter
Studenten kan
- analysere litteratur fra økokritiske perspektiver
- bruke terminologi som "antropomorfisme", "antroposentrisme" og "antropocen"
- ta perspektivene til ikke-menneskelige aktører slik som dyr eller planter i betraktning
Generell kompetanse
Studenten kan
- skrive et omfattende analytisk essay
- reflektere over sin egen relasjon med den naturlige verden
- diskutere/drøfte representasjoner av miljø i litteraturen
Innhold
Økokritikk er et av de raskest voksende feltene innen litteratur- og kulturstudier. Dette emnet tar for seg forbindelsene mellom litteratur og naturen på tvers av en rekke sjangere: poesi, naturskriving, spekulativ fiksjon/klimafiksjon og barnelitteratur. Studentene vil få en innføring i økokritikk og det vil også bli brukt tid på å arbeide med og tenke gjennom forskjellige underfelter og beslektede felter slik som menneske-dyr-studier, kritiske plantestudier, materiell økokritikk og økofeminisme. Klassiske og moderne tekster er utvalgt fra en rekke land som kan inkludere Australia, Canada, USA og Storbritannia. Tekster skrevet av urfolksforfattere vil utgjøre en kjerne i pensumet. Studentene vil tilegne seg praktisk kunnskap om terminologi, blant annet: aktørskap, antropocen, antroposentrisme, antropomorfisme, romantikk og natur-kultur-dualisme. Studentene vil lære å diskutere, reflektere over og skrive om globale, engelskspråklige tekster fra et økokritisk perspektiv.
Undervisnings- og læringsformer
Læringsformene omfatter forelesninger, seminarer, gruppearbeid og veiledningstimer på nett, det gis også tilbud om seminar og veiledning på campus. Studentene forventes å stille godt forberedt til all undervisning og ta aktivt del i diskusjoner.
Undervisningen er ikke obligatorisk, men det er en stor fordel å følge den regelmessig og delta aktivt.
Det kreves påslått webkamera og mikrofon for deltakelse i nettundervisning.
Arbeidsomfang
Ca. 280 timer.
Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
1. En natur- og litteraturartikkel (ca. 6-10 sider) som inneholder:
- refleksjoner over et reelt naturmiljø nært hjemmet ditt (over tid).
- refleksjoner over minst to primærtekster og minst to teoretiske tekster fra emnet. Studentene oppmuntres til å relatere både til primær- og sekundærkilder.
- en økokritisk lesning av en selvvalgt tekst - kan være kort (som ikke er på listen over primærtekster).
- refleksjoner over prosessen med å skrive semesteroppgaven.
2. En digital presentasjon for klassen (10 minutter), basert på artikkelen, med to deler:
- Del en refleksjon om det naturmiljøet du har valgt å skrive om
- Velg en teoretisk tekst fra emnet og forklar hvordan den kan hjelpe deg til en økokritisk lesning av en tekst fra emnet.
Eksamen
Semesteroppgave, 2000-2500 ord
- Et essay som baseres på et utvalg av primær- og sekundærkilder fra emnet, støttet opp av studentens videre arbeid
- Det gis veiledning
- Karakterskala A-F
Sensorordning
Ekstern og intern sensor eller to interne sensorer.
Evaluering av emnet
Tilbakemelding fra studentene våre er avgjørende for at vi skal kunne tilby best mulige emner og studieprogrammer. Dette emnet evalueres på følgende måte:
- midtsemesterevaluering
- løpende evaluering/sluttevaluering
Resultatene behandles av
- lærergruppe
- undervisningsleder
- programutvalg