SFB13009 Kulturmøter I (Høst 2023)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
10
Ansvarlig avdeling:
Fakultet for lærerutdanninger og språk
Studiested:
Nettbasert med mulighet for samlinger og veiledning ved studiested Halden.  
Emneansvarlige:
  • Laila Berg
  • Laila Berg
Undervisningsspråk:
Se pkt. Undervisnings- og læringsformer
Varighet:
½ år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Valgfritt emne i

  • Bachelorstudium i språk (gjelder f.o.m kull 2021, 5.semester)

Emnet er åpent for studenter fra andre studieprogram ved ledig kapasitet, og kan etter forhåndsgodkjenning eller søknad om innpassing inngå som valgfag i andre studieprogram eller tas som tillegg til ordinær utdanning. Emnet er åpent for internasjonale studenter høst 2023-vår 2024.

Studenter som har tatt emnet Kulturmøter I (10 studiepoeng) har anledning til å ta emnet Kulturmøter II (15 studiepoeng), og vise versa, med ny problemstilling/tema i prosjektarbeidet.

Emnet har adgangsregulering studieåret 2023-2024. Det kreves minst 7 påmeldte studenter for at emnet skal gjennomføres, og det er en begrensning på 25 studenter som kan være påmeldt.

Absolutte forkunnskaper

For studenter som velger et annet målspråk enn engelsk forutsettes at studentene har fransk-/spansk-/tyskkunnskaper tilsvarende nivå 1 fra videregående skole. Det kreves i liten grad at studentene kan bruke fransk, spansk eller tysk aktivt i muntlig og skriftlig kommunikasjon, men en forutsetter en viss mengde lytte- og leseforståelse: De må kunne forstå og orientere seg i vanlig fransk/spansk/tysk bruks- og sakprosa og forstå nok fransk/spansk/tysk til å kunne få med seg hovedinnholdet i normaltale.

Undervisningssemester

Prosjektarbeid under veiledning.

  • Bachelorstudium i språk: 5 semester.

  • Andre studieprogram: Emnet kan gjennomføres med den progresjon og på det tidspunkt i studiet som passer best for den enkelte student og er dermed ikke bundet til et høst- eller vårsemester.

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

Kunnskap

Studenten har

  • gode kunnskaper innenfor et selvvalgt tema om kultur- eller samfunnsforhold
  • kunnskaper om akademisk skriving

Ferdigheter

Studenten har 

  • evne til å arbeide selvstendig med et faglig tema

Generell kompetanse

Studenten har

  • fordypet seg i et selvvalgt tema i tilknytning til kultur- og samfunnsforhold (i vid forstand)
  • gjennom dette arbeidet utviklet en generell kompetanse innenfor interkulturelle og/eller komparative aspekter

Innhold

Opplegget består i stor grad av individuelt arbeid med underveisveiledning. Studentene har anledning til å velge tema ut fra egne interesseområder i samråd med en faglærer. Temaet kan velges i tilknytning til de emner det undervises i (for eksempel innenfor deler av 60- eller 90-poengsenhetene i årsstudium og påbyggingsstudium) eller som det undervises eller har vært undervist i bachelorstudiet i språk. Andre temaer er også mulig etter avtale med faglærer.

Undervisnings- og læringsformer

Prosjektarbeid under veiledning.

Veiledning foregår på norsk eller på målspråket. Det gis inntil fem timer veiledning. Emnet kan gjennomføres som fleksibelt emne, med nettbasert veiledning.

Arbeidsomfang

Ca. 280 timer.

Praksis

Ingen

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

Studenten skal levere en disposisjon (350-500 ord) for oppgaven til fastsatt frist. Disposisjonen skal inneholde en klar problemstilling, teoretisk bakgrunn, metode og materiale og tentativ litteraturliste. 

Eksamen

Individuelt, skriftlig prosjektarbeid

Arbeidet skal ha et omfang på ca. 5000 ord (+/- 10 %), eksklusive litteraturliste. Evt. illustrasjoner kommer i tillegg.

  • Studenter i bachelorstudiet i språk kan skrive oppgaven på engelsk, fransk, spansk eller tysk.
  • Studenter i andre studieprogrammer kan skrive oppgaven på målspråket (engelsk, fransk, spansk eller tysk) eller norsk.

Arbeidet skal inneholde korrekte kildehenvisninger. Det gis underveisveiledning. Ved vurderingen legges det vekt på evne til faglig fordypning, selvstendighet og fremstilling.

Karakterregel A - F.

Sensorordning

Ekstern og intern sensor eller to interne sensorer.

Evaluering av emnet

Tilbakemelding fra studentene våre er avgjørende for at vi skal kunne tilby best mulige emner og studieprogrammer. Dette emnet evalueres på følgende måte:

Midtsemesterevaluering og løpende evaluering/sluttevaluering

Resultatene behandles av:

  • Lærergruppe
  • Undervisningsleder
  • Programutvalg

Litteratur

Gjeldende litteraturliste for 2023 Høst finner du i Leganto
Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 30. juni 2024 18:20:49