SFT11717 Tysk språk II (Vår 2022)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
10
Ansvarlig avdeling:
Fakultet for lærerutdanninger og språk
Studiested:
Nettbasert undervisning med tilbud om samlinger og mulighet for veiledning ved studiested Halden
Emneansvarlig:
Franziska Christine Jensen
Undervisningsspråk:
Tysk
Varighet:
½ år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Obligatorisk emne i Tysk årsstudium - heltid og deltid.

Obligatorisk emne i 60-studiepoeng enhet for studenter i Bachelorstudium i språk - heltid (Språkvalg Tysk)

Anbefalte forkunnskaper

Emnet bygger på SFT11517/SFT11519 Tysk språk I eller tilsvarende.

Undervisningssemester

Tysk årsstudium - heltid: 2. semester (vår).

Tysk årsstudium - deltid 2. semester (vår).

Bachelorstudium i språk 1. studieår (Språkvalg Tysk): 2. semester

Bachelorstudium i språk 2. studieår (Språkvalg Tysk) 4. semester 

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

Kunnskap

Studenten

  • har innsikt i grunnleggende emner i tysk syntaks og i den terminologien han/hun må beherske for å kunne orientere seg i faglitteraturen.

Ferdigheter

Studenten

  • kan redegjøre for grunnleggende trekk i tysk grammatikk og også omsette denne kunnskapen i praksis ved at han/hun kommuniserer korrekt og funksjonelt skriftlig.

  • er i stand til å forstå autentiske tyske tekster og til å formidle sine språkkunnskaper.

Generell kompetanse

Studenten

  • har innsikt i språkstrukturer og grammatisk terminologi og også innsikt i hvordan språkkunnskap kan formidles.

Innhold

Emnet deles i

a) Grammatikk II: Studentene får økt innsikt i språksystemet i tysk ved at grunnleggende sider ved tysk syntaks presenteres.

b) Skriftlig språkferdighet: Det praktiske og teoretiske grunnlaget fra Tysk språk I videreføres mot et mer presist, nyansert og variert språk. Fri skriftlig produksjon vil stå sentralt. Evnen til å forstå tysk oppøves ved trening i å oversette tyske tekster til norsk.

Undervisnings- og læringsformer

Undervisninga gis på høgskolens læringsplattform. Her presenteres fagstoffet, og vi forutsetter at studentene deltar aktivt i diskusjoner og annen nettaktivitet omkring de faglige emnene. Det vil arbeides praktisk med oppgaver og øvinger. Det kan også være aktuelt med prosjekt-/gruppeoppgaver basert på samarbeidsskriving ved hjelp av for eksempel wikiteknologi. Studentene må derfor være forberedt på at det er nødvendig å bruke både mikrofon og kamera i nettundervisningen.  

Arbeidsomfang

Ca. 280 timer.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

Det leveres to individuelle oppgaver til nærmere bestemte frister.

Oppgavene må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen.

Eksamen

Individuell skriftlig eksamen (5 timer)

Studentens kunnskaper i analyse og terminologi i grammatikk blir testet samt evnen til å formulere og bruke grammatiske regler. I skriftlig språkferdighet gis en oversettelse av en ukjent tekst fra norsk til tysk og en oversettelse av en ukjent tekst fra tysk til norsk. Ved bedømmelsen blir det primært lagt vekt på at studenten skriver et mest mulig korrekt grammatisk tysk, har god formuleringsevne og viser god tekstforståelse.

Ingen hjelpemidler er tillatt.

Karakterskala A-F.

Som hovedregel avholdes skriftlig eksamen på campus. Studenter som ønske å avlegge skriftlig eksamen på et annet godkjent sted, må søke om dette på særskilt skjema.

Sensorordning

Ekstern og intern sensor eller to interne sensorer.

Evaluering av emnet

Tilbakemelding fra studentene våre er avgjørende for at vi skal kunne tilby best mulige emner og studieprogrammer. Dette emnet evalueres på følgende måte:

  • midtsemesterevaluering

  • løpende evaluering/sluttevaluering

Resultatene behandles av:

  • lærergruppe

  • studieleder

  • programutvalg

Litteratur

Litteraturlisten er sist oppdatert 12.06.2019

Litteraturlister som er publisert for emner fram i tid kan bli oppdatert foran hvert semester. Oppdatert litteraturliste vil være tilgjengelig i emnebeskrivelsene ved semesterstart.

REITEN, Håvard: Tysk grammatikk. Oslo: Aschehoug 2015, s. 7-25, 158-206, 271-298 og 304-337.

SOLFJELD, Kåre: Satzsyntax. Kompendium. Halden 2009.

Anbefalt referanselitteratur:

Schülerduden Grammatik. 7. Auflage. Berlin/Mannheim/Zürich: Dudenverlag 2013. ISBN 978-3-411-05637-8.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 30. juni 2024 03:02:31