SFE42215 Litteratur i undervisningen II (Høst 2022)
Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 10
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for lærerutdanninger og språk
- Studiested:
- Fleksibelt emne bestående av nettbasert undervisning og fysiske samlinger i Halden
- Emneansvarlige:
-
- Anders Auberg
- Britt Wenche Svenhard
- Undervisningsspråk:
- Engelsk
- Varighet:
- ½ år
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Obligatorisk emne i Masterstudium i fremmedspråk i skolen - engelsk.
Anbefalte forkunnskaper
Emnet Litteratur i undervisningen I (10 studiepoeng).
Undervisningssemester
3. semester (høst).
Studentens læringsutbytte etter bestått emne
Kunnskap
Studenten
har inngående kunnskap til om det litteraturdidaktiske kunnskapsfeltet både når det gjelder tekstutvalg,arbeidsmetoder og kommunikasjonspotensialet i litterære tekster.
har spesialisert innsikt i sentrale litteraturteoretiske temaer og metoder, bl.a. kjønn og flerkulturalitet.
kjenner til et bredt utvalg av litteratur og film for barn og ungdom, og har kunnskaper om bruk av relevante digitale arbeidsformer og verktøy
har økt kunnskap om engelskspråklig barne- og ungdomslitteratur og kan definere de litterære tekstenes didaktiske potensiale innenfor engelsk som fremmedspråk.
Ferdigheter
Studenten kan
omsette de litterære tekstenes didaktiske potensiale i konkrete undervisningsprosjekter
finne frem til relevante medie- og IKT-ressurser, vurdere og redegjøre for hvordan de kan brukes i undervisningen.
Generell kompetanse
Studenten
har blitt seg bevisst sammenhengen mellom litterære/litteraturdidaktisk teori og praktisk klasseromsundervisning.
Innhold
Den innledende teoretiske delen omhandler sentrale problemstillinger innenfor feltet resepsjonsestetikk og leserorientert forskning, kjønnsspørsmål, flerkulturalitet og post- hhv. senmoderne barne- og ungdomslitteratur.
Mens studentene i Litteratur i undervisningen I har trent på å vurdere og velge aktuelle tekster, er fokuset i dette emnet på å utvikle konkrete undervisningsprosjekter. Studentene skal også arbeide med å integrere andre medier, f.eks. film, i undervisningen. Studentene skal selv velge ut litterære tekster, film og nettsteder eller andre elektroniske ressurser som de mener egner seg som utgangspunkt for konkrete undervisningsprosjekter. Derfor legger de selv opp sitt pensum i primærlitteratur ut i fra dette. Dette krever at de bruker biblioteket aktivt og setter seg inn i nødvendige bibliotek-, media- og IKT-ressurser.
Undervisnings- og læringsformer
Gjennom forelesning/seminar presenteres og problematiseres hovedlinjene i emnet; gjennom gruppearbeid settes studentaktiv læring i fokus for å utfordre studentenes kritiske sans og selvstendighet samt motivere dem til videre arbeid.
Det legges vekt på individuell læring og samlæring, synkront og asynkront på høgskolens læringsplattform. Den individuelle oppfølgingen skjer gjennom underveisveiledning i forbindelse med arbeidskrav og forberedelse av semesteroppgaven, i form av skriftlige tilbakemeldinger på læringsplattform og i synkrone nettbaserte møter med faglærer og medstudenter.
Gjennom læringsplattformens ulike gruppefunksjoner legges det til rette for faglig diskusjon, der studentene i mindre grupper skal dele og diskutere hverandres arbeider og gi hverandre tilbakemelding (peer review). I tillegg tilbys det undervisning og veiledning i synkrone nettmøter.
Arbeidsomfang
ca. 280 timer.
Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
Studentene skal
- gjennomføre mellom tre til fem oppgaver (muntlig og/eller skriftlig). Minst én av oppgavene skal innebære nettdiskusjoner om problemrelaterte temaer og være gjenstand for hverandrevurdering. Oppgavene skal utføres etter nærmere angitte kriterier på læringsplattform.
Studentene skal legge fram et tema og en plan for arbeidet med semesteroppgaven.
Arbeidskrav må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen.
Eksamen
Individuell skriftlig semesteroppgave
Semesteroppgaven skal være et didaktisk opplegg for bruk av fiksjonstekster i klasserommet. Undervisningsopplegget skal ha både et litterært og et litteraturdidaktisk grunnlag. Arbeidet skrives på engelsk, og skal ha et omfang på ca. 3000-3500 med mellomrom.
Det gis individuell underveisveiledning fra faglærer i form av skriftlig tilbakemelding på læringsplattform og skriftlig og/eller muntlig i synkrone nettmøter. For semesteroppgaven forutsettes bibliografi og adekvat noteapparat. Ved vurderingen legges det vekt både på refleksjonsnivå, kunnskapsnivå og språklige ferdigheter.
Karakterregel: A-F.
Sensorordning
To interne sensorer eller en intern og en ekstern sensor.
Vilkår for ny/utsatt eksamen
Dersom studenten får ikke bestått på semesteroppgaven, kan denne omarbeides én gang. Dersom studenten ønsker å forbedre bestått karakter, må studenten velge nytt tema og levere ny oppgave. Dette gjøres i samråd med faglærer.
Evaluering av emnet
Tilbakemelding fra studentene våre er avgjørende for at vi skal kunne tilby best mulige emner og studieprogrammer. Dette emnet evalueres gjennom underveisevaluering og en sluttevaluering.
Resultatene behandles av undervisningsleder i dialog med studenttillitsvalgte og faglærere. Programutvalget følger opp studentevalueringene ved instituttet.
Litteratur
Gjeldende litteraturliste for HØST 2022 finner du i Leganto.