SFB24011 Kulturmøter II (Høst 2022)
Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 15
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for lærerutdanninger og språk
- Studiested:
- Nettbasert med mulighet for samlinger og veiledning i Halden
- Emneansvarlig:
- Laila Berg
- Undervisningsspråk:
- Se pkt. Undervisnings- og læringsformer
- Varighet:
- ½ år
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Valgfritt emne i
Bachelorstudium i språk (gjelder f.o.m kull 2021, 6. semester)
Emnet er åpent for studenter fra andre studieprogram ved ledig kapasitet, og kan etter forhåndsgodkjenning eller søknad om innpassing inngå som valgfag i andre studieprogram eller tas som tillegg til ordinær utdanning. Emnet er åpent for internasjonale studenter høst 2022-vår 2023.
Studenter som har tatt emnet Kulturmøter I (10 studiepoeng) har anledning til å ta emnet Kulturmøter II (15 studiepoeng), og vise versa, med ny problemstilling/tema i prosjektarbeidet.
Emnet har adgangsregulering studieåret 2022-2023. Det er en begrensning på 15 studenter som kan være påmeldt.
Absolutte forkunnskaper
For studenter som velger et annet målspråk enn engelsk forutsettes at studentene har fransk-/spansk-/tyskkunnskaper tilsvarende nivå 1 fra videregående skole. Det kreves i liten grad at studentene kan bruke fransk, spansk eller tysk aktivt i muntlig og skriftlig kommunikasjon, men en forutsetter en viss mengde lytte- og leseforståelse: Studentene må kunne forstå og orientere seg i vanlig fransk/spansk/tysk bruks- og sakprosa og forstå nok fransk/spansk/tysk til å kunne få med seg hovedinnholdet i normaltale.
Undervisningssemester
Prosjektarbeid under veiledning.
Bachelorstudium i språk: 6. semester (vår).
Andre studieprogram: Emnet kan gjennomføres med den progresjon og på det tidspunkt i studiet som passer best for den enkelte student og er dermed ikke bundet til et høst- eller vårsemester.
Studentens læringsutbytte etter bestått emne
Kunnskap
Studenten har
- gode kunnskaper innenfor et selvalgt tema om kultur- eller samfunnsforhold.
- kunnskaper om akademisk skriving.
Ferdigheter
Studenten har
- utviklet evne til å arbeide selvstendig med et faglig tema.
Generell kompetanse
Studenten har
- fordypet seg i et selvvalgt tema i tilknytning til kultur- og samfunnsforhold (i vid forstand).
- gjennom dette arbeidet utviklet en generell kompetanse innenfor interkulturelle og/eller komparative aspekter.
Innhold
Opplegget består i stor grad av individuelt arbeid med underveisveiledning. Studentene har anledning til å velge tema ut fra egne interesseområder i samråd med en faglærer. Temaet kan velges i tilknytning til de emner det undervises i (for eksempel innenfor deler av 60- eller 90-poengsenhetene i årsstudium og påbyggingsstudium) eller som det undervises eller har vært undervist i bachelorstudiet i språk, men det kan også være andre temaer.
Undervisnings- og læringsformer
Prosjektarbeid under veiledning.
Veiledning foregår på norsk eller på målspråket. Det gis inntil fem timer veiledning. Emnet kan gjennomføres som fleksibelt emne, med nettbasert veiledning.
Arbeidsomfang
Ca. 420 timer.
Praksis
Ingen
Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
Studenten skal levere disposisjon (cirka 500 ord eksklusive litteraturliste) for oppgaven til fastsatt frist. Disposisjonen skal inneholde en klar problemstilling, teoretisk bakgrunn, metode og materiale og tentativ litteraturliste samt kildehenvisninger. Det stilles krav til at studenten har tilstrekkelig kunnskap om referanseteknikk.
Eksamen
Skriftlig individuelt prosjektarbeid
Arbeidet skal ha et omfang på ca. 7500 ord (+/- 10 %), ekskludert litteraturliste. Evt. illustrasjoner kommer i tillegg.
- Studenter ved bachelorstudiet i språk kan skrive oppgaven på engelsk, fransk, spansk eller tysk.
- Studenter ved andre studieprogram kan skrive oppgaven på målspråket (engelsk, fransk, spansk eller tysk) eller på norsk.
Arbeidet skal inneholde korrekte kildehenvisninger. Det gis underveisveiledning. Ved vurderingen legges det vekt på evne til faglig fordypning, selvstendighet og fremstilling.
Karakterregel A - F.
Sensorordning
Ekstern og intern sensor eller to interne sensorer.
Evaluering av emnet
Tilbakemelding fra studentene våre er avgjørende for at vi skal kunne tilby best mulige emner og studieprogrammer. Dette emnet evalueres på følgende måte:
Midtsemesterevaluering og løpende evaluering/sluttevaluering
Resultatene behandles av:
- Lærergruppe
- Undervisningsleder
- Programutvalg
Litteratur
Gjeldende litteraturliste for HØST 2022 finner du i Leganto.