SSP42218 Språklig variasjon (Høst 2021)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
10
Ansvarlig avdeling:
Fakultet for lærerutdanninger og språk
Studiested:
Fleksibelt emne bestående av nettbasert undervisning og fysiske samlinger i Halden.
Emneansvarlige:
  • Roxana Sobrino Triana
  • Annette Maria Myre Jørgensen
Undervisningsspråk:
Spansk
Varighet:
½ år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Obligatorisk emne i masterstudiet Fremmedspråk i skolen - spansk.

Undervisningssemester

5. semester (høst).

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

Kunnskap Studenten

  • har avansert kunnskap om språklig variasjon generelt og om språkvariasjon i målspråkslandene spesielt, og har det nødvendige begrepsapparat for beskrivelsen av dette.

  • kjenner til forskjellige innfallsvinkler til arbeid med språklig variasjon i språklæring og har oppnådd en forståelse for hvilken stilling aspekter ved språklig variasjon kan ha i språkundervisning på forskjellige trinn, særlig sett i forhold til den språkvirkelighet som eksisterer i målspråksområdene.

Ferdigheter Studenten 

  • kan nyttiggjøre seg kunnskapene om språklig variasjon på en slik måte at de kan utarbeide, framstille og gjennomføre solid faglig fundamenterte undervisningsopplegg rettet mot forskjellige aspekter ved språklig variasjon og integrere dette på en naturlig måte i sin språkundervisning.

Generell kompetanse Studenten

  • har tilegnet seg metoder og digitale ferdigheter for å samarbeide om tilegnelse og framstilling av faglig og didaktisk kunnskap og om bruk av en slik basis i praksis.

Innhold

Emnet tar for seg språklig variasjon generelt og språkvariasjon i målspråksområdene spesielt og hvordan det arbeides med aspekter av dette i språkundervisning. Det gås inn på standardspråklig, geografisk og sosial variasjon. I tillegg kan det tas opp forskjellige sider ved flerspråklighet.

Undervisnings- og læringsformer

Emnet er nettbasert med en samling i begynnelsen av semesteret. Gjennom semesteret bearbeider studentene i arbeidsgrupper ved hjelp av samskrivingsverktøy inntil fire problemstillinger i form av et tilsvarende antall akademiske arbeider av mindre omfang. Samskrivingsverktøyet som velges er av en slik art at det tillater diskusjon blant studentene i direkte tilknytning til teksten og synliggjør den enkelte students bidrag til tekstens utforming.

Arbeidsomfang

Ca. 280 timer.

Eksamen

Individuell prosessvurdering Den individuelle prosessvurderingen foretas på grunnlag av bidrag ved utarbeidelse av skriftlige framstillinger og aktivitet knyttet til dette. Nærmere presisering i semesterplanen.

Karakterregel: A-F.

Sensorordning

To interne sensorer eller én intern og én ekstern sensor.  

Vilkår for ny/utsatt eksamen

Dersom studenten ikke består eksamen kan bidragene bearbeides én gang. Ved forbedring av karakter må emnet tas på nytt.

Evaluering av emnet

Tilbakemelding fra studentene våre er avgjørende for at vi skal kunne tilby best mulige emner og studieprogrammer. Dette emnet evalueres hvert semester gjennom underveis- og sluttevaluering.

Resultatene behandles av studieleder i dialog med studenttillitsvalgte og faglærere. Programutvalget følger opp studentevalueringene ved avdelingen.

Litteratur

Litteraturlisten er sist oppdatert 15. februar 2018. Det tas forbehold om endringer frem til semesterstart.

Arnáez Muga, P. (2006). La Lingüística aplicada a la enseñanza de la lengua, Letras, Nº 73, 2006, págs. 99-140

Bernstein, B. (1964). «Elaborated and restricted codes: Their Social Origins and Some Consequences». En Gumperz, J. J. and Hymes, D.( eds.). The Ethnography of Communication. Special publication of the American Anthropologist, vol. 66, pp. 55-69.

Blas Arroyo, J. L. (2005). Sociolingüística del español. Desarrollos y perspectivas en el estudio de la lengua en contexto social. Madrid: Cátedra.

Casas Gómez, M. (2003). "Hacia una tipología de la variación", Moreno Fernández, F., Gimeno Decroly, O. (2006). La función de globalización y la enseñanza y otros ensayos. Madrid: Biblioteca Nueva.

De los Heros, S. (1997). Language variation: The influence of speakers' attitudes and gender on sociolinguistic variables in the Spanish of Cuzco, Peru. Tesis doctoral de la Universidad de Pittsburgh. http://www3.uji.es/~ruiz/1003/Lects/Hualde-Cap6.pdf http://www.ugr.es/~rasensio/docs/La_traduccion_variacion_linguistica.pdf

García Mouton, P. (1999). Lenguas y dialectos de España. Madrid: Arco/Libros.

Hernández, F. y Ventura, M. (1992): La organización del curriculum por proyectos de trabajo. El conocimiento es un caleidoscopio. Barcelona: Graó.

Labov, W. (1966). The Social Stratification of English in New York City. Washington: Center for Applied Linguistics.

Leal Abad, E. El aprendizaje de la variación lingüística en la enseñanza del español como L2. Aproximación a la situación de Canadá. http://www.lllf.uam.es/clg8/actas/pdf/paperCLG61.pdf

Martín Peris, E. (2001). «Textos, variedades lingüísticas y modelos de lengua en enseñanza del español como lengua extranjera». Carabela. 50, pp. 103-136.

Martínez, M. G. (2014). Fundamentos teóricos para una didáctica del español en contextos de interculturalidad. Subjetividad, lengua y diversidad cultural en educación Memoria Académica, repositorio institucional de la Facultad de Humanidades y Ciencias de la Educación (FaHCE) de la Universidad Nacional de La Plata. Gestionado por Bibhuma, biblioteca de la FaHCE.

Mayoral Asensio, R. (1999). La traducción de la variación lingüística, 1999, Diputación Provincial de Soria, Soria. España

Menéndez, F., Samper, J. A., Gutiérrez Araus, Mª L., Vaquero, M. y Hernández, C. (coords.) (2003). Lengua, variación y contexto: Estudios dedicados a Humberto López Morales, Vol. I, Madrid: Arco/Libros, pp. 559-574.

Moreno Fernández, F. (2000). Qué español enseñar. Madrid: Arco/Libros.

Moreno Fernández, F. et al. (coords.) (2003). Lengua, variación y contexto. Estudios dedicados a Humberto López Morales. Madrid: Arco/Libros

Moreno Fernández, F. (2010). La lengua española en su geografía (Spanish) Paperback.

Renwick, R. (2007). Norma, variación y enseñanza de la lengua. Una aproximación al tema desde la lingüística de la variación. Revista de Lingüística y Literatura, 31(1/2), 305- 329.

Cinta, M. (2001). Habilidades sociales y competencia comunicativa en la escuela. Revista Aula de innovación educativa, Nº 102, pp.18-22.

Suriani, B. (2017). La variación lingüística: panorama teórico didáctico. Sección Académica - Argonautas, Año 7, No 9

Suriani, B. M. (2015). La enseñanza de la variación lingüística en el nivel medio a partir de la ley de educación 22606/06: lineamientos curriculares y propuestas editoriales Universidad Católica de Cuyo

Tilleggslitteratur: Læreplanverk for Kunnskapsløftet - Overordnet del og gjeldende Læreplan for fremmedspråk. Hentet fra: https://www.udir.no/

Läroplan grundskoleutbildning - Kursplan for Moderna språk. Läroplan gymnasieutbildning - Ämnesplan for Moderna språk. Hentet fra: https://www.skolverket.se/

Common European Framework of Reference for Languages: Learning, teaching, assessment (CEFR). Hentet fra: https://www.coe.int/en/web/portfolio/the-common-european-framework-of-reference-for-languages-learning-teaching-assessment-cefr-

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 18. juli 2024 03:04:27