SSP42018 Elevspråkanalyse (Høst 2021)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
10
Ansvarlig avdeling:
Fakultet for lærerutdanninger og språk
Studiested:
Fleksibelt emne bestående av nettbasert undervisning og fysiske samlinger i Halden.
Emneansvarlig:
Kristin Hagemann
Undervisningsspråk:
Spansk
Varighet:
½ år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Obligatorisk emne i masterstudiet Fremmedspråk i skolen - spansk.

Undervisningssemester

5. semester (høst).

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

Kunnskap
Studenten har

  • spesialisert innsikt i elevspråk og om feilanalyse

  • inngående kjennskap til sentrale teorier som beskriver og forklarer særtrekk ved elevspråk.

Ferdigheter
Studenten

  • kan beskrive og analysere elevspråk og foreta feilanalyser.

  • er i stand til å bruke resultatene av elevspråksanalyse og den innsikten de gir i undervisningen.

  • er i stand til å gi elevene god og konstruktiv tilbakemelding og evaluering.

  • er i stand til å presentere og diskutere lingvistiske aspekter ved elevspråk.

Generell kompetanse
Studenten 

  • har evne til refleksjon omkring språk og kan kommunisere om faglige problemstillinger og analyser

Innhold

Emnet tar for seg sentrale teorier om elevspråk og fremmedspråksinnlæring. Det legges stor vekt på analyse av anonymiserte autentiske elevtekster, som legges ut på læringsplattformen. Denne analysen knyttes til relevante teoretiske aspekter ved og perspektiver på elevspråk.

Undervisnings- og læringsformer

Emnet er nettbasert, med en samling i begynnelsen av semesteret. Det forutsettes at studentene deltar aktivt i nettdiskusjoner og foretar praktiske studier av elevspråk og vurderinger ved hjelp av læringsplattformens vurderingsverktøy.

Arbeidsomfang

Ca. 280 timer.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

Hver student skal levere to diskusjonsbidrag, enten muntlig eller skriftlig, på læringsplattformen.

Arbeidskrav må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen.

Eksamen

Hjemmeeksamen, individuell. Over seks uker Omfang: 10-12 sider.

Karakterregel: A-F.

Sensorordning

To interne sensorer.

Evaluering av emnet

Tilbakemelding fra studentene våre er avgjørende for at vi skal kunne tilby best mulige emner og studieprogrammer. Dette emnet evalueres gjennom underveisevaluering og en sluttevaluering.

Resultatene behandles av studieleder i dialog med studenttillitsvalgte og faglærere. Programutvalget følger opp studentevalueringene ved avdelingen.

Litteratur

Litteraturlisten er sist oppdatert 6 mai 2021. Det tas forbehold om endringer frem til semesterstart.

Monografier:

Bardel, C.; Falk, Y.; Lindquist, C. (2016). Tredjespråksinlärning. Lund: Studentlitteratur AB

Ellis, R.; Barkhuizen, G. (2005). Analysing Learner Language. New York: Oxford University Press

García, O.; Wei, L. (Svensk utgave: 2018). Translanguaging - Flerspråkighet som resurs i lärandet. Stokhiolm: Natur & kultur

eller

García, O.; Wei, L. (Norsk utgave: 2019). Transspråking – Språk, flerspråklighet og opplæring. Oslo: Cappelen Damm.

Lightbown, P. M.; Spada, N. (2013). How Languages are Learned. Oxford: Oxford University Press

Santos Gargallo, I. (2009). Análisis contrastivo, Análisis de Errores e Interlengua en el marco de la Lingüística Contrastiva. Madrid: Editorial síntesis.

Enkeltkapitler:

Abrahamsson, N. (2009). Modersmålets inflytande: dess manifestationer, begränsningar och orsaker. I N. Abrahamsson Andraspråksinlärning (s. 235-253). Lund: Studentlitteratur.

Baralo Ottonello, M. (2016). La interelengua del hablante no nativo. I Sánchez Lobato, J.; Santos Gargallo, I. (red.) Vademécum para la formación de profesores (369-389). Madrid: Editorial Sgel

Bøhn, H. (2018). Vurdering i fremmedspråksopplæringen. I Bjørke, C.; Dypedahl, M.; Haukås, Å. (red.). Fremmedspråksdidaktikk (252-269). Oslo: Cappelen Damm.

Fernández López, S. (2016). Las estrategias de aprendizaje. I Sánchez Lobato, J.; Santos Gargallo, I. (red.) Vademécum para la formación de profesores (411-435). Madrid: Editorial Sgel

Santos Gargallo, I. (2016). El análisis de errores en la interlengua del hablante no nativo. I Sánchez Lobato, J.; Santos Gargallo, I. (red.) Vademécum para la formación de profesores (391-410). Madrid: Editorial Sgel

Grunnlagsdokumenter

Læreplanverk for Kunnskapsløftet - Generell del og Fremmedspråk (FSP1-01) og (PSP1-01). Hentet fra: http://www.udir.no/

Läroplan grundskoleutbildning - Kursplan for Moderna språk. Läroplan gymnasieutbildning - Ämnesplan for Moderna språk. Hentet fra: https://www.skolverket.se/

Det felles europeiske rammeverket for språk. Hentet fra: https://web.archive.org/web/20190406190420/https://www.udir.no/contentassets/7b05fd5245a04fe1bad995dc69809703/det-felles-europeiske-rammeverket-for-sprak-2011.pdf

Gemensam europeisk referensram för språk: lärande, undervisning och bedömning. Hentet fra: https://www.skolverket.se/getFile?file=2144

Tilleggslitteratur:

Ellis, Rod (2016): Second Language Acquisition. Oxford: Oxford University Press

Lie, S. (2005). Kontrastiv grammatikk: med norsk i sentrum. Oslo: Novus.

eller

Ekerot, L.-J. (2011). Ordföljd, tempus, bestämdhet. Malmø: Gleerups.

Skjær, S. (2004): El análisis de errores y su impacto en la comunicación en textos escritos por alumnos noruegos en su examen final del bachillerato. Memoria de Máster: Universidad Antonio de Nebrija.

Bergstrøm, I. J. (2012): Vurdering av mellomspråket hos spanskelever. Master i spansk fagdidaktikk: UiO (ILS)

 

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 18. juli 2024 03:04:27