SFT11608 Tyskspråklig litteratur og kultur (Høst 2021)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
10
Ansvarlig avdeling:
Fakultet for lærerutdanninger og språk
Studiested:
Nettbasert undervisning med tilbud om samlinger og mulighet for veiledning ved studiested Halden
Emneansvarlig:
Anna-Lena Eick
Undervisningsspråk:
Tysk
Varighet:
½ år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Obligatorisk emne i Tysk årsstudium - heltid og deltid.

Obligatorisk emne i 60-studiepoeng enhet for studenter i Bachelorstudium i språk - heltid (Språkvalg Tysk)

Undervisningssemester

Tysk årsstudium - heltid: 1. semester (høst).

Tysk årsstudium - deltid 3. semester (høst).

Bachelorstudium i språk 1. studieår (Språkvalg Tysk): 1. semester

Bachelorstudium i språk 2. studieår (Språkvalg Tysk) 3. semester 

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

Kunnskap Litteratur:

Studenten har

  • kunnskap om sentrale litterære tendenser, sjangere og forfattere fra de tysktalende land i tida fra 1945 til i dag.

Kultur:

Studenten har

  • kunnskap om hovedtrekk i de tysktalende lands politiske og kulturelle historie fra 1945 til i dag.

  • innsikt i politiske forhold, økonomiske og sosiale strukturer/samfunnsforhold og geografi.

Ferdigheter Litteratur:

Studenten

  • er i stand til å lese, diskutere og analysere litterære tekster ved å bruke litteraturvitenskapelig terminologi.

Kultur:

Studenten

  • er i stand til å orientere seg i og redegjøre for politisk og samfunnsmessig utvikling

  • kan håndtere kulturelle likheter og forskjeller på en adekvat måte og har gode interkulturelle kommunikasjonsferdigheter.

Generell kompetanse

Studenten har

  • økt innsikt i litteratur, kultur og politisk utvikling fra 1945 til i dag.     

Innhold

Emnet omfatter litteratur fra de tyskspråklige land i perioden fra 1945 til i dag. Litteraturen belyses i en politisk og kulturell kontekst. Det gir ei innføring i litteraturvitenskapens fagterminologi og arbeidsmåter. I forbindelse med emnet tilbys det ei innføring i høgskolens bibliotek, i kataloger, oppslagsverk og databaser, dessuten i litteratursøk og kildekritikk.

I litteraturdelen konsentrerer vi oss om nyere tyskspråklig litteratur, inkludert barne- og ungdomslitteratur. Litteraturdidaktikkens rolle i fremmedspråksundervisninga tematiseres.

Undervisninga i litteratur og kultur samordnes kronologisk, slik at tekstene belyser sentrale hendinger eller fenomen i målspråkslanda. Vi arbeider med tidsrommet fra 1945 og fram til i dag innafor politisk historie, kultur- og litteraturhistorie.

I tillegg kommer samfunnskunnskap (temaer innafor f. eks. geografi, politisk system, økonomiske og sosiale strukturer og skolesystem).

Undervisnings- og læringsformer

Undervisninga blir gitt i form av samlinger og som nettundervisning. Emnemateriell distribueres digitalt. Det legges vekt på å videreutvikle leseferdigheter og analytiske evner og å sensibilisere for kulturelle forskjeller og likheter gjennom studentaktiv læring, og både bibliotek- og IKT-ressurser tas i bruk. Studentene må være forberedt på at det er nødvendig å bruke både mikrofon og kamera i nettundervisningen. 

Arbeidsomfang

Ca. 280 timer.

Eksamen

Mappevurdering, individuell

Vurdering skjer på grunnlag av ei mappe med tekster som studenten skriver i løpet av semesteret. Mappa består av tre oppgaver: to oppgaver med mindre omfang (hver av oppgavene skal omfatte 3500-4000 tegn med mellomrom, fotnoter og litteraturliste inkludert. Eventuelle illustrasjoner kommer i tillegg) og ei oppgave av større omfang (oppgava skal omfatte 8000-8500 tegn med mellomrom, fotnoter og litteraturliste inkludert. Eventuelle illustrasjoner kommer i tillegg).

Oppgavene skal være tekstdokumenter (1 1/2 linjeavstand), inneholde kildehenvisninger og korrekt noteapparat. Oppgavene skal leveres til avtalt tidspunkt. Studenten får individuell underveisveiledning. Nærmere informasjon om oppgavene gis i undervisninga. Ved bedømmelsen blir det tatt hensyn til tekstforståelse, sjølstendighet, kunnskapsnivå og formuleringsevne.

Karakterskala A-F.

Klageadgang: Ved klage skal hele mappa vurderes på nytt.

Sensorordning

Ekstern og intern sensor eller to interne sensorer.

Vilkår for ny/utsatt eksamen

Ved ikke bestått eksamen, kan mappen bearbeides én gang.

Ved forbedring av bestått karakter, må studenten levere ny mappe.

Evaluering av emnet

Tilbakemelding fra studentene våre er avgjørende for at vi skal kunne tilby best mulige emner og studieprogrammer. Dette emnet evalueres på følgende måte:

  • midtsemesterevaluering
  • løpende evaluering/sluttevaluering

Resultatene behandles av:

  • lærergruppe
  • studieleder-
  • programutvalg

Litteratur

Litteraturlisten er sist oppdatert 20. august 2021

BAZYAR, Shidar: Nachts ist es leise in Teheran (Kiepenheuer & Witsch 2016)

BORCHERT, Wolfgang: Nachts schlafen die Ratten doch (K).

EICH, Günter: Inventur (K).

FRIED, Erich: Gespräch über Bäume (K).

HERMANN, Judith: Sommerhaus, später. Erzählungen (Fischer Taschenbuch Verlag Bd. 14770; følgende fortellinger leses: 'Rote Korallen', 'Sonja' og 'Sommerhaus, später').

HERRNDORF, Wolfgang: Tschick (Rowohlt/rotfuchs).

JANDL, Ernst: ottos mops (K), schtzngrmm (K), falamaleikum (K), auf dem land (K).

KUNERT, Günter: Über einige Davongekommene (K).

VESTLI, Elin Nesje/LANGEMEYER, Peter: Deutschsprachige Nachkriegsliteratur von Wolfgang Borchert bis Judith Hermann (kompendiet er tilgjengelig digitalt, det kan også kjøpes i papirform på høgskolen).

De kortere tekstene (K) står i et eget teksthefte, som fås sammen med kompendiet.

 Kultur:

http://www.zeitklicks.de (et nettsted om tysk historie fra 1890 til 1990, utarbeidet med støtte fra den tyske regjeringen)

LeMO: Lebendiges Museum Online (Deutsches Historisches Museum, Berlin, Haus der Geschichte der Bundesrepublik Deutschland, Bonn): http://www.dhm.de/lemo/home.html

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 17. juli 2024 03:01:12