SFF21615 Frankrike og EU etter 1945 (Høst 2021)
Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 10
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for lærerutdanninger og språk
- Studiested:
- Nettbasert undervisning med mulighet for begrenset undervisning og veiledning på studiested Halden.
- Emneansvarlig:
- Franck Orban
- Undervisningsspråk:
- Fransk
- Varighet:
- ½ år
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Obligatorisk emne i Fransk, påbyggingstudium.
Ett av to obligatoriske emner i Bachelorstudium i språk, språkvalg Fransk fordypning (f.o.m. kull 2021).
Undervisningssemester
- Fransk påbygging: 1. semester (høst).
- Bachelorstudium i språk (språkvalg Fransk fordypning): 5. semester (høst).
Studentens læringsutbytte etter bestått emne
Kunnskap
Studenten
har solid kunnskap om fransk europapolitikk med tanke på prosesser og aktører både i et historisk og analytisk perspektiv, og forstår dens betydning for debatten om EUs fremtid i Frankrike
har god innsikt i ulike kildematerialer og teksttyper som omhandler EU og fransk europapolitikk
Ferdigheter
Studenten
kan gjenkjenne de grunnleggende aspektene som kjennetegner EUs oppbygging og får innsikt om hvordan EU griper inn i landenes inn- og utenrikspolitikk gjennom studien av Frankrikes forhold til EU
har bevisst kritisk holdning når det gjelder analysen av kilder (medier, politiske taler og dokumenter, offisielle dokumenter på nasjonalt eller EU-nivå), og produksjon av eget produkt
Generell kompetanse
Studenten
kan bruke oppslagsverk og kilder på en selvstendig og reflektert måte
kan finne frem til relevant stoff i ulike medier og ved hjelp av IKT med veiledning av faglæreren
er seg bevisst forskjellen mellom primære og sekundære kilder på den ene siden og mellom offisielle og uoffisielle kilder på den andre
har norsk, fransk og engelsk vokabular om EU-relaterte temaer
Innhold
Studentene får en innføring i hvordan fransk europapolitikk forståes, omtales og praktiseres. De skal også kunne bruke tillært kunnskap om fransk europapolitikk i norsk kontekst ved å identifisere likheter og ulikheter mellom fransk og norsk tilnærming til europapolitikken. Studentene skal trenes i produksjon av tekster om EU på fransk og vil oppøve en kritisk holdning til eget og andres arbeider.
Undervisnings- og læringsformer
Undervisningen blir gitt i nettmøter med mulighet for individuell veiledning etter avtale. Høgskolens læringsplattform brukes til distribusjon av grunnlagsdokumenter, sentralt studiemateriell og oppgaver, veiledning, samt annen relevant informasjon om emnet. Undervisninsplattform brukes til nettmøter i form av undervisningstimer og veiledning. Selvstudium inngår i læringsformene.
Arbeidsomfang
ca. 280 timer.
Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
Ett (1) skriftlig innleveringsarbeid om et tema relatert fransk europapolitikk. Temaet avtales på forhånd med faglæreren. Antall ord i innleveringsarbeidet oppgis nærmere i semesterplanen.
Arbeidskrav må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen.
Eksamen
Individuell skriftlig hjemmeeksamen (4 timer) Med valg mellom to hovedtemaer relatert til fransk europapolitikk og med definisjoner om EU-systemet.
Alle hjelpemidler tillatt, unntatt kommunikasjon.
Karakterer gis på en skala fra A-F.
Sensorordning
Ekstern og intern sensor eller to interne sensorer.
Evaluering av emnet
Tilbakemelding fra studentene våre er avgjørende for at vi skal kunne tilby best mulige emner og studieprogrammer. Dette emnet evalueres på følgende måte:
- Midtsemesterevaluering/underveisevaluering og sluttevaluering
Resultatene behandles av/i:
- Lærergruppe
- Studieleder
- Programutvalg
Litteratur
Litteraturlisten er sist oppdatert 11. juni 2015. Det tas forbehold om endringer frem til semesterstart.
Gérard Bossuat (2012), La France et la construction de l'unité européenne: de 1919 à nos jours. Paris: Armand Colin, 280 sider (kan bestilles i bokhandelen, HiØ)
Andre relevante tekster / dokumenter, deles ut etter behov.