SFE42015 Elevspråkanalyse (Høst 2021)
Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 10
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for lærerutdanninger og språk
- Studiested:
- Fleksibelt emne bestående av nettbasert undervisning og fysiske samlinger i Halden.
- Emneansvarlig:
- Lene Nordrum
- Undervisningsspråk:
- Engelsk
- Varighet:
- ½ år
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Obligatorisk emne i masterstudiet Fremmedspråk i skolen - engelsk.
Undervisningssemester
5. semester (høst).
Studentens læringsutbytte etter bestått emne
Kunnskap
Studenten har
spesialisert innsikt i elevspråk og om feilanalyse.
inngående kjennskap til sentrale teorier som beskriver og forklarer særtrekk ved elevspråk.
Ferdigheter
Studenten
kan beskrive og analysere elevspråk og foreta feilanalyser.
er i stand til å bruke resultatene av elevspråksanalyse og den innsikten de gir i undervisningen.
er i stand til å gi elevene god og konstruktiv tilbakemelding og evaluering.
er i stand til å presentere og diskutere lingvistiske aspekter ved elevspråk.
Generell kompetanse
Studenten
har evne til refleksjon omkring språk og kan kommunisere om faglige problemstillinger og analyser.
Innhold
Emnet tar for seg sentrale teorier om elevspråk og fremmedspråksinnlæring. Det legges stor vekt på analyse av anonymiserte autentiske elevtekster, som legges ut på læringsplattformen. Denne analysen knyttes til relevante teoretiske aspekter ved og perspektiver på elevspråk.
Undervisnings- og læringsformer
Emnet er nettbasert, med en samling i begynnelsen av semesteret. Det forutsettes at studentene deltar aktivt i nettdiskusjoner og foretar praktiske studier av elevspråk og vurderinger ved hjelp av læringsplattformens vurderingsverktøy.
Arbeidsomfang
Ca. 280 timer.
Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
Hver student skal levere to diskusjonsbidrag, enten muntlig eller skriftlig, på læringsplattformen.
Arbeidskrav må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen.
Eksamen
Hjemmeeksamen, individuell. Over seks uker Omfang: 10-12 sider.
Karakterregel: A-F.
Sensorordning
To interne sensorer.
Evaluering av emnet
Tilbakemelding fra studentene våre er avgjørende for at vi skal kunne tilby best mulige emner og studieprogrammer. Emnet evalueres hvert semester gjennom underveis- og sluttevaluering.
Resultatene behandles av studieleder i dialog med studenttillitsvalgte og faglærere. Programutvalget følger opp studentevalueringene ved avdelingen.
Litteratur
Litteraturlisten er sist oppdatert 07.02.2021
Gass, S.M., Behney, J. & Plonsky, L. (2020). Second Language Acquisition: An Introductory Course (5th ed.). New York: Routledge.
Svenske og norske læreplaner for skolen:
Et utvalg forskningsartikler som vil være tilgjengelige via læringsplattformen.
Kompendium med elevtekster.
Anbefalt litteratur:
Lightbown, P.M & Spada, N. (2013). How Languages are Learned. 4th edition. Oxford: Oxford University Press.