LMDMAT40421 Vitenskapsteori og metode (Vår 2025)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
15
Ansvarlig avdeling:
Fakultet for lærerutdanninger og språk
Studiested:
Halden
Emneansvarlig:
Toril Eskeland Rangnes
Undervisningsspråk:
Se punkt Undervisnings- og læringsformer.
Varighet:
½ år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Obligatorisk emne i Masterstudium i matematikkdidaktikk, heltid og deltid (120 studiepoeng)

Undervisningssemester

Heltid: 2. semester (vår)

Deltid: 4. semester (vår)

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

Kunnskap
Studenten

  • har kunnskap om sentrale vitenskapsteoretiske tradisjoner med relevans for matematikkdidaktikk

  • har inngående kunnskap om forskningsmetoder, både kvalitative og kvantitative, og deres vitenskapelige forankring

  • har kunnskap om hvorledes ulike kunnskapssyn påvirker forskningsprosesser

  • har inngående kunnskap om forskningsetiske problemstillinger og formelle forskningsetiske prosedyrer

Ferdigheter
Studenten

  • kan formulere problemstillinger relevante for skole- og klasseromsforskning

  • kan vurdere hvilket forskningsdesign som passer til ulike problemstillinger

  • kan kritisk analysere og diskutere teori som kan ha relevans for skole- og klasseromsrelaterte problemstillinger

  • kan vurdere ulike metoder for innsamling, analyse og drøfting av empiriske data

  • kan utvikle et metodisk og teoretisk velfundert prosjektdesign

Generell kompetanse
Studenten

  • kan ta stilling til forskningsetiske problemstillinger

  • kan kritisk vurdere egne og andres resonnementer ut fra vitenskapsteoretiske og metodiske perspektiver

  • har god formidlingsevne skriftlig og muntlig og behersker akademisk skriving

Innhold

Dette emnet skal sette studentene i stand til å planlegge og gjennomføre et selvstendig forskningsarbeid. Målet er at studentene skal tilegne seg et vitenskapsteoretisk grunnlag for å forstå ulike forskningsdesign. Studentene skal også få trening i å vurdere relevant forskingslitteratur, ulike typer datamateriale, og teoretiske og metodologiske valg relevante for skole- og klasseromsforskning. Studentene skal også få kunnskap som gjør dem i stand til å analysere og drøfte innsamlet data. Studentene skal reflektere over etiske perspektiver knyttet til barn og unge som informanter i et forskningsprosjekt.

I samarbeid med biblioteket vil det bli undervist i referanseteknikk og avansert litteratursøk.

Undervisnings- og læringsformer

Det vil bli lagt opp til varierte undervisningsformer:

  • Forelesinger og seminar

  • Diskusjoner og presentasjoner i grupper og i plenum

  • Praktisk oppgaveløsing, alene og i grupper

Ikke alle temaene i emnet kan behandles i forelesninger eller seminar. Det er studentens ansvar å tilegne seg anbefalt lærestoff.

Undervisning kan bli gitt på engelsk dersom det er innvekslingsstudenter på emnet.

Arbeidsomfang

Emnet er beregnet til totalt 400 timers arbeidsinnsats, inkl. timeplanlagt undervisning, selvstudium, arbeidskrav, eksamensforberedelser og eksamensgjennomføring.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

  • 80 % aktiv deltakelse i seminarer

  • Muntlig presentasjon knyttet til problemstilling i responsgrupper

  • Godkjent prosjektbeskrivelse for egen masteroppgave.

  • Vitenskapsteoretisk og forskningsetisk essay på 2000 ord.

Arbeidskrav vurderes til godkjent/ikke godkjent. Arbeidskravene må være godkjent før studenten kan framstille seg til eksamen.

Eksamen

Hjemmeeksamenindividuell. Varighet: 5 dager.

Besvarelse i form av essay eller fagtekst relatert til faget. Omfang: 3000 ord (+/- 10 %) + referanser, halvannen linjeavstand, 12 punkt Times New Roman. Referanser i seneste versjonen av APA.

Karakterregel: A-F

Sensorordning

Intern og ekstern sensor

Evaluering av emnet

Tilbakemelding fra studentene midtveis/underveis og sluttevaluering. Resultatene behandles av lærergruppe og programutvalg.

Litteratur

Gjeldende litteraturliste for 2024 Vår finner du i Leganto

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 30. juni 2024 18:20:47