LMDMAT40221 Ulike perspektiver på tallbegrepet og algebra (Vår 2025)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
15
Ansvarlig avdeling:
Fakultet for lærerutdanninger og språk
Studiested:
Halden
Emneansvarlig:
Johan Per Ivar B Bredberg
Undervisningsspråk:
Se punkt Undervisnings- og læringsformer.
Varighet:
½ år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Obligatorisk emne i Masterstudium i matematikkdidaktikk, heltid og deltid (120 studiepoeng)

Undervisningssemester

Heltid og deltid: 2. semester (vår)

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

Kunnskap
Studenten

  • har inngående kunnskap om den historiske utviklingen av ulike aspekter knyttet til tallbegrepet

  • har inngående kunnskap om elevers forståelse for de fire regneartene, brøk, desimaltall og prosent

  • har inngående kunnskap om prealgebra og elevers forståelse av algebra

  • har kunnskap om matematiske begreper og algoritmer i ulike kulturer

  • har inngående kunnskap om ulike grunnleggende tema innen tallteori som er relevante for arbeid i skolen

  • har inngående kunnskap om betydningen av semiotiske representasjoner for begrepslæring i matematikk

Ferdigheter
Studenten

  • kan gjøre greie for betydningen av tallbegrepets historiske utvikling og dets grunnlag for matematikkundervisning i skolen

  • kan bruke forskningsbasert kunnskap innen tallteori og algebra til å planlegge og vurdere undervisning og bruke dette til å analysere episoder/case fra praksisfeltet

  • kan kritisk anvende forskningsbasert kunnskap om tallbegrep og algebra til utforsking av nye problemområder

Generell kompetanse
Studenten

  • har kunnskap om matematikk som et fag i utvikling

  • kan anvende avansert faglig kunnskap til å styrke internasjonale og flerkulturelle perspektiver

Innhold

De sentrale temaene i emnet er tallbegrepet og algebra og ulike perspektiver på disse som er relevante for undervisning i grunnskolen. I emnet vil den historiske utviklingen av tallbegrepet tas opp, spesielt utvikling av ulike tallmengder og regning med de fire regneartene. Elevenes begrepsutvikling er et annet sentralt tema i dette emnet. Rollen til ulike semiotiske representasjoner vil bli drøftet i denne sammenheng. I emnet vil en også se på ulike perspektiver på elevers læring av algebra, hvordan arbeide meningsfullt med algebra og hvordan dette kan hjelpe elevene til å utvikle en god forståelse for dette temaet. Det er også fokus på å møte flerspråklige elever i matematikkundervisningen, og spesielt vil ulike kulturers algoritmer drøftes i denne sammenheng.

Undervisnings- og læringsformer

Det vil bli lagt opp til varierte undervisningsformer:

  • forelesinger

  • gruppearbeid

  • seminar med muntlige presentasjoner og tilbakemelding fra lærere og medstudenter

  • selvstudium og arbeid i kollokviegrupper

Undervisningen er samlingsbasert og foregår på dagtid.

Undervisning kan bli gitt på engelsk dersom det er innvekslingsstudenter på emnet.

Arbeidsomfang

Emnet er beregnet til totalt 400 timers arbeidsinnsats, inkl. timeplanlagt undervisning, selvstudium, arbeidskrav, eksamensforberedelser og eksamensgjennomføring.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

  • Individuell fagtekst (3000-4000 ord) knyttet til temaene i emnet. Cirka 100 sider med valgfritt pensum skal knyttes opp mot denne oppgaven og godkjennes av faglærer. 

  • Presentasjon av fagteksten for lærere og/eller medstudenter. Dette kan foregå underveis i arbeidet med fagteksten.

  • Individuell, muntlig presentasjon av matematikken bak et av de historiske temaene, og hvordan dette kan brukes i studentens egen undervisning. Arbeidskravet presenteres for de andre deltakerne i emnet.

Arbeidskrav vurderes til godkjent/ikke godkjent. Arbeidskravene må være godkjente før studenten kan framstille seg til eksamen

Eksamen

Skriftlig eksamen, individuell, varighet 6 timer

Hjelpemidler: Notater i henhold til nærmere retningslinjer fra emneansvarlig

Karakterregel: A-F

Sensorordning

Intern og ekstern sensor.

Evaluering av emnet

Tilbakemelding fra studentene midtveis/underveis og sluttevaluering. Resultatene behandles av lærergruppe og programutvalg.

Litteratur

Gjeldende litteraturliste for 2024 Vår finner du i Leganto

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 18. juli 2024 03:04:18