LMDMAT40721 Masteroppgave (Vår 2024–Vår 2025)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
45
Ansvarlig avdeling:
Fakultet for lærerutdanninger og språk
Studiested:
Halden
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
1½ år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Obligatorisk emne i Masterstudium i matematikkdidaktikk, deltid (120 studiepoeng)

Absolutte forkunnskaper

Emnene MAT401, MAT402, MAT403 og MAT404 må være bestått for å begynne med masteroppgaven.

Emne MAT405 som undervises i masteroppgavens første semester, må være bestått før masteroppgaven kan leveres til vurdering.

Undervisningssemester

Deltid: 6., 7. og 8. semester (vår-høst-vår)

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

Kunnskap
Studenten

  • har avansert, spesialisert kunnskap innenfor et avgrenset matematikkdidaktisk område

  • har inngående kunnskap om vitenskapsteoretiske og forskningsmetodiske problemstillinger med relevans for egen masteroppgave og for arbeid med matematikkfaget i skolen

  • har inngående kunnskap om aksepterte normer for vitenskapelig framstilling

Ferdigheter
Studenten

  • kan gjennomføre et selvstendig vitenskapelig arbeid

  • kan vurdere og bruke relevante metoder for matematikkdidaktisk forskning på en selvstendig måte

  • kan vurdere relevant forskning, og selv bidra med forskningsbasert kunnskap i arbeidet med å videreutvikle matematikkfaget i skolen

  • kan sette seg inn i litteratur som er relevant for å drive forskning innenfor et avgrenset matematikkdidaktisk område

Generell kompetanse
Studenten

  • kan reflektere over forskningsetiske spørsmål

  • kan formidle et omfattende selvstendig forskningsarbeid innenfor fagområdet og behersker fagspråk

  • kan bidra til utvikling av matematikk som undervisningsfag i skolen

Innhold

Dette emnet består av selve masteroppgaven. Studenten skal under veiledning utforme og gjennomføre et forskningsprosjekt som blir dokumentert gjennom en skriftlig oppgave, masteroppgaven. Studenten velger selv tema for oppgaven i samråd med veileder. Temaet må være knyttet til det faglige innholdet i studiet.

Arbeidet med masteroppgaven skal først og fremst gi egen erfaring med vitenskapelig arbeid. I tillegg gir arbeidet med oppgaven erfaring med matematikkdidaktiske og/eller skolefaglige problemstillinger.

Undervisnings- og læringsformer

Det er fire obligatoriske oppgaveseminarer á 5 timer underveis, med lesing av modelltekster, tekster fra medstudenter og drøfting av relevante problemstillinger.

Det blir lagt opp til varierte arbeidsformer og tilnærmingsmåter:

- litteraturstudium - tilbakemelding på andre studenters tekster - gruppediskusjoner - datainnsamling - planlegging og gjennomføring av en større faglig framstilling - oppgaveseminar - veiledning

Det blir gitt inntil 20 timer individuell veiledning. Dersom studenter velger å skrive i par vil det gis totalt 30 timer veiledning. Oppgaveseminarene foregår på dagtid.

I samarbeid med biblioteket vil det bli undervist i referanseteknikk og avansert litteratursøk.

Politiattest/barneomsorgsattest Studenter som velger oppgave der de kan komme i kontakt med barn / særlig sårbare grupper, må levere politiattest før de starter på masteroppgaven. Se generell del av studieplanen.

Arbeidsomfang

Emnet er beregnet til totalt 1200 timers arbeidsinnsats, inkl. timeplanlagt undervisning, selvstudium, arbeidskrav, eksamensforberedelser og eksamensgjennomføring.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

  • Deltakelse på oppgaveseminar/skriveseminar med obligatorisk tilbakemelding på medstudenters skriftlige arbeid. Det er lagt opp til fire seminarer á 5 timer. Studentene må være til stede på alle.

  • Veiledning er obligatorisk i arbeidet med masteroppgaven. Det skal utarbeides kontrakt om veiledning. Studenten skal møte til minimum tre individuelle veiledninger evt. tre veiledninger i par.

Arbeidskravene må være godkjent før studenten kan levere oppgaven.

Eksamen

Masteroppgave - individuell eller i par

Masteroppgaven kan skrives individuelt eller i par. Omfang: 70-80 sider individuelt og 100 sider i par. Litteraturliste og vedlegg kommer i tillegg.

Karakterregel: A-F. For studenter som skriver oppgave i par, gis det én felles karakter.

Vurderingen legger vekt på selvstendighet, originalitet, teoretisk forankring, metodisk refleksjon og god skriftlig framstilling i tråd med kravene til vitenskapelige arbeid.

Oppgaven skal skrives med 12 pkt. Times New Roman eller tilsvarende, linjeavstand 1 ½. Oppgaven skal leveres i både papirformat og digitalt etter bestemte retningslinjer.

Masteroppgaven skal til elektronisk plagiatkontroll. Plagiering og avskrift av faglitteratur og andre skriftlige arbeider uten korrekt bruk av referanser/kilder vil bli vurdert som forsøk på fusk.

Sensorordning

Intern og ekstern sensor

Vilkår for ny/utsatt eksamen

Ny/utsatt eksamen i masteroppgaven er regulert i forskrift om eksamen, studierett og grader ved Høgskolen i Østfold.

Ved ikke bestått karakter ved individuell masteroppgave, kan kandidaten levere omarbeidet versjon av oppgaven til sensur én gang. 

Ved ikke bestått karakter ved masteroppgave levert sammen av to kandidater, må begge kandidater i samarbeid levere omarbeidet versjon for å få ny vurdering. Omarbeiding kan skje én gang. 

Ved ønske om forbedring av bestått resultat, kan ikke oppgaven omarbeides, men må skrives på nytt med ny problemstilling. Studenten har i dette tilfelle ikke krav på ny faglig veiledning.

Evaluering av emnet

Evaluering av dette emnet skjer i forbindelse med samlet evaluering av studiet i siste semester. Resultatene behandles av lærergruppe og programutvalg

Litteratur

Det er ikke felles litteratur knyttet til dette emnet. Studentene velger selv relevant faglitteratur til masteroppgaven.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 30. juni 2024 18:20:46