LMDMAT40221 Ulike perspektiver på tallbegrepet og algebra (Vår 2024)
Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 15
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for lærerutdanninger og språk
- Studiested:
- Halden
- Emneansvarlig:
- Johan Per Ivar B Bredberg
- Undervisningsspråk:
- Engelsk
- Varighet:
- ½ år
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Obligatorisk emne i Masterstudium i matematikkdidaktikk, heltid og deltid (120 studiepoeng)
Undervisningssemester
Heltid og deltid: 2. semester (vår)
Studentens læringsutbytte etter bestått emne
Kunnskap
Studenten
-
har inngående kunnskap om den historiske utviklingen av ulike aspekter knyttet til tallbegrepet
-
har inngående kunnskap om elevers forståelse for de fire regneartene, brøk desimaltall og prosent
-
har inngående kunnskap om prealgebra og elevers forståelse av algebra
-
har kunnskap om matematiske begreper og algoritmer i ulike kulturer
-
har inngående kunnskap om ulike grunnleggende tema innen tallteori som er relevante for arbeid i skolen
-
har inngående kunnskap om betydningen av semiotiske representasjoner for begrepslæring i matematikk
Ferdigheter
Studenten
-
kan gjøre greie for betydningen av tallbegrepets historiske utvikling og dets grunnlag for matematikkundervisning i skolen
-
kan bruke forskningsbasert kunnskap innen tallteori og algebra til å planlegge og vurdere undervisning og bruke dette til å analysere episoder/case fra praksisfeltet
-
kan kritisk anvende forskningsbasert kunnskap om tallbegrep og algebra til utforsking av nye problemområder
Generell kompetanse
Studenten
-
har kunnskap om matematikk som et fag i utvikling
-
kan anvende avansert faglig kunnskap til å styrke internasjonale og flerkulturelle perspektiver
Innhold
De sentrale temaene i emnet er tallbegrepet og algebra og ulike perspektiver på disse som er relevante for undervisning i grunnskolen. I emnet vil den historiske utviklingen av tallbegrepet tas opp, spesielt utvikling av ulike tallmengder og regning med de fire regneartene. Elevenes begrepsutvikling er et annet sentralt tema i dette emnet. Rollen til ulike semiotiske representasjoner vil bli drøftet i denne sammenheng. I emnet vil en også se på ulike perspektiver på elevers læring av algebra, hvordan arbeide meningsfullt med algebra og hvordan dette kan hjelpe elevene til å utvikle en god forståelse for dette temaet. Det er også fokus på å møte flerspråklige elever i matematikkundervisningen, og spesielt vil ulike kulturers algoritmer drøftes i denne sammenheng.
Undervisnings- og læringsformer
Det vil bli lagt opp til varierte undervisningsformer:
-
forelesinger
-
gruppearbeid
-
seminar med muntlige presentasjoner og tilbakemelding fra lærere og medstudenter
-
selvstudium og arbeid i kollokviegrupper
Undervisningen er samlingsbasert og foregår på dagtid.
Arbeidsomfang
Emnet er beregnet til totalt 400 timers arbeidsinnsats, inkl. timeplanlagt undervisning, selvstudium, arbeidskrav, eksamensforberedelser og eksamensgjennomføring.
Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
-
Individuell fagtekst (3000-4000 ord) knyttet til temaene i emnet.
-
Presentasjon av fagteksten for lærere og /eller medstudenter. Dette kan foregå underveis i arbeidet med fagteksten.
-
Individuell, muntlig presentasjon av matematikken bak et av de historiske temaene, og hvordan dette kan brukes i studentens egen undervisning. Arbeidskravet presenteres for de andre deltakerne i emnet.
Arbeidskravene må være godkjente før studenten kan framstille seg til eksamen
Eksamen
Skriftlig eksamen, individuell, varighet 6 timer
Hjelpemidler: Notater i henhold til nærmere retningslinjer fra emneansvarlig
Karakterregel: A-F
Sensorordning
Intern og ekstern sensor.
Evaluering av emnet
Tilbakemelding fra studentene midtveis/underveis og sluttevaluering. Resultatene behandles av lærergruppe og programutvalg.