LMDMAT40321 Utforskende arbeidsmåter i matematikk, problemløsing og modellering (Høst 2024)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
15
Ansvarlig avdeling:
Fakultet for lærerutdanninger og språk
Studiested:
Halden
Emneansvarlig:
Khaled Jemai
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
½ år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Obligatorisk emne i Masterstudium i matematikkdidaktikk, heltid og deltid (120 studiepoeng)

Undervisningssemester

Heltid: 1. semester (høst)

Deltid: 3. semester (høst)

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

Kunnskap
Studenten

  • har inngående kunnskap om hvordan opplæringen kan tilpasses alle elevers forutsetninger og behov, spesielt med bruk av ulike arbeidsmåter og oppgaver

  • har inngående kunnskap om problemløsing, modellering og utforsking og kan relatere denne kunnskapen til arbeid i skolen

  • har kunnskap om og et reflektert blikk på ulike nasjonale og internasjonale tester og hvordan disse kan brukes til å øke elevers læringsutbytte

Ferdigheter
Studenten

  • kan kritisk anvende og vurdere ulike arbeidsmåter i lys av gjeldende læreplan

  • kan anvende kunnskap om problemløsing, utforsking og modellering med vekt på prosess så vel som sluttprodukt

  • kan planlegge og gjennomføre undervisning i matematikk som fremmer elevenes vitenskapelige tenkemåter

  • kan vurdere digitale ressurser kritisk og bruke dem i opplæringen slik at de styrker og utvikler masterfagets didaktikk

Generell kompetanse
Studenten

  • kan bidra til innovasjonsprosesser og ta ansvar for samarbeid og utviklingsarbeid som fremmer faglig og pedagogisk nytenking i skolen

  • kan identifisere, analysere og kritisk reflektere over faglige, profesjonsetiske og utdanningspolitiske problemstillinger av spesiell interesse og relevans for matematikk

Innhold

I emnet Utforskende arbeidsmåter i matematikk, problemløsing og modellering får studenten en dypere innføring i ulike arbeidsmåter i matematikk relatert til gjeldende læreplan med fokus på tilpassing til lavt- og høytpresterende elever. Det inngår egenrefleksjon og diskusjon av litteratur i utforsking, problemløsing og matematisk modellering, samt eksempler på bruk av matematiske modeller i andre fag, eksempelvis naturfag.

Studentene utarbeider i løpet av emnet en mappe med tre oppgaver der prosessbeskrivelse, egne tenkemåter, løsningsbeskrivelser og refleksjon over eget arbeid i matematisk problemløsing, modellering og algoritmisk tenkning presenteres. 

Studentene skal i emnet undersøke lærebøkers og nettressursers/IKT-basert læremateriells anvendelse av utforsking, problemløsing og modellering.

I emnet skal studentene tilegne seg kunnskap om nasjonale og internasjonale tester i matematikk og regning.

Undervisnings- og læringsformer

Det vil bli lagt opp til varierte undervisningsformer:

  • forelesinger

  • gruppearbeid

  • seminar med muntlige presentasjoner og tilbakemelding fra lærere og medstudenter

  • selvstudium og arbeid i kollokviegrupper

Undervisningen er samlingsbasert og foregår på dagtid.

Arbeidsomfang

Emnet er beregnet til totalt 400 timers arbeidsinnsats, inkl. timeplanlagt undervisning, selvstudium, arbeidskrav, eksamensforberedelser og eksamensgjennomføring.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

  • Fem obligatoriske arbeidsseminar (aktiv deltakelse).
  • Innlevering av tre individuelle mappeoppgaver knyttet til modellering, problemløsning og algoritmisk tenkning. En av disse blir utgangspunkt for muntlig eksamen.
  • Respons på hverandres mappeoppgaver, muntlig eller skriftlig.

Arbeidskrav vurderes til godkjent/ikke godkjent. Arbeidskravene må være godkjente før studenten kan framstille seg til eksamen.

Eksamen

Individuell, muntlig eksamen. Varighet: ca. 30 minutter.

Fem dager før eksamen vil kandidaten få tildelt en av sine tre mappeoppgaver (innlevert som arbeidskrav). Denne blir utgangspunkt for et framlegg der forskningslitteratur (pensum) praksiserfaringer og egne erfaringer med oppgaveløsning diskuteres. For øvrig eksamineres det i andre deler av forventet læringsutbytte. Det settes av omtrentlig lik tid til de to delene. Både fagkunnskaper og evne til formidling og muntlig kommunikasjon vil bli vurdert.

Tillatt hjelpemiddel: Notatark eller digitale lysbilder kan tas med til framlegget.

Karakterregel A-F.

Sensorordning

Intern og ekstern sensor.

Evaluering av emnet

Tilbakemelding fra studentene midtveis/underveis og sluttevaluering. Resultatene behandles av lærergruppe og programutvalg.

Litteratur

Gjeldende litteraturliste for 2024 Høst finner du i Leganto
Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 30. juni 2024 18:20:45