LMDMAT40521 Digitale verktøy og læremidler i matematikkundervisningen (Høst 2023)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
15
Ansvarlig avdeling:
Fakultet for lærerutdanninger og språk
Studiested:
Halden
Emneansvarlig:
Khaled Jemai
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
½ år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Obligatorisk emne i Masterstudium i matematikkdidaktikk, heltid og deltid (120 studiepoeng)

Undervisningssemester

Heltid: 3. semester (høst) Deltid: 5. semester (høst)

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

Kunnskap

Kandidaten

  • har kunnskap om ulike typer digitale verktøy som er relevante for undervisning og for elevers læring

  • har avansert kunnskap om muligheter og begrensninger digitale verktøy kan ha for undervisningen og elevers læring

  • har avansert kunnskap om forskning på læring og undervisning i et digitalt miljø

  • har kunnskap om hvordan lærebøker og læringsressursers påvirker undervisning og elevers læring

  • har avansert kunnskap om rollen lærebøker og læringsressurser har for undervisning og vurdering i matematikk.

  • har avansert kunnskap om forskning på rollen lærebøker og læreplaner har for matematikkundervisningen

  • har utvidet kunnskap om forsknings- og utviklingsarbeid relatert til teknologi og programmering

  • har kunnskap om praktisk bruk av programmering i klasserommet

Ferdigheter

Kandidaten

  • kan analysere observasjoner av aktiviteter der IKT-verktøy inngår

  • kan planlegge en undervisningsaktivitet med lærebøker og digitale verktøy, og vurdere aktivitetens begrensninger og muligheter med støtte i litteratur

  • kan anvende forskningsresultater om bruk av digitale verktøy i undervisning på en bevisst og kritisk måte for å fremme læringsmål

  • kan anvende forskningsresultater til å analysere lærebøker og materiell

  • kan legge til rette for programmeringsaktiviteter i matematikk som fokuserer på elevers muligheter til å undersøke og forstå matematiske begrep og matematiske problem

  • kan bruke faglig kunnskap, teori og resultater fra forsknings- og utviklingsarbeid som er knyttet til programmering, på en faglig integrert måte i møte med elever i skolen.

Generell kompetanse

Kandidaten

  • har didaktisk kompetanse som muliggjør design og implementering av undervisning der lærebøker og læringsressurser er sentrale verktøy

  • har didaktisk kompetanse som muliggjør design og implementering av undervisning der IKT er sentralt verktøy

  • kan reflektere over programmering i skolen, i læreplaner og integrert i matematikkfaget, og hvordan programmering kan ses i sammenheng med algoritmisk tenkning, kreativitet og samarbeid.

  • kan bruke resultater fra forsknings- og utviklingsarbeid i bruk av programmering i matematikkfaget til å vurdere muligheter og utfordringer knyttet til å integrere programmering i matematikkundervisningen.

Innhold

Emnet Digitale verktøy og læremidler i matematikkundervisningen gir en dypere forståelse av hvordan læremidler og digitale verktøy er med på å bestemme og påvirke matematikken elevene arbeider med på skolen. Lærere skal kunne vurdere både lærebøker og mangfoldet av digitale læremidler som i stadig økende grad tas i bruk i skolen. Dette krever en dybdekunnskap om hvordan læreren kan legge til rette for god matematikklæring med bruk av læremidler og digitale verktøy.

Emnet gir en dypere forståelse for og innsikt i algoritmisk tenking, og hvordan man kan ta i bruk programmering i matematikkundervisningen. Videre er kunnskap om utvikling av elevene sin kreativitet, samarbeid og problemløsningsevne gjennom bruk av programmering i matematikkundervisningen et viktig tema, samt muligheter og begrensninger slik integrering kan ha for undervisning og elevers læring.

Hvordan lærebøker og læringsressurser påvirker undervisningen og elevenes læring er et relativt nytt og viktig forskningsfelt innen matematikkdidaktikk. Videre er kunnskap om muligheter og begrensninger digitale verktøy kan ha for læring og undervisning sentralt.

Emnet gir en dypere forståelse for hvordan læremidler og digitale verktøy kan bidra til god matematikkundervisning og matematikklæring hos elevene. Studentene vil gjennom teori og praksis utvikle sin evne til å gjøre begrunnede valg med hensyn til læremidler og digitale verktøy og hvordan disse kan gi elever muligheter til å lære matematikk.

Undervisnings- og læringsformer

Det vil bli lagt opp til varierte undervisningsformer:

- forelesninger - gruppearbeid - seminar med muntlige presentasjoner og tilbakemelding fra lærere og medstudenter - selvstudium og arbeid i kollokviegrupper

Undervisningen foregår på dagtid, og det undervises annen hver uke.

Arbeidsomfang

Emnet er beregnet til totalt 400 timers arbeidsinnsats, inkl. timeplanlagt undervisning, selvstudium, arbeidskrav, eksamensforberedelser og eksamensgjennomføring.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

Arbeidskrav må være godkjent før studenten kan framstille seg til eksamen:

  • Deltakelse på fem artikkelseminarer der studentene presenterer og diskuterer artikler, relatert til emnets anbefalte litteratur. Inntil tre artikler kan presenteres i eget kollegium eller sammen med medstudenter etter undervisningstid. Presentasjonene må dokumenteres. Datoer for seminarene oppgis ved studiestart.
  • Gruppeoppgave: Planlegging og implementering av undervisningsaktiviteter med digitale verktøy og vurdering av aktivitetenes begrensninger og muligheter med begrunnelse i litteratur.

  • Gruppeoppgave: Vurdere begrensninger og muligheter av et læremiddel og knytte det til litteratur.

Den ene gruppeoppgaven (valgfritt) skal presenteres individuelt i eget kollegium. Det skal skrives et individuelt refleksjonsnotat (to sider) fra presentasjonen. Det gis skriftlig tilbakemelding på gruppeoppgaven og refleksjonsnotatet.

Den andre gruppeoppgaven skal presenteres av gruppa på seminar med de andre studentene. Det gis muntlig tilbakemelding på oppgaven og framføringen.

Eksamen

Individuell muntlig eksamen. Varighet ca. 30 minutter.

Eksamen tar utgangspunkt i de to gruppearbeidene. Det vil også eksamineres i andre læringsutbytter knyttet til emnet.

Karakterregel A-F.

Sensorordning

Intern og ekstern sensor.

Evaluering av emnet

Tilbakemelding fra studentene midtveis/underveis og sluttevaluering. Resultatene behandles av lærergruppe og programutvalg.

Litteratur

Gjeldende litteraturliste for 2023 Høst finner du i Leganto
Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 30. juni 2024 18:20:44