LMDMAT40221 Ulike perspektiver på tallbegrepet og algebra (Vår 2022)
Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 15
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for lærerutdanninger og språk
- Studiested:
- Halden
- Undervisningsspråk:
- Engelsk
- Varighet:
- ½ år
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Obligatorisk emne i Masterstudium i matematikkdidaktikk, heltid og deltid (120 studiepoeng)
Undervisningssemester
Heltid: 2. semester (vår)
Deltid: 2. semester (vår)
Studentens læringsutbytte etter bestått emne
Kunnskap
Kandidaten
-
har inngående kunnskap om den historiske utviklingen av ulike aspekter knyttet til tallbegrepet
-
har inngående kunnskap om elevers forståelse for de fire regneartene, brøk desimaltall og prosent
-
har inngående kunnskap om prealgebra og elevers forståelse av algebra
-
har kunnskap om matematiske begreper og algoritmer i ulike kulturer
-
har inngående kunnskap om ulike grunnleggende tema innen tallteori som er relevante for arbeid i skolen
-
har inngående kunnskap om betydningen av semiotiske representasjoner for begrepslæring i matematikk
Ferdigheter
Kandidaten
-
kan gjøre greie for betydningen av tallbegrepets historiske utvikling og dets grunnlag for matematikkundervisning i skolen
-
kan bruke forskningsbasert kunnskap innen tallteori og algebra til å planlegge og vurdere undervisning og bruke dette til å analysere episoder/case fra praksisfeltet
-
kan kritisk anvende forskningsbasert kunnskap om tallbegrep og algebra til utforsking av nye problemområder
Generell kompetanse
Kandidaten
-
har kunnskap om matematikk som et fag i utvikling
-
kan anvende avansert faglig kunnskap til å styrke internasjonale og flerkulturelle perspektiver
Innhold
De sentrale temaene i emnet er tallbegrepet og algebra og ulike perspektiver på disse som er relevante for undervisning i grunnskolen. I emnet vil den historiske utviklingen av tallbegrepet tas opp, spesielt utvikling av ulike tallmengder og regning med de fire regneartene. Elevenes begrepsutvikling er et annet sentralt tema i dette emnet. Rollen til ulike semiotiske representasjoner vil bli drøftet i denne sammenheng. I emnet vil en også se på ulike perspektiver på elevers læring av algebra, hvordan arbeide meningsfullt med algebra og hvordan dette kan hjelpe elevene til å utvikle en god forståelse for dette temaet. Det er også fokus på å møte flerspråklige elever i matematikkundervisningen, og spesielt vil ulike kulturers algoritmer drøftes i denne sammenheng.
Undervisnings- og læringsformer
Det vil bli lagt opp til varierte undervisningsformer:
- forelesinger
- gruppearbeid
- seminar med muntlige presentasjoner og tilbakemelding fra lærere og medstudenter
- selvstudium og arbeid i kollokviegrupper
Undervisningen er samlingsbasert og foregår på dagtid.
Arbeidsomfang
Emnet er beregnet til totalt 400 timers arbeidsinnsats, inkl. timeplanlagt undervisning, selvstudium, arbeidskrav, eksamensforberedelser og eksamensgjennomføring.
Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
-
Individuell fagtekst (3000-4000 ord) knyttet til temaene i emnet.
-
Presentasjon av fagteksten for lærere og /eller medstudenter. Dette kan foregå underveis i arbeidet med fagteksten.
-
Individuell, muntlig presentasjon av matematikken bak et av de historiske temaene, og hvordan dette kan brukes i studentens egen undervisning. Arbeidskravet presenteres for de andre deltakerne i emnet.
Arbeidskravene må være godkjente før studenten kan framstille seg til eksamen
Eksamen
Individuell skriftlig hjemmeeksamen. Varighet: fem virkedager.
Antall ord oppgis ved studiestart.
Karakterregel: A–F.
Sensorordning
Intern og ekstern sensor.
Evaluering av emnet
Tilbakemelding fra studentene midtveis/underveis og sluttevaluering.
Resultatene behandles av lærergruppe og programutvalg.
Litteratur
Litteraturlisten er gjort tilgjengelig 21.01.2021.
Anghileri, J. (2006). Teaching Number Sense, 2nd edn. London: Continuum.
Bishop, A. (1988). Mathematics Education in Its Cultural Context. Educational Studies in Mathematics, Vol. 19, No. 2, Mathematics Education and Culture (May, 1988), (s.179-191).
Burton (2007), The history of mathematics. Kap1 Early number systems and symbols
Carraher, D. W. & A. Schliemann (2016). Powerful ideas in elementary school mathematics. In English, Lyn D. & Kirshner, David (Eds.) Handbook of International Research in Mathematics Education [3rd Ed.]. Taylor and Francis, New York, pp. 662-686.
Carraher, D. W. & A. Schliemann (2007). Early Algebra. In F. K. J. Lester (Ed.), Second Handbook of Research on Mathematics Teaching and Learning. Charlotte, NC: Information Age Publishing.
Ernest, P. (1998). The culture of the mathematics classroom and the relations between personal and public knowledge: An epistemological perspective. I F. Seeger, J. Voigt, & U. Waschescio (red.), The culture of the mathematics classroom (s. 245-268). Cambridge, Storbritannia: Cambridge University Press.
Kaufmann, O. T. (2010). Elevenes første møte med multiplikasjon på skolen (s. 65-90)
Kieran, C. (2007). Learning and teaching algebra at the middle school through college levels. In F. K. J. Lester (Ed.), Second Handbook of Research on Mathematics Teaching and Learning, p. 707-762. Charlotte, NC: Information Age.
Kilhamn (2011). Making sense of negative numbers (s 18 – 54)
Löwing, M. & Kilborn, W. (2013). Kulturmøter i matematikkundervisningen. Matematikk på 41 ulike språk. Cappelen Damm.
Mason, J. (2011). Å lære algebraisk tenkning. Caspar. Bergen.
Naalsund, M. (2012). Why is algebra so difficult? A study of Norwegian lower secondary students' algebraic proficiency. PhD. UiO.
Sfard, A. (1991). https://www.jstor.org/stable/3482237?seq=1#page_scan_tab_contents Educational Studies in Mathematics, 22(1), 1-36. doi: 10.1007/BF00302715.
Valgfritt pensum
Inntil 100 sider emnerelevant forskingslitteratur. Det valgfrie pensumet skal godkjennes av faglærer og knyttes opp mot fagteksten.