LUMSP40617 Vitenskapsteori og forskningsmetode (Vår 2025)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
15
Ansvarlig avdeling:
Fakultet for lærerutdanninger og språk
Studiested:
Halden
Emneansvarlige:
  • Elia Gabarron
  • Anders Nordahl-Hansen
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
½ år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Obligatorisk emne i Masterstudium i spesialpedagogikk, deltid.

Anbefalte forkunnskaper

LUMSP40114 Spesialpedagogikk som fag og forskningsfelt i et inkluderende perspektiv (15 stp.).

Undervisningssemester

6. semester (vår).

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

Kunnskap
Studenten

  • kan analysere spesialpedagogiske problemstillinger med utgangspunkt i vitenskapsteoretiske posisjoner og fagets egenart og plass i samfunnet

  • har inngående kunnskap om kvantitative og kvalitative metoder slik de brukes i pedagogisk og spesialpedagogisk forskning

  • har inngående kunnskap om det forskningsetiske grunnlaget for vitenskapelig arbeid med barn og utsatte grupper

Ferdigheter
Studenten

  • kan utarbeide og begrunne en prosjektbeskrivelse til et selvstendig mastergradsarbeid i spesialpedagogikk

  • kan gjennomføre et selvstendig, avgrenset forskningsarbeid med spesialpedagogisk relevans under veiledning og i tråd med forskningsetiske normer

  • kan undersøke, drøfte og forholde seg kritisk til ulike informasjonskilder og anvende disse til å strukturere og formulere faglige resonnementer

Generell kompetanse
Studenten

  • har en selvstendig, kritisk holdning til forskningsspørsmål, metoder og etikk i pedagogisk og spesialpedagogisk forskning

  • har forståelse av hvordan forskningsbasert spesialpedagogisk kunnskap frembringes slik at en er i stand til å vurdere kunnskapene og metodene kritisk

Innhold

Emnet er delt inn i hovedområdene

  • vitenskapsteori og etikk relevant for spesialpedagogisk forskning

  • kvalitative metoder relevant for spesialpedagogisk forskning

  • kvantitative metoder og statistikk relevant for spesialpedagogisk forskning

  • oppgaveseminar (skriveseminar og arbeid med egen prosjektbeskrivelse for mastergradsoppgave)

Undervisnings- og læringsformer

Det er lagt opp til gjennomføring av emnet med fire samlinger, med forbehold om endring. Hver samling går over to eller tre dager, innenfor rammen kl. 08.00 - 16.00.

Læringsformene veksler mellom forelesninger, seminar, kollokviegrupper og praktiske øvelser knyttet til kvantitative og kvalitative metoder.

Arbeidsomfang

Forventet arbeidsinnsats for studenten er 400 timer.

Praksis

Ingen praksis knyttet til emnet.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

Følgende arbeidskrav er knyttet til emnet:

  • Godkjent deltakelse på undervisningssamlingene (minst 80 % frammøte)

  • Utarbeide en prosjektbeskrivelse for egen masteroppgave. Dersom prosjektbeskrivelsen ikke godkjennes, gis ett nytt forsøk til nærmere bestemt frist.

Arbeidskrav vurderes med godkjent / ikke godkjent. Arbeidskrav må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen.

Eksamen

Individuell, skriftlig eksamen på campus. Varighet 6 (seks) timer. 

På bakgrunn av et oppgitt tema skal studenten skrive en fagtekst som handler om vitenskapsteoretiske og forskningsmetodiske spørsmål. 

Ingen hjelpemidler tillatt.

Karakterregel: A-F.

Sensorordning

To interne sensorer eller én intern og én ekstern sensor.

Evaluering av emnet

Tilbakemelding gjennom midtveis- og underveisevaluering, og etter avsluttet emne.

Litteratur

Gjeldende litteraturliste for 2024 Vår finner du i Leganto

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 30. juni 2024 18:20:44