LUMSP40617 Vitenskapsteori og forskningsmetode (Vår 2025)
Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 15
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for lærerutdanninger og språk
- Studiested:
- Halden
- Emneansvarlige:
-
- Elia Gabarron
- Anders Nordahl-Hansen
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- ½ år
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Obligatorisk emne i Masterstudium i spesialpedagogikk, deltid.
Anbefalte forkunnskaper
LUMSP40114 Spesialpedagogikk som fag og forskningsfelt i et inkluderende perspektiv (15 stp.).
Undervisningssemester
6. semester (vår).
Studentens læringsutbytte etter bestått emne
Kunnskap
Studenten
-
kan analysere spesialpedagogiske problemstillinger med utgangspunkt i vitenskapsteoretiske posisjoner og fagets egenart og plass i samfunnet
-
har inngående kunnskap om kvantitative og kvalitative metoder slik de brukes i pedagogisk og spesialpedagogisk forskning
-
har inngående kunnskap om det forskningsetiske grunnlaget for vitenskapelig arbeid med barn og utsatte grupper
Ferdigheter
Studenten
-
kan utarbeide og begrunne en prosjektbeskrivelse til et selvstendig mastergradsarbeid i spesialpedagogikk
-
kan gjennomføre et selvstendig, avgrenset forskningsarbeid med spesialpedagogisk relevans under veiledning og i tråd med forskningsetiske normer
-
kan undersøke, drøfte og forholde seg kritisk til ulike informasjonskilder og anvende disse til å strukturere og formulere faglige resonnementer
Generell kompetanse
Studenten
-
har en selvstendig, kritisk holdning til forskningsspørsmål, metoder og etikk i pedagogisk og spesialpedagogisk forskning
-
har forståelse av hvordan forskningsbasert spesialpedagogisk kunnskap frembringes slik at en er i stand til å vurdere kunnskapene og metodene kritisk
Innhold
Emnet er delt inn i hovedområdene
vitenskapsteori og etikk relevant for spesialpedagogisk forskning
kvalitative metoder relevant for spesialpedagogisk forskning
kvantitative metoder og statistikk relevant for spesialpedagogisk forskning
oppgaveseminar (skriveseminar og arbeid med egen prosjektbeskrivelse for mastergradsoppgave)
Undervisnings- og læringsformer
Det er lagt opp til gjennomføring av emnet med fire samlinger, med forbehold om endring. Hver samling går over to eller tre dager, innenfor rammen kl. 08.00 - 16.00.
Læringsformene veksler mellom forelesninger, seminar, kollokviegrupper og praktiske øvelser knyttet til kvantitative og kvalitative metoder.
Arbeidsomfang
Forventet arbeidsinnsats for studenten er 400 timer.
Praksis
Ingen praksis knyttet til emnet.
Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
Følgende arbeidskrav er knyttet til emnet:
-
Godkjent deltakelse på undervisningssamlingene (minst 80 % frammøte)
-
Utarbeide en prosjektbeskrivelse for egen masteroppgave. Dersom prosjektbeskrivelsen ikke godkjennes, gis ett nytt forsøk til nærmere bestemt frist.
Arbeidskrav vurderes med godkjent / ikke godkjent. Arbeidskrav må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen.
Eksamen
Individuell, skriftlig eksamen på campus. Varighet 6 (seks) timer.
På bakgrunn av et oppgitt tema skal studenten skrive en fagtekst som handler om vitenskapsteoretiske og forskningsmetodiske spørsmål.
Ingen hjelpemidler tillatt.
Karakterregel: A-F.
Sensorordning
To interne sensorer eller én intern og én ekstern sensor.
Evaluering av emnet
Tilbakemelding gjennom midtveis- og underveisevaluering, og etter avsluttet emne.
Litteratur
Gjeldende litteraturliste for 2024 Vår finner du i Leganto